Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-29, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
En rangist. Sidledes handel är det mest troliga scenariot för 2022 för övrigt.

Rangist av rang kanske??

Ja, jag tror på det... nu kanar vi sidledes ett bra tag... FED vågar inte ta i hårdare än så.
Citera
2022-01-29, 11:42
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Antar att du är ironisk, men aktiebörsen är definitivt inte kapitalismen kärna. Kapitalismens kärna är hårt arbete. Börsen genererar ingenting, den är endast ett luftslott och ett sätt för företagen att snabbt få in likvida medel.

Nej det är privat risktagande som är kärnan i kapitalismen inte hårt arbete. Hårt arbete belönades i kommunistiska länder också. Man straffade även lata arbetare betydligt hårdare och hade mycket lägre skatter på arbete.

Börsen är central när det gäller att prissätta företag och fördela kapital. Den är hjärtat i kapitalismen. Traders och investerare handlar och prissätter företag efter bästa förmåga. De som har rätt blir belönade medan de som har fel kraschar och brinner. Det är deras risktagande som driver kapitalismen framåt. Det finns ingenting som belönas så mycket som väl utförd kapitalallokering.

I kommunistiska stater som inte har "luftslott" så är det centrala planeringsmyndigheten som beslutar hur kapital ska fördelas. Allt risktagande sker kollektivt. För hundra år sedan var det koncensus bland intellektuella eliten att detta system var överlägset effektivare än kapitalismen. Genom att ta bort parasiter som inte skapade någonting skulle produktiviteten öka.

Idag är det ingen som tar kommunisternas vision på allvar längre. Istället har vi en massa austrian school libertarianer som springer runt och gormar om luftslott, bubblor och att marknaden ska krascha.
Citera
2022-01-29, 11:45
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Nej det är privat risktagande som är kärnan i kapitalismen inte hårt arbete. Hårt arbete belönades i kommunistiska länder också. Man straffade även lata arbetare betydligt hårdare och hade mycket lägre skatter på arbete.

Börsen är central när det gäller att prissätta företag och fördela kapital. Den är hjärtat i kapitalismen. Traders och investerare handlar och prissätter företag efter bästa bästa förmåga. De som har rätt blir belönade medan de som har fel kraschar och brinner. Det är deras risktagande som driver kapitalismen framåt. Det finns ingenting som belönas så mycket som väl utförd kapitalallokering.

I kommunistiska stater som inte har "luftslott" så är det centrala planeringsmyndigheten som beslutar hur kapital ska fördelas. Allt risktagande sker kollektivt. För hundra år sedan var det koncensus bland intellektuella eliten att detta system var överlägset effektivare än kapitalismen. Genom att ta bort parasiter som inte skapade någonting skulle produktiviteten öka.

Idag är det ingen som tar kommunisternas vision på allvar längre. Istället har vi en massa austrian school libertarianer som springer runt och gormar om luftslott, bubblor och att marknaden ska krascha.
Inte för att jag gillar kommunister, men du verkar tro på något som verkar vara lika illa. En idiot, fattar att om aktierna går upp 200% på ett par år, att det inte är något verkligt, att det handlar om några jättehjärnor och risktagande. Utan fusk.

Och nu står vi inför total kollaps av det ekonomiska systemet, för det så, att när folk fattar att deras pensionssparande är något som inte kommer finnas kvar till pensionen, ja då är det kört.
Citera
2022-01-29, 11:48
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Klantskallar som pensionsfonder menar du?

Pensionsfonderna får den avkastning som de förtjänar. Det får vi alla.
Citera
2022-01-29, 11:51
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:

Börsen är central när det gäller att prissätta företag och fördela kapital. Den är hjärtat i kapitalismen. Traders och investerare handlar och prissätter företag efter bästa förmåga. De som har rätt blir belönade medan de som har fel kraschar och brinner. Det är deras risktagande som driver kapitalismen framåt. Det finns ingenting som belönas så mycket som väl utförd kapitalallokering.

Skillnaden mellan kapitalism och kommunism är synen på arbete. Inom kapitalism är det utbud och efterfråga som bestämmer värdet på arbetet medan kommunisterna ansåg att allt arbete hade samma värde, dvs. tiden arbetet tog var avgörande. Därför kollapsade skiten också.

Det är rätt synd om er i denna forumdel har jag märkt.
Citera
2022-01-29, 11:53
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Pensionsfonderna får den avkastning som de förtjänar. Det får vi alla.
Pyramidspel, menar du?

Vi förtjänar inte uppblåsta aktier, fuskat kpi och pengatryckande. Det är inte kapitalism, det är kommunistkapitalism

För det är så, att det feta skökan(kapitalismen) har bedrivit hor med kommunismen och är nu helt beroende utav pengar från staten. Med andra ord QE. Stimulanser.
Citera
2022-01-29, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Det begränsade ansvaret är känt. Vem som helst kan välja att avstå att handla med ett AB. Det du säger är att vuxna människor inte skall få välja.

Nä, det jag säger är att dom som spekulerar och har företag också skall var ekonomiskt ansvariga för dessa företag.

ED: man kan avstå att handla med aktiebolag, utom dom som betalar förskott, men hur tycker du man skall hantera aspekten med anställda?
Skall anställda på alla ab-företag, alltid begära förskott på lönen och då också så många månader som deras avtal stipulerar, dvs har du tre månaders uppsäkningstid, skall du alltid ha lön tre månader i förskott?
Senast redigerad av priamos2014 2022-01-29 kl. 12:02.
Citera
2022-01-29, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Inte för att jag gillar kommunister, men du verkar tro på något som verkar vara lika illa. En idiot, fattar att om aktierna går upp 200% på ett par år, att det inte är något verkligt, att det handlar om några jättehjärnor och risktagande. Utan fusk.

Och nu står vi inför total kollaps av det ekonomiska systemet, för det så, att när folk fattar att deras pensionssparande är något som inte kommer finnas kvar till pensionen, ja då är det kört.
Nu vet inte jag hur mycket du kan om aktier men om ett bolag går upp några hundra procent på ett par år så är det inget konstigt i sig då allt beror på bolagets förutsättningar och fundamenta. Allt man ser är inte en stor pump som vissa verkar tro!
Citera
2022-01-29, 12:02
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Nu vet inte jag hur mycket du kan om aktier men om ett bolag går upp några hundra procent på ett par år så är det inget konstigt i sig då allt beror på bolagets förutsättningar och fundamenta. Allt man ser är inte en stor pump som vissa verkar tro!
Ok nu pratar jag inte om ett företag, utan börsen som helhet.

Börsen har gått upp för att man tryck pengar, inte för att företagen har 200% högre vinst.
Citera
2022-01-29, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter

Hur tänker du nu. När gamestop boomade, så var det p.g.a. fundamenta?
Styrs bitcoin och liknande också av fundamenta?
Citera
2022-01-29, 12:07
Medlem
Det stora problemet kapitalism står inför är att det som det borde vara, dvs entreprenörskap och livsverk, har ersatts av spekulation. Det finns idag alldeles för få som skapar mervärde i förhållande till dom som spekulerar/parasiterar.
Citera
2022-01-29, 12:08
Medlem
badbollen3s avatar
Tror många har hamnat fel i denna tråd då den inte tillhör konspirationer och alternativa teorier.

Ja, det har dykt på börserna ett tag nu. Kan säkert sjunka lite till. Ja, ett och annat bolag kan säkert vara övervärderat. Men om vi tar stockholmsbörsen som ex. så lär det knappast vara så att över 50% av alla noterad bolag där är övervärderade. Att de reagerar på inflationen är naturligt. Men det är troligare att Jesus kommer tillbaka till jorden än att det blir en "great reset".

Är man långsiktig så kommer man att ha tjänat pengar om 10 år. Att spekulera i om det kommer vara en dipp vid pensionen är meningslöst då dippar inte följer ett schema. Man kanske får vänta 5-10 år innan man kan casha ut. Men om man har hållit sig på A,B eller C listan är risken väldigt liten att ett bolag konkar och alla pengar är borta. Men chansar man på first north, spotlight och allt vad de heter så kan det mycket väl bli så.

Det är nu blankarnas tid är/var. Men skulle inte bli förvånad om wallstreet bets gör en gamestop igen. Jag själv sitter still i båten. Har balanserat min portfölj och är inte orolig, mitt har nog rasat tillräckligt tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in