2022-02-14, 10:01
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är bara bra, det raderar ut risken för ett större ras senare i år. Börsen har redan gjort den justering nedåt som var nödvändig.

Jag måste hålla med! Kul att jag inte är den enda som ser på detta sättet. Det blir förmodligen ingen utblåsning i höst om det fortsätter såhär.

Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Fortsatt extremt mycket negativt sentiment och hittills ingenting substantiellt som skett.

Kul med all panik utan substans.

Precis! Det är media som hetsar.
Citera
2022-02-14, 10:28
Medlem
Citat:
Fortsatt extremt mycket negativt sentiment och hittills ingenting substantiellt som skett.

Trodde faktiskt Ryssarna hade invaderat Ukraina när jag vaknade upp från min sovmorgon, sedan när man gnuggat ögonen lite och insett att absolut ingenting har hänt idag som inte var känt i fredags var de lite "jaha?"..
Citera
2022-02-14, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Trodde faktiskt Ryssarna hade invaderat Ukraina när jag vaknade upp från min sovmorgon, sedan när man gnuggat ögonen lite och insett att absolut ingenting har hänt idag som inte var känt i fredags var de lite "jaha?"..

Folk är inte rädd för att saker händer, många företag skulle inte ens drabbas av ett krig i Ukraina, men trots det säljer ju folk eftersom de antar att andra kommer sälja. Att företaget i sig står sig starkt spelar ingen roll, är det oroligt så förväntas alla sälja oavsett.
Citera
2022-02-14, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Folk är inte rädd för att saker händer, många företag skulle inte ens drabbas av ett krig i Ukraina, men trots det säljer ju folk eftersom de antar att andra kommer sälja. Att företaget i sig står sig starkt spelar ingen roll, är det oroligt så förväntas alla sälja oavsett.
Jo så är det väl, ett självspelande piano. Det jag inte riktigt förstår är varför Volvo B och Byggmax i min portfölj drabbades hårdast, känns som två bolag som definitivt inte påverkas av ett fullskaligt krig i Ukraina i någon större omfattning, men skoj att få en inblick i vilka aktier som verkar ta störst smäll av en invasion. Att Swedish Match klarar sig bäst är dock ingen chock
Citera
2022-02-14, 10:51
Medlem
Citat:

Så folk säljer för att de tror att andra säljer?

Hur bra fungerar den taktiken säg de senaste 10 åren? Eller på ännu längre perspektiv? Säg 50 år.

Är folk verkligen så hjärndöda?
Citera
2022-02-14, 10:58
Medlem
Komiskt hur det bara är negativa nyheter i media just nu.

Nästan som att de vill sänka börsen.

Intressant.

Kanske det är nu det är ”blood in the streets”… och det är då köplägena uppstår.
Citera
2022-02-14, 10:59
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:

Folk som säljer nu missar uppgången. Är de inte långsiktiga? Vad gör man på börsen om man hela tiden ska sälja av och köpa på hela tiden?
Citera
2022-02-14, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Folk som säljer nu missar uppgången. Är de inte långsiktiga? Vad gör man på börsen om man hela tiden ska sälja av och köpa på hela tiden?

För att många är som yra höns som tror en massa och går på lögnerna från media.
Citera
2022-02-14, 11:04
Medlem
Citat:
Så folk säljer för att de tror att andra säljer?

Hur bra fungerar den taktiken säg de senaste 10 åren? Eller på ännu längre perspektiv? Säg 50 år.

Är folk verkligen så hjärndöda?

Ja men det vet du väl att dom är? Hur många säljer inte närmare botten än toppen?
Vissa kollar på siffrorna och ser att "hjälp, nu fan kraschar det, bäst att jag säljer innan jag förlorar allt!"

Sen säljer dom, dagen efter rusar allt uppåt. Säger inte att det är vad som kommer hända nu, men folk vill gärna dra sig ur när de ser att det rör sig mycket nedåt.
Citera
2022-02-14, 11:05
Medlem
rrpipers avatar
Citat:

Vaddå utan substans? Om räntan stiger skall aktier värderas lägre allt annat lika. Nu har ytterligare inflationsdata kommit in vilket påverkar sannolikheten för framtida räntehöjningar.
Citera
2022-02-14, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
https://www.aftonbladet.se/minekonom...-en-borskrasch

Vad sägs om 86 % fall..?

Tror dock Dow Jones nöjer sig med - 70%, Nasdaq kan sjunka 75 däremot. OMX - här nöjer vi oss med de 50-60 % minus jag trott sedan i höstas.

Så Dent tar i så det knakar... dessutom tror jag han överdriver följderna för den reala ekonomin. Kom ihåg att efter kraschen -29 var arbetslösheten tillbaka på ensiffriga nivåer redan efter några månader, det var först - contrary to general belief - som New Deal satte in ordentligt som det gick riktigt illa... hoppas svensk finanspolitik kan sortera bland spillrorna. Har faktiskt ganska stort hopp om det. Och inte blir det bättre av Ingves nollränta... VARJE JÄVLA STEG MOT NORMALITET lindrar den oundvikliga kraschen, men det fattar inte han...
Underbart!
Citera
2022-02-14, 11:08
Bannlyst
börsen kraschar som en jävla stucken björn idag! vädret är skit också, allt i ett! lär inte kännas bra för idioterna i marknaden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in