Citat:
Ursprungligen postat av
VergissMich
Jag äter 4 mål om dagen, alltid så mycket jag orkar. Dricker även en "gainer" shake dagligen. Trots detta får jag inte kalorierna att gå ihop, utan snarare får jag i mig ungefär 2/3 av vad jag behöver. Har kollat på massa olika sidor och kommit fram till att jag måste få i mig 3000kcal/dag för att ligga på överskott.
Har ett extremt fysiskt jobb som byggarbetare. Detta gör att jag 1, inte kan sköta jobbet när jag äter mig proppmätt flera gånger om dagen. 2, förbränner alla kalorier jag äter innan jag ens vet ordet av. Och 3, inte får något ordentligt pump på gymmet då jag är helt slutkörd efter en dags kneg.
Har provat att köpa "gainer" i pulverform men blir sjukt dålig i magen så dom går bort direkt. Vad och hur ska man äta för att komma upp i 3000 kalorier om dagen och fortfarande kunna sköta jobbet och dessutom ha någon ork att träna på gymmet om kvällarna? Jag ger inte upp enkelt men just nu känns allt väldigt hopplöst. Om helgerna funkar maten och träningen rätt bra, men då kan jag istället inte hitta på några aktiviteter, då jag bara ligger och är illamående av ätandet. Detta tär såklart på mitt mående såväl mitt sociala liv. Har idag ett BMI på 17.0 och har legat på det ända sen barnsben.
Jag är fullt medveten om att det enda lösningen är att ÄTA MER, mitt problem är bara att jag får det inte att gå ihop med resten av livet. Vad ska jag äta och hur ofta ska jag äta? Hoppas någon kan hjälpa mig, vill inte se ut som ett benrangel längre.
MVH
Byt jobb. Kontorsråttor brukar vara rätt runda om magen, om du nu föredrar det.
Annars är morgonträning något som kan fungera om man vill öka snabbare i vikt.
Men det funkar ju bara om du får i dig kaloriöverskott.
Genetiken spelar säkert in här, vissa har svårare att öka i vikt helt enkelt. Det brukar dock lösa sig med ökande ålder för de flesta...tyvärr...
Kan ju vara bra att utesluta att du inte har något medicinsk problem också, men du ligger inom BMI gränserna och jobbar hårt på dagarna, så sjukvården lär antagligen inte vara så intresserad av att analysera dina prover. Men fråga kostar ju inget. Gluten-intolerans etc. kan ju påverka hur väl man tillgodogör sig det man äter vilket gör det svårare att gå upp i vikt.