Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-17, 20:34
  #2173
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Läste en verklighetsfrånvänd krönika av Wolfgang Hansson i Aftonbladet om kärnkraft... Gubben är inte med i matchen, eller är han?🙃🫢https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...-ger-sig-in-pa
De ofärdiga reaktorerna står där bevisligen. Kompetensen för att bygga stora kraftverk finns AFAIK nu bara i Frankrike, Korea och Ryssland. ADHD-generationen i Sverige som närmar sig u-länder i PISA-testerna och som behöver stödmatte på universitetet har inte mental kapacitet att syssla med kärnkraft.

Däremot stor komik att tro att vind, sol och batterilagring skulle vara ett billigt och säkert kort. Jisses.
Citera
2024-03-17, 20:45
  #2174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Däremot stor komik att tro att vind, sol och batterilagring skulle vara ett billigt och säkert kort. Jisses.

Det var detta jag främst menade var så verklighetsfrånvänt.

Och bevisligen går det ju sakta att bygga kärnkraft överallt(i väst iaf) men den största galenskapen med att riva fungerar reaktorer verkar åtminstone ha avstannat eller så har det bara hamnat i mediaskuggan för mig.

Oavsett så kommer det ju att behövas uran i lång tid framöver och spotten har ju nu närmat sig de nivåer att om det går ner mer så är uppstart av nya gruvor inte längre lönsamt.
Citera
2024-03-20, 21:55
  #2175
Medlem
smoerreboms avatar
Borde troligen ha sålt i början av Feb men nu blir det intressant när det ser ut som att russia ban är på G igen. Kan de hinna köra igenom den så borde de kunna ralla spotten en gång till innan sommarn

Verkar som jag felbedömt GLO. Ser ut som att mkt av potentialen på kortare sikt har försvunnit nu när det börjar kärva med USA och sen har de ju för lite reserver bevisade så att det får räknas in i NPV. De värderingar som angavs i FS:en var ju bara baserade på typ 80 miljoner pounds och NPV på realistiska uranpriser var ju knappt hundra procent över dagens mcap och då är det ju i fett riskabel jurisdiktion. Då kan man lika gärna ha denison.

aja men det ser ju ut att ta fart igen här nu, sen får man nog bara börja sälja när de flesta aktierna slår i TA-taken och inte krångla till det så mkt.

Den här extrem låga andelen som omsätts i Spot som RR snackar om verkar ha gjort att aktierna inte rallar lika mkt som förra boomen på spot. Man får nog bara utgå ifrån att de kommer manipulera det där upp och ner och att det inte blir nån mega overshoot, iaf inte nu i år iaf. Möjligen i senare skeden om det verkligen blir en brist på uran överallt.

RR har dock sagt flera ggr nu att SPUT kommer vara öppna för att sälja av hela klabbet till USA eller Kanada om det blir nationellt säkerhetsnödläge för typ 200 dollar
Citera
2024-03-28, 11:43
  #2176
Medlem
https://www.heraldsun.com.au/busines...027037122966ed
Citat:
Taking part in a panel at the Future Commodities Forum hosted by Tribeca and Vertical Events backed Resource Connect Asia in Singapore yesterday, Elevate Uranium’s (ASX:EL8) MD Murray Hill tipped $US150/lb, Global Uranium and Enrichment’s (ASX:GUE) Andrew Ferrier tipped $US150/lb ‘on the way to $US200/lb’, while NexGen Energy’s (ASX:NXG) Stacey Golokin tipped $US175/lb (notably more muted than her $US300/lb punt at the RIU Resurgence conference last year).

Bara till att hålla tummarna för att deras estimat stämmer :-)
Citera
2024-03-28, 15:46
  #2177
Medlem
bajssprutans avatar
Det är bara en fråga om tid. Trist om man sitter fast i emissionsmaskiner och livsstilsföretag.
Lungt om man sitter med fysiskt, cameco och denison/nexgen.

Idag ansökte Tepco om att få ladda bränsle i Kashiwazaki, världens största kärnkraftverk.
Och jag vill tro att om än rigorös är japansk byråkrati säkert förbannat effektiv.
Sju reaktorer som bara väntar på att få käka uran. Priset på LNG har fördubblats och gör antagligen kalkylen att låta reaktorerna stå och ruttna bort ohållbar.

Som Rick Rule säger ibland: Inevitable does not mean imminent. Eller på svenska: Oundvikligt betyder inte omedelbart.
Citera
2024-04-02, 10:17
  #2178
Medlem
jack.danielss avatar
Medans jag låg hemma och frossade i ägg och sill i påskhelgen, så rusade mina cameco och denison! Nån som vet varför? Eller skitsamma i orsak, kul var det iaf 👍😀
Citera
2024-04-02, 11:06
  #2179
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Medans jag låg hemma och frossade i ägg och sill i påskhelgen, så rusade mina cameco och denison! Nån som vet varför? Eller skitsamma i orsak, kul var det iaf 👍😀
LT priset upp från 75 till 80

Munro lät hoppfull inför kommande 4-6v

Jag lutar tror att blir det ett ryck nu april maj så kommer det vara ett bra tillfälle att ta vinst lite mer långsiktigt i uran.
__________________
Senast redigerad av smoerrebom 2024-04-02 kl. 11:08.
Citera
2024-04-08, 23:49
  #2180
Medlem
Kul med uran och kärnkraft

Har inte satt mig in så mycket i bolagen men tänkte hoppa på uranrushen, kan denna ETF vara något att satsa på då?

Global X Uranium UCITS ETF - USD Accumulating

Största innehaven:
Kod:
Cameco    15,03
NexGen    9
,45
PALADIN ENERGY LTD    6
,89
Uranium Energy    6
,82
NAC KAZATOG
-REGS    6,79
Denison Mines    4
,6
YELLOW CAKE PLC    4
,05
BOSS ENERGY LTD    3
,21
MITSUBISHI HEAVY    2
,82
SAMSUNG C
&T CORP    2,57 
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback