• 1
  • 2
2021-04-19, 04:51
Medlem
Kione211s avatar
Varför lägger kronofogdemyndigheten upp objekt på hemnet innan 4:30 på natten?
Funderar också på om det verkligen är nödvändigt att sälja de hus som är värda fler miljoner. Bostadsrättsföreningar som går omkull blir väl hyreshus om jag är rätt informerad.
Hjälper man den som står som ägare om man köper konkurs hus eller kommer grannar och alla andra tycka illa om en.
Inbillar mig att det finns något som heter short sell i andra länder.
Citera
2021-04-19, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
Funderar också på om det verkligen är nödvändigt att sälja de hus som är värda fler miljoner. Bostadsrättsföreningar som går omkull blir väl hyreshus om jag är rätt informerad.

Hur menar du? Om föreningen går i konkurs så säljs föreningens tillgångar ut, där ingår ju föreningens hus. Men de som bor i lägenheterna har besittningsrätt, det gör ju att den som köper huset åtminstone initialt får driva det som ett hyredhus. På längre sikt kan de ju säga upp hyresgästerna och ha huset till något annat.
Citera
2021-04-19, 05:40
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur menar du? Om föreningen går i konkurs så säljs föreningens tillgångar ut, där ingår ju föreningens hus. Men de som bor i lägenheterna har besittningsrätt, det gör ju att den som köper huset åtminstone initialt får driva det som ett hyredhus. På längre sikt kan de ju säga upp hyresgästerna och ha huset till något annat.
Jag fattar inte hur det kan vara till samhällets nytta att slänga ut någon från sitt hem för att sedan använda skattemedel till att bygga hyreshus som är nya med gästarbetare som bor som skit som ska betalas med skatt av dig och andra som jobbar.
Kom på att det fanns några brf som jag missat för sökfiltret var inställt på nolltaxerare!
Citera
2021-04-19, 05:48
Medlem
Citat:
Jag fattar inte hur det kan vara till samhällets nytta att slänga ut någon från sitt hem för att sedan använda skattemedel till att bygga hyreshus som är nya med gästarbetare som bor som skit som ska betalas med skatt av dig och andra som jobbar.
Kom på att det fanns några brf som jag missat för sökfiltret var inställt på nolltaxerare!

Jag ser inte riktigt kopplingen här mellan villor som säljs på exekutiv auktion och gästarbetare?
Citera
2021-04-19, 06:12
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jag ser inte riktigt kopplingen här mellan villor som säljs på exekutiv auktion och gästarbetare?
Lokal politik mot alla former av ledarskap.
Hoppas surfplatta är stolt nu som väckte mig mitt i natten
Citera
2021-04-19, 06:20
Medlem
Fejkits avatar
Citat:

Du ska nog sova lite så förstår du att skulder måste betalas.
Citera
2021-04-19, 06:32
Medlem
Citat:
Hjälper man den som står som ägare om man köper konkurs hus eller kommer grannar och alla andra tycka illa om en.

Du förstår väl att man tvingas sälja sina tillgångar om man har skulder man inte kan betala?

Dvs dessa hus är med största sannolikhet inte BRF som konkat utan privatpersoner som dragit på sig stora skulder och nu måste sälja sin bostads för att kunna betala dom.
Citera
2021-04-19, 07:33
Medlem
Deckard-Cains avatar
Lånar man pengar ska de betalas åter, har man inte pengar tar fogden tillgångar.

Menar du att man borde kunna ta lån, för att inte sedan betala av dem och köpa massor av fastigheter pengarna eftersom att dessa borde vara fredade?
Citera
2021-04-19, 07:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Funderar också på om det verkligen är nödvändigt att sälja de hus som är värda fler miljoner.
Antar att ägarna fått flera chanser att göra rätt för sig innan det går så långt som till en exekutiv auktion.

