• 1
  • 2
2021-04-16, 09:02
Medlem
JustZlatans avatar
Som alla vet fungerar inte Sveriges bostadsmarknad och har inte gjort på tiotals år. Det har Stefan Ingves sagt länge. Så vad skulle det kosta om staten gick in och amorterade av svenskarnas bolån med 100%? Vi är ett rikt land så jag är övertygad om att staten har råd med det.

Sen förbjuds folk att belåna sina bostäder igen. Det är enda sättet för att bostadsmarknaden ska bli normal igen.
Citera
2021-04-16, 09:05
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Som alla vet fungerar inte Sveriges bostadsmarknad och har inte gjort på tiotals år. Det har Stefan Ingves sagt länge. Så vad skulle det kosta om staten gick in och amorterade av svenskarnas bolån med 100%? Vi är ett rikt land så jag är övertygad om att staten har råd med det.

Sen förbjuds folk att belåna sina bostäder igen. Det är enda sättet för att bostadsmarknaden ska bli normal igen.

Vill du vara med och betala av mina bolån med dina hårt intjänade pengar?

Det låter som ett enormt projekt där människor som har varit sparsamma får betala hårt belånade medmänniskors fastigheter.
Tror inte att det kommer att bli så populärt..
Citera
2021-04-16, 09:08
Medlem
Q6s avatar
Det hade ju knappast gynnat byggandet av nya bostäder.
Citera
2021-04-16, 09:13
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys

Det låter som ett enormt projekt där människor som har varit sparsamma får betala hårt belånade medmänniskors fastigheter.
Tror inte att det kommer att bli så populärt..

Jag och alla andra betalar redan alla möjliga saker som vi inte vill betala. Jag vill inte betala för alla ohälsosamma människors olika sjukdomar t.ex, men jag blir tvungen till det. Många betalar ovilligt till invandringen. Dessa områden kostar antagligen mycket mer än om staten skulle amortera av alla bostadslån.
Citera
2021-04-16, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys

eller så vill TS vill få sina bolån betalade av dig, jag tror jag skulle satsa mina pengar på det alternativet...
Citera
2021-04-16, 09:18
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Jag och alla andra betalar redan alla möjliga saker som vi inte vill betala. Jag vill inte betala för alla ohälsosamma människors olika sjukdomar t.ex, men jag blir tvungen till det. Många betalar ovilligt till invandringen. Dessa områden kostar antagligen mycket mer än om staten skulle amortera av alla bostadslån.

Skulle det inte kännas trist att betala av mina 4 miljoner i lån utan att få nånting för det?
Hur skulle du kunna få en bättre situation av att betala andras lån?

Hur skulle samhället bli bättre av det?
Citera
2021-04-16, 09:18
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Som alla vet fungerar inte Sveriges bostadsmarknad och har inte gjort på tiotals år. Det har Stefan Ingves sagt länge.
Det både köps och säljs massor med bostäder. Vad är det som inte fungerar?

Citat:
Så vad skulle det kosta om staten gick in och amorterade av svenskarnas bolån med 100%? Vi är ett rikt land så jag är övertygad om att staten har råd med det.
Det skulle kosta ca 3 585 miljarder kronor.

Staten skulle bli tvungen att låna upp dessa pengar för att kunna göra det du föreslår.

Inte för att vara otacksam. Men varför i hela världen skulle vi vilja att staten lånar en massa pengar för att ge till alla bostadsägare? Jag skulle personligen få flera miljoner. Vi som äger bostäder har ju gått in i ett avtal med tydliga premisser och accepterat detta. Att i efterhand ändra premisserna känns fel. Samma sak för de som inte velat belåna sig för att köpa en bostad. De blir lämnade utanför i detta pengaregn.

Citat:
Vad är normalt?
Senast redigerad av Bortamatchen 2021-04-16 kl. 09:22.
Citera
2021-04-16, 09:22
Medlem
note-its avatar
Citat:

Normalt i dina ögon kanske. Jag anser att bostadsmarknaden har blivit normal och fungerar som förväntat idag.
Jag tänker då inte acceptera att man lägger skattepengar på att betala av bolån.
Det räcker med att jag betalar för sjukhus och skola. Trots att jag aldrig är sjuk eller har några barn.
Citera
2021-04-16, 09:38
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Normalt i dina ögon kanske. Jag anser att bostadsmarknaden har blivit normal och fungerar som förväntat idag.
Jag tänker då inte acceptera att man lägger skattepengar på att betala av bolån.
Det räcker med att jag betalar för sjukhus och skola. Trots att jag aldrig är sjuk eller har några barn.
Va inte så negativ. Du får se potentialen i förslagen också.

En sådan massiv omfördelning av kapital skulle innebära att jag och alla mina grannar inte behöver göra ett vettigt handtag för resten av mitt liv.
Citera
2021-04-16, 09:41
Medlem
hakro807s avatar
Citat:

Egentligen skulle det inte hända speciellt mycket. Samma människor som har höga bostadslån är de som har höga inkomster, av fullt naturliga skäl. Staten skulle alltså kunna ta över alla lån och istället höja inkomstskatten. Det skulle givetvis inte bli en perfekt överlappning mellan minskad kostnad för bolånet och höjd inkomstskatt, men relativt god sådan. Och när det skulle diffa skulle det ofta slå "åt rätt håll", dvs människor med låga bolån men höga inkomster skulle få ta ett större ansvar än människor med höga bolån men låga inkomster. Drabbar ingen fattig s.a.s.
Citera
2021-04-16, 10:12
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Egentligen skulle det inte hända speciellt mycket. Samma människor som har höga bostadslån är de som har höga inkomster, av fullt naturliga skäl. Staten skulle alltså kunna ta över alla lån och istället höja inkomstskatten. Det skulle givetvis inte bli en perfekt överlappning mellan minskad kostnad för bolånet och höjd inkomstskatt, men relativt god sådan. Och när det skulle diffa skulle det ofta slå "åt rätt håll", dvs människor med låga bolån men höga inkomster skulle få ta ett större ansvar än människor med höga bolån men låga inkomster. Drabbar ingen fattig s.a.s.

Inte hända så mycket!? Inbördeskrig skulle nog vara mest troligt.

Tänk på alla hyrestorskar som redan idag hamnat rejält på efterkälken förmögenhetsmässigt. De får ju ingenting.

Och för de som får sina lån lösta är inte en homogen grupp. Vissa kanske har 100 000 i bolån, andra 10 miljoner.

Men det vore det ultimata sättet att göra alla rika ännu rikare. Och de fattiga ännu fattigare.
Citera
2021-04-16, 10:31
Medlem
feemaxxxs avatar
Kan ju vara intressant att jämföra hur mycket pengar alla bostadslån och jämföra det med tex försvarsbudget, vårdbudget osv...

Men att betala av alla dessa lån vore som att trycka sedlar och fördela, skulle antagligen leda till inflation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in