• 1
  • 2
2021-04-22, 18:25
Medlem
VergissMichs avatar
Jag äter 4 mål om dagen, alltid så mycket jag orkar. Dricker även en "gainer" shake dagligen. Trots detta får jag inte kalorierna att gå ihop, utan snarare får jag i mig ungefär 2/3 av vad jag behöver. Har kollat på massa olika sidor och kommit fram till att jag måste få i mig 3000kcal/dag för att ligga på överskott.

Har ett extremt fysiskt jobb som byggarbetare. Detta gör att jag 1, inte kan sköta jobbet när jag äter mig proppmätt flera gånger om dagen. 2, förbränner alla kalorier jag äter innan jag ens vet ordet av. Och 3, inte får något ordentligt pump på gymmet då jag är helt slutkörd efter en dags kneg.

Har provat att köpa "gainer" i pulverform men blir sjukt dålig i magen så dom går bort direkt. Vad och hur ska man äta för att komma upp i 3000 kalorier om dagen och fortfarande kunna sköta jobbet och dessutom ha någon ork att träna på gymmet om kvällarna? Jag ger inte upp enkelt men just nu känns allt väldigt hopplöst. Om helgerna funkar maten och träningen rätt bra, men då kan jag istället inte hitta på några aktiviteter, då jag bara ligger och är illamående av ätandet. Detta tär såklart på mitt mående såväl mitt sociala liv. Har idag ett BMI på 17.0 och har legat på det ända sen barnsben.

Jag är fullt medveten om att det enda lösningen är att ÄTA MER, mitt problem är bara att jag får det inte att gå ihop med resten av livet. Vad ska jag äta och hur ofta ska jag äta? Hoppas någon kan hjälpa mig, vill inte se ut som ett benrangel längre.
MVH
Citera
2021-04-22, 18:40
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Två glas mjölk till frukost, lunch, middag och kvällsmat. I mjölken har du nästan 600 kalorier per liter och gott om protein.

Viel Glück!
Citera
2021-04-22, 18:56
Medlem
Köp mutantmass,jordnötssmör,nutella,rapsolja etc ifall du verkligen behöver bulka
Citera
2021-04-22, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VergissMich
Jag äter 4 mål om dagen, alltid så mycket jag orkar. Dricker även en "gainer" shake dagligen. Trots detta får jag inte kalorierna att gå ihop, utan snarare får jag i mig ungefär 2/3 av vad jag behöver. Har kollat på massa olika sidor och kommit fram till att jag måste få i mig 3000kcal/dag för att ligga på överskott.

Har ett extremt fysiskt jobb som byggarbetare. Detta gör att jag 1, inte kan sköta jobbet när jag äter mig proppmätt flera gånger om dagen. 2, förbränner alla kalorier jag äter innan jag ens vet ordet av. Och 3, inte får något ordentligt pump på gymmet då jag är helt slutkörd efter en dags kneg.

Har provat att köpa "gainer" i pulverform men blir sjukt dålig i magen så dom går bort direkt. Vad och hur ska man äta för att komma upp i 3000 kalorier om dagen och fortfarande kunna sköta jobbet och dessutom ha någon ork att träna på gymmet om kvällarna? Jag ger inte upp enkelt men just nu känns allt väldigt hopplöst. Om helgerna funkar