Självklart ska egendom säljas om någon inte kan göra rätt för sig. Varför ska lånegivare, byggbolag med mera inte få sina pengar, eller delar av dem? Jag förstår inte.
Citera
2021-04-19, 10:52
Medlem
Citat:

Är det verkligen Kronofogden som lägger ut objekten då? Jag förstår ju att de vill annonsera på Hemnet. Men i slutändan är det väl Hemnet och dess personal som godkänner annonserna och lägger ut dem på hemsidan? Kronofogden driver ju inte Hemnet.

Jag tror för övrigt inte att Hemnet har personal som arbetar dygnet runt, och som manuellt lägger upp godkända annonser. Det är troligare att de godkänner annonserna i förhand, och att de läggs ut automatiskt i olika intervaller eller enligt ett bestämt schema.

Citat:

Kronofogden brukar sällan sälja hus eller liknande tillgångar i ett första steg. Har Kronofogden möjlighet att syssla med löneutmätning, ta sparade pengar etc så brukar det ske först. Men ibland kan det vara nödvändigt att sälja egendomar/tillgångar för att Kronofogden ska se till att den skuldsatta betalar sina skulder. Vad ska man annars göra om folk är skuldsatta och inte kan betala sina skulder på annat sätt? Ska de få äga hus eller liknande värda miljoner, när pengarna kan gå till skulder?
Citera
2021-04-19, 12:29
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Jag tror för övrigt inte att Hemnet har personal som arbetar dygnet runt, och som manuellt lägger upp godkända annonser. Det är troligare att de godkänner annonserna i förhand, och att de läggs ut automatiskt i olika intervaller eller enligt ett bestämt schema.

Man väljer publiceringsdatum när man lägger in annonsen och det är hemnet som automatiskt visar annonserna från kl 4.30 den dag man valt som publiceringsdatum. Antagligen för att man innan dess automatiska kör databasbackuper och städningar-
Citera
2021-04-19, 12:50
Medlem
Citat:
1. Den som har lånat ut pengar vill ha tillbaka dem och om man inte kan betala ränta och amortering så kommer till sist banken använda sin säkerhet för lånet, dvs bostaden och sälja den.

2. Ganska sällan som en bostadsrättsförening går i konkurs. Krävs normalt att en medlem inte lyckats att sälja lägenheten utan ger tillbaka lägenheten gratis till föreningen för att slippa månadsavgiften. Med tanke på att nästan alla lägenheter är i säljbart skick och det i princip finns noll tomma brf-lägenheter i Sverige så lär antalet föreningar som går i konkurs vara obefintligt just nu. Värre var det under första halvan av 1990-talet då faktiskt folk skänkte lägenheter tillbaka till föreningen. Utan medlemmar som betalar månadsavgiften så dräneras föreningens ekonomi snabbt. Men så länge som folk vill bo i lägenheterna så kan man i princip inte gå i konkurs utan det är bara att höja månadsavgiften.

3. Om en BRF håller på att gå i konkurs så är det ju troligen smartare för medlemmarna att skjuta in kapital än att försöka sälja fastigheten på bostadsmarknaden. Föreningen kan ha ta in hyresgäster om man vill för att få in hyra.

4. Det är alltid fritt fram för föreningen att sälja fastigheten till ett bostadsbolag. Medlemmarna får då pengarna efter att föreningens skulder är betalda.

5. Ja, köper du en bostad som ligger ute för exekutiv auktion så hjälper du ju den tidigare ägaren genom att denne kan klösa Lina lån. Banken blir glad och den tidigare ägaren kanske skuldfri. Tror att grannarna blir rätt glada. Ofta så är bostäderna som går på exekutiv auktion ganska nedgångna och det är inte helt ovanligt att tomten ser ut som ett tattarläger. De flesta grannar blir säkert glada då ny ägare troligen medför att fastigheten renoveras och att tomten städas.
Senast redigerad av Mynicname 2021-04-19 kl. 12:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in