• 1
  • 2
2021-04-19, 08:28
Medlem
Cameltotems avatar
Varför är det ingen som ifrågasätter vårt pensionssystem? Varför går så mycket av lönen till pensionen?

Varför är 70% av min pension OFLYTTBAR, OPLACERBAR och ej inom min kontroll förens jag är 70?

Varför kan inte jag få ut hela min lön och sen bestämma själv vad jag vill göra med de pengarna? Det är ju helt sinnessjukt att man kan ta pengar och låsa in dom i 60 år som om jag vore en jävla 5 åring med godismissbruk.
Citera
2021-04-19, 08:34
Medlem
IdrisNegassis avatar
Det är nog en del som reagerar men det går ju inte att gå runt att reagera hela tiden när man lärt sig eller insett att det inte leder någonstans.
Citera
2021-04-19, 08:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Varför kan inte jag få ut hela min lön och sen bestämma själv vad jag vill göra med de pengarna?
För då skulle mängder av människor blåsa de pengarna och sedan behöva få enbart bidrag när de går i pension.
Citera
2021-04-19, 08:37
Medlem
Citat:
Varför är det ingen som ifrågasätter vårt pensionssystem? Varför går så mycket av lönen till pensionen?

Varför är 70% av min pension OFLYTTBAR, OPLACERBAR och ej inom min kontroll förens jag är 70?

Varför kan inte jag få ut hela min lön och sen bestämma själv vad jag vill göra med de pengarna? Det är ju helt sinnessjukt att man kan ta pengar och låsa in dom i 60 år som om jag vore en jävla 5 åring med godismissbruk.
Varför har vi pension alls, kan man ju lika gärna fråga? Eller det är kanske exakt det du undrar.

Jag tror folk skulle ha festat och spelat upp sin lön så får Soc ändå försörja dem efter 65. Eller gör dåliga investeringar. Nu tar staten ansvar.

Och tittar man några år bakåt så har vi ju oerhört mycket mer personligt ansvar och rådighet över vårt pensionskspital nu.

Pension är uppskjuten lön och ställt bredvid alternativen tycker jag det är principiellt okej.
Citera
2021-04-19, 08:42
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
För då skulle mängder av människor blåsa de pengarna och sedan behöva få enbart bidrag när de går i pension.

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Varför har vi pension alls, kan man ju lika gärna fråga? Eller det är kanske exakt det du undrar.

Jag tror folk skulle ha festat och spelat upp sin lön så får Soc ändå försörja dem efter 65. Eller gör dåliga investeringar. Nu tar staten ansvar.

Och tittar man några år bakåt så har vi ju oerhört mycket mer personligt ansvar och rådighet över vårt pensionskspital nu.

Pension är uppskjuten lön och ställt bredvid alternativen tycker jag det är principiellt okej.

Då handlar det endast om att människor inte kan ta ansvar och planera sin egna ekonomi så är vi fastlåst i det här systemet?

Jag tycker ändå man bör ha möjlighet att kunna placera hela sin pension även om den är öronmärkt tills man är pensionär.
Citera
2021-04-19, 08:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Då handlar det endast om att människor inte kan ta ansvar och planera sin egna ekonomi så är vi fastlåst i det här systemet?
Jepp, enbart av den anledningen. I och för sig, kanske lite på grund av troliga totalt felaktiga placeringar också.

Jag har många unga som kollegor. Många av dem har blåst hela lönen efter en dryg vecka. Skulle du sätta en tjuga i handen på någon med heltomt konto den femtonde, skulle personen genast köpa en energidryck.
Citera
2021-04-19, 08:47
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Hela systemet kommer krackelera. Litar inte ett dugg på att staten ska hantera mina pengar. Hade gärna fått allting och sparat själv. Istället så får man ut en skit pension och blir fattigpensionär kanske hemlös. Det var väl viktigare att någon Mohammed skulle få dina hårt fördärvade pensionspengar.
Citera
2021-04-19, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke

För den allmänna pensionen kan jag köpa tanken. Dock är det ju nästan lika illa med tjänstepension. Låst till 55 och knappt att du kan påverka hur den placeras. Det är ju en del du får av din arbetsgivare utöver lön och borde kunna förvaltas och användas bäst msn själv vill. Nu finns det ju företag utan kollektivavtal där man får tjänstepension att förvalta själv men då är den ändå låst till 55.
Citera
2021-04-19, 08:55
Medlem
Glorfindels avatar
För det första så är det inte så att (största delen av) de pengar som du betalar i pensionsavgifter sparas på något konto tills du blir pensionär. De pengarna går till att betala för dagens pensionärer. Den mesta delen i alla fall.

Man skulle kunna se det ungefär såhär: För att du betalar in pension så får du ett visst antal pensionsrätter, när du går i pension så får du pengar istället för dina pensionsrätter. Hur mycket pengar du då får beror på hur många som är pensionärer och hur många som jobbar.

Man tanke på att vi blir äldre och äldre så kommer våra pensionsrätter vara mindre värda än de som gick i pension för tio år sedan. Bäst är att räkna med att vi får jobba till 75 år och att pensionen inte blir mer än 7-8000 i dagens värde. En trevlig bonus, men den största delen av det man skall leva av när man blir gammal får man spara till själv.
Citera
2021-04-19, 09:21
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Som redan nämnts: dina inbetalda pengar går till dagens pensionärer och läggs inte på något konto i ditt namn.

Redan idag är det många som får lägsta pensionsnivån och det innebär att den som inte jobbat kommer få samma summa som den som slitit och fått en medellön.

Det är naivt att tro att skattkistan kommer vara fylld när det själv är ens tur att pensionera sig.
Se till att ha låga kostnader och realiserbart kapital. Kontanter är inget alternativ. Se till att ha ett billigt boende.
Citera
2021-04-19, 09:25
Medlem
Jag tycker ett större problem är dessa jävla tjänstepensioner/avtalspensioner som man tvingas ha på 100 olika försäkringsbolag med olika värdelösa system istället för att bara få välja att placera allt på Avanza tillsammans med övrigt sparkapital.
Citera
2021-04-19, 09:54
Avstängd
YP4XQs avatar
Staten måste kunna göra "reformer" och kunna stjäla eller omplacera våra pengar, så klart

"För din skull, till det bättre" säger de varje gång.. Märkligt för när jag pratar med mina föräldrar om deras pensionssystem så är de helt sjuka avtal och pengar de får jämförbart med dagens.

De båda slutade arbeta innan 65 och får 80% av lönen de första fem åren... Inga speciella eller privata försäkringar...

Idag ska vi arbeta till 67! Annars jävlar, och ändå får vi inte de här fina pensionerna

Maffian rånar oss gång på gång det är den korrekta analyser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in