Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-29, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Ok nu pratar jag inte om ett företag, utan börsen som helhet.

Börsen har gått upp för att man tryck pengar, inte för att företagen har 200% högre vinst.
Jag håller inte med dig där. Ser du till flera fina rapporter på senaste tid och analytikers riktkurser som i många fall ligger 50 % eller mer över nuvarande aktie kurs och en stark konjunktur till det så lär det nog kompensera för en massa ränta och inflation i min värld. Särskillt då analytikerna är proffs och lär ha bättre koll på tempen en jag har många gånger.
Citera
2022-01-29, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Pensionsfonderna får den avkastning som de förtjänar. Det får vi alla.

Pensionsfonder är den största bluffen någonsin.
Citera
2022-01-29, 12:11
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag håller inte med dig där. Ser du till flera fina rapporter på senaste tid och analytikers riktkurser som i många fall ligger 50 % eller mer över nuvarande aktie kurs och en stark konjunktur till det så lär det nog kompensera för en massa ränta och inflation i min värld. Särskillt då analytikerna är proffs och lär ha bättre koll på tempen en jag har många gånger.
Det är klart att du inte håller med mig, du är ju min invers på allt.

Kan du på något sätt, vetenskapligt, visa att vinsterna för företagen gått upp med 181% de senaste 10 åren. För jag kan nämligen ganska enkelt visa att OMX har gått upp 181% de senaste 10 åren.
Citera
2022-01-29, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Hur tänker du nu. När gamestop boomade, så var det p.g.a. fundamenta?
Styrs bitcoin och liknande också av fundamenta?
Nu drar du fram det mest extrema. Det är något helt annat i min värld. Men jag skiljer på olika bolag och ser till dess fundamenta och förutsättningar.
Citera
2022-01-29, 12:12
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Skillnaden mellan kapitalism och kommunism är synen på arbete. Inom kapitalism är det utbud och efterfråga som bestämmer värdet på arbetet medan kommunisterna ansåg att allt arbete hade samma värde, dvs. tiden arbetet tog var avgörande. Därför kollapsade skiten också.

Det är rätt synd om er i denna forumdel har jag märkt.

Trams. Ironiskt nog så insåg även kommunisterna att kapitalallokering är det viktigaste i samhället. De gav sina toppbyråkrater bäst lön trots allt.

Vi får se om det är synd om oss. Du kan ju alltid droppa förbi när luftslottet kraschat.
Citera
2022-01-29, 12:14
Medlem
Citat:
Nu drar du fram det mest extrema. Det är något helt annat i min värld. Men jag skiljer på olika bolag och ser till dess fundamenta och förutsättningar.
Tesla….
Citera
2022-01-29, 12:15
Medlem
Citat:
Det är klart att du inte håller med mig, du är ju min invers på allt.

Kan du på något sätt, vetenskapligt, visa att vinsterna för företagen gått upp med 181% de senaste 10 åren. För jag kan nämligen ganska enkelt visa att OMX har gått upp 181% de senaste 10 åren.
Nej kan du? Det är dock naturligt att börsen går upp allt annat vore mycket märkligt. Om du ser på börsens kurva sedan början av seklet så förstår du det.
Citera
2022-01-29, 12:20
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Nej kan du? Det är dock naturligt att börsen går upp allt annat vore mycket märkligt. Om du ser på börsens kurva sedan början av seklet så förstår du det.
Varför tycker du att börsen skall gå upp 181% på tio år?
Alltså jag fattar att du vill ha mera pengar, och därför vill att kurserna skall gå upp.

Men vad har du för verkliga skäl till att aktierna skall gå upp med 181% på tio år.

För enligt staten så har ju kpi kanske gått upp med 30%( gissar här lite)
Citera
2022-01-29, 12:21
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Alltså jag fattar att du vill ha mera pengar, och därför vill att kurserna skall gå upp.

Men vad har du för verkliga skäl till att aktierna skall gå upp med 181% på tio år.

Printandet av pengar under corona.
Citera
2022-01-29, 12:24
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Printandet av pengar under corona.
Jo jag håller med. QE har ökat värdet på aktierna, inte att aktierna har blivit mer värda pga av vinster.
Citera
2022-01-29, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
USA har precis meddelat att de ska invadera Ukraina.
https://www.france24.com/en/europe/2...diplomacy-push
Ser fram emot en blodröd öppning på måndag.

Härligt! Då dags putta in ytterligare 10% av kapitalet. 🍻
Citera
2022-01-29, 12:37
Medlem
Citat:

För att runda av så spelar det ingen roll vad jag tycker eller tror. Självklart vill jag att min investering ska bära frukt i form av orealiserade vinster det är ju därför man riskerar sitt kapital på börsen. Äger du själv aktier eller är du nybörjare kanske? Helt oavsett ha det nu så bra och lycka till med dina planer. Allt bäst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in