Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-04-10, 11:27
Medlem
IdrisNegassis avatar
Hur gör ni för att få en smutsig spis ren? Är det värt besväret att rengöra och bry sig om en smutsig spis, eller anser ni att köksutrustning trots smuts fyller sina funktioner och kan vara som dom är?

Leder en ren spis och ett rent kök till ett lyckligare liv? Motivera hur ni tänker.
Senast redigerad av IdrisNegassi 2021-04-10 kl. 11:54.
Citera
2021-04-10, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdrisNegassi
Min kompis har en smutsig spis. Jag tog ett kort när jag var hos honom och laddade upp. Hur skulle ni gjort för att få den ren?
Behöver spisen rengöras eller anser ni att den trots smuts fyller sin funktion och kan vara som den är?
Leder en ren spis enligt er till ett lyckligare liv? Motivera.

Absolut, värmeledningen blir effektivare om spisen och stekpannan är rengjorda. Bättre stekresultat och sparar energi.

Frågan är väl snarare om det är någon idé att rengöra bakom spisen...
Citera
2021-04-10, 11:45
Medlem
IdrisNegassis avatar
Jag bestämde mig för att radera bilen men spisen är väldigt smutsig och inte rengjord på lång tid. Vissa skulle nog kalla den äcklig.

Men vad för något stort och viktigt i livet vinner man på att ha en ren spis?
Citera
2021-04-10, 13:01
Medlem
wetnears avatar
Ren spis är väl trevligt om bostaden i övrigt är ren.
Men om en ren spis skulle vara den enda rena platsen i bostaden så är det kanske överkurs att skrubba just den.
Citera
2021-04-10, 13:09
Medlem
IdrisNegassis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wetnear
Ren spis är väl trevligt om bostaden i övrigt är ren.
Men om en ren spis skulle vara den enda rena platsen i bostaden så är det kanske överkurs att skrubba just den.
Vad jag inte förstår är varför folk bryr sig om att ha det pedantiskt hemma men i övrigt missköta sina liv genom att ex. vara småfeta, röka, inte betala skulder eller ha bruna eller tappade tänder.

Hur sjutton tänker man när man går runt med hål i tänderna eller en tjock röv eller mage,
men minsann har det rent och dammat hemma...
Citera
2021-04-10, 13:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Vad jag inte förstår är varför folk bryr sig om att ha det pedantiskt hemma men i övrigt missköta sina liv genom att ex. vara småfeta, röka, inte betala skulder eller ha bruna eller tappade tänder.

Hur sjutton tänker man när man går runt med hål i tänderna eller en tjock röv eller mage,
men minsann har det rent och dammat hemma...
Men de personer du beskriver, "småfeta, röka, inte betala skulder eller ha bruna eller tappade tänder, hål i tänderna eller en tjock röv eller mage", är samma grupp som har det grisigt i köket."
Citera
2021-04-10, 13:15
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Hur gör ni för att få en smutsig spis ren? Är det värt besväret att rengöra och bry sig om en smutsig spis, eller anser ni att köksutrustning trots smuts fyller sina funktioner och kan vara som dom är?

Leder en ren spis och ett rent kök till ett lyckligare liv? Motivera hur ni tänker.

Klart den skall rengöras. Skitig spis gör att maten upplevs som äcklig och ägaren "skitaktig"

Införskaffa en skrapa och ex. Vim och något fettlösande rengöringsmedel. Hårt smutsat kan må bra av Amoniak (utspädd) Allt fett i köket kan rengöras med Amoniaklösning. Luktar rent efteråt också.

Ugnen kan man köra ugnsrent i finns flera fabrikat som funkar bra.
Citera
2021-04-10, 13:18
Medlem
Milldues avatar
Citat:

Renlighet fungerar oftast som booster för självförtroendet och välbefinnandet.

Jämför att gå ut i skitiga kläder oduschad med skitigt hår och oborstade tänder..Då känner man sig inte direkt på "topp"..

Klär man upp sig i rena kläder och duschar, snyggar till håret och borstar tänderna så känner man sig mer redo att möta världen utanför..

Samma med ett rent hem..Betydligt skönare och mer avkopplande att komma hem till
Citera
2021-04-10, 13:29
Medlem
Ren spis/rent kök betyder bättre hälsa, skitigt kök leder till matförgiftning. När man träffar på folk som inte kan hålla rent i kök och badrum så blir man oftast inte förvånad, just för att deras övriga skick och fason får en att tänka "ja det anade man ju". Antingen psykisk ohälsa, begåvningsbegränsningar eller missbruk i allmänhet.
Stök och lite damm i hörnen är en sak, men skitigt kök och badrum är ohygieniskt.

Bara blanda diskmedel och vatten i en sprejflaska, spreja vänta 5min och skrubba loss med skrubbsvamp, torka rent med en disktrasa. Ugnen är väl vad som är jobbigast, men när du väl fått rent så lägg folie i botten och byt när den börjar se grisig ut.
Senast redigerad av Mon81 2021-04-10 kl. 13:37.
Citera
2021-04-10, 18:06
Medlem
Citat:

Misstänker att du trollar. Personligen anser jag att god hygien är bra inte minst i köket om man som jag uppskattar fräsch och vällagad mat. Så jag är lyckligare med ren spis och kök men det finns säkert många lortgrisar som är minst lika lyckliga ändå.
Citera
2021-04-10, 19:32
Bannlyst
Citat:

Är väl enklare att köra den till tippen. Vad ska du med spis till. Den blir ju bara skitig.
Citera
2021-04-10, 19:42
Medlem
Hamsterbolls avatar
Köket och spisen är mitt område i huset och jag sätter stolthet i att det är skinande rent varje morgon när familjen kommer upp för frukost, och varje kväll innan vi nattar barnen.

Under dagen är det också rent såklart, men det är nästan alltid en gryta på spisen, något i ugnen osv så svårt att hålla det perfekt. Men gillar att köket är en levande plats där det bakas bullar och bröd och doftar av mat och där barnen kan sitta och rita eller bada i baljan medan jag donar.

Tycker det är ganska mysigt att städa köket och få det att se fint ut och dofta gott.

Edit: detta är mitt bästa tips! Blanda en deciliter ättika, fyra deciliter vatten och fem, sex droppar diskmedel i en sprejflaska. Spreja på spisen och torka bort smutsen med en trasa! Blir så sjukt blankt och rent direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in