Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-04-16, 18:57
Medlem
(Innan ni trolls tänker på att vara spydiga, jag jobbar på att ta mig ut från soc)

Hur överlever ni på pengar från soc?

När jag flyttade in i min lägenhet och hade absolut ingenting så fick jag bara bidrag för säng och köksbord allt annat har jag köpt själv begagnat. Efter jag har betalat hyra osv får jag 3800 kronor kvar. Min soffa är trasig så måste köpa en ny begagnad. Skulle även vilja få upp någon poster på väggen så min lägenhet ser ut som ett hem och inte en källare. Dessutom är min dator trasig så jag måste köpa en ny. Ingen tv äger jag heller.

Hur får ni eran ekonomi att gå runt? Tycker det är fruktansvärt svårt när man hela tiden saknar saker. :/
Citera
2021-04-16, 19:01
Medlem
Sluta tro att du ska "leva" på soc är mitt första tips. Det blir inga soffor eller pynt. Gilla läget eller knega åt herr löfvnevén. Tjaa du kan ju alltid gå på loppis och handla nåt såklart. Rösta på sossarna igen så får vi alla jobb ska du se.
Citera
2021-04-16, 19:02
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
(Innan ni trolls tänker på att vara spydiga, jag jobbar på att ta mig ut från soc)

Hur överlever ni på pengar från soc?

När jag flyttade in i min lägenhet och hade absolut ingenting så fick jag bara bidrag för säng och köksbord allt annat har jag köpt själv begagnat. Efter jag har betalat hyra osv får jag 3800 kronor kvar. Min soffa är trasig så måste köpa en ny begagnad. Skulle även vilja få upp någon poster på väggen så min lägenhet ser ut som ett hem och inte en källare. Dessutom är min dator trasig så jag måste köpa en ny. Ingen tv äger jag heller.

Hur får ni eran ekonomi att gå runt? Tycker det är fruktansvärt svårt när man hela tiden saknar saker. :/

klipp dig o skaffa ett jobb då..
vad mer finns det att jobba på?
Citera
2021-04-16, 19:04
Bannlyst
du ska vara glad TS att du får pengar från soc , vet folk som inte får en krona därifrån fast de är berättigade
Citera
2021-04-16, 19:05
Medlem
Det är naturligtvis inte så lätt.
Men du får ju gneta lite, handla begagnat och ta bortskänkes.
Jag menar, du kan ju få en begagnad soffa o tv för en spotstyver i second hand-butiker och ett par posters kostar väl nån 100-lapp.
Citera
2021-04-16, 19:08
Medlem
justinsane420s avatar
Att tycka synd om dig själv för att du inte kan köpa soffa, dator och tv när du går på soc är bara sorgligt. Som sagt innan i tråden, var glad att du får pengar så du kan köpa mat och inte blir vräkt från lgh. Lyx får du fixa när du har du jobb. Se det som extra motivation för att skaffa ett kneg.
Citera
2021-04-16, 19:17
Medlem
Alezandaars avatar
Innan ni spyr över TS kanske ni kan fråga varför TS hamnat där? Alla hamnar inte hos soc pga lathet.

Jag har noll erfarenhet av soc personligen men en take är - är du helt pank på prylar? Eller har du annat du kan sälja och köpa det du vill ha för dom pengarna istället?
Citera
2021-04-16, 19:20
Medlem
Vansterpartiets avatar
2k bör gå till mat och div. abonnemang. Vad gör du för resterande pengar?
Citera
2021-04-16, 19:33
Medlem
Du får gå på loppis och handla billigt. Det kan man även göra i färdiga paket mm på IKEA som en servis t.ex. På Blocket hittar du gratis möbler om du själv hämtar dem. Det går även att hitta gratis tv, hushållsgrejor och kläder mm. Säg till vänner och släkt att du tar emot allt de tänker göra sig av med.

Köp storpack och frys in som du sen tar ut efterhand. Du kan även göra storkok av t.ex. gryta som du fryser in.
Senast redigerad av KamratBlue 2021-04-16 kl. 19:35.
Citera
2021-04-16, 19:46
Medlem
finns så många sätt att tjäna pengar på,

du får hustla helt enkelt. köp och sälj saker .
Citera
2021-04-16, 19:50
Medlem
Jag förstår helt ärligt inte varför du behöver soffa och TV. Köksbord kan man köpa fint begagnat för några hundralappar. Med 4k plus i månaden borde du kunna spara ihop till en ny dator på några månader, köp en bättre begagnad..
Citera
2021-04-16, 19:50
Medlem
Bonnatorps avatar
Ät linser från Lidl, billigare mat kan du inte hitta i Sverige.
250:- så har du hela månadsintaget i kalorier. Glöm inte multivitamin till det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in