2021-04-19, 13:33
Medlem
Hej
Har en fundering som jag förhoppningsvis kan få hjälp med.
Jag är medborgare i ett annat nordisk land än Sverige, men har bott och är skriven i Sverige dom senaste 20 åren.
Jag har haft två olika fonder i hemlandet som jag sålde 2020.
Trodde i min enfald att jag skulle skatta på vinsten i hemlandet, men så var det inte.
Jag pratade med min bank i hemlandet för en vecka sedan och fick besked att skatten skulle betalas här i Sverige.
Fick också besked om att alla papper om mina fonder och vinster var skickat från banken till Skatteverket i Sverige.
Det finns ingen uppgifter om detta i min deklaration.
Vad händer om jag inte tar upp vinsten i min deklaration?
Blir det dryga "böter" i tillägg till den skatt som jag skall betala om Skatteverket kommer på mig i efterhand.
Kan också tillägga att jag redan hade skickat in deklarationen när jag fick reda på detta, men det gär väl att ändra i efterhand?

Tacksam för seriösa svar
Citera
2021-04-19, 13:37
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollebus72
Hej
Jag är medborgare i ett annat nordisk land än Sverige, men har bott och är skriven i Sverige dom senaste 20 åren.
Trodde i min enfald att jag skulle skatta på vinsten i hemlandet, men så var det inte.
Jag pratade med min bank i hemlandet för en vecka sedan och fick besked att skatten skulle betalas här i Sverige.
Fick också besked om att alla papper om mina fonder och vinster var skickat från banken till Skatteverket i Sverige.
Blir det dryga "böter" i tillägg till den skatt som jag skall betala om Skatteverket kommer på mig i efterhand.
Kan också tillägga att jag redan hade skickat in deklarationen när jag fick reda på detta, men det gär väl att ändra i efterhand?

Tacksam för seriösa svar

Skattetillägg som innebär att du får betala skatten + 40 %. Alltså skatten du undandrar plus 40 % av skatten. Så undandrar du 10 000 kr i skatt blir det 14 000 kr att betala.

https://www4.skatteverket.se/rattsli....6/340969.html
https://www4.skatteverket.se/rattsli....6/340212.html

Banken har ju rapporterat försäljningen till SKV, så risken att de "missar det" känns nära nog obefintlig.
Citera
2021-04-19, 13:43
Medlem
Tack för svaret.
40 % var mycket.
Då är det nog bäst att göra rätt för sig
Konstigt bara att det inte var tagit upp i min deklaration om banken har skickat papper på det.
Citera
2021-04-19, 15:05
Medlem
Citat:
Tack för svaret.
40 % var mycket.
Då är det nog bäst att göra rätt för sig
Konstigt bara att det inte var tagit upp i min deklaration om banken har skickat papper på det.

På sidan som heter "Specifikation till Inkomstdeklaration" kan det finnas en sektion som heter: "Uppgifter som du själv ska redovisa i deklarationen" om de har fått in uppgifter som tyder på att du ska redovisa ytterligare saker änndet som är förtryckt.
Citera
2021-04-19, 15:24
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Hej

Tacksam för seriösa svar
Det verkar som om du ska skatta för vinsten i Sverige. Eventuellt kanske nedanstående länk kan leda dig på traven?

https://www.nordisketax.net/main.asp...ve/sve/033.asp
Citera
2021-04-19, 17:07
Medlem
Tack alla som har svarat.
Det är nog bara att bita i det sura äpplet och betala och se glad ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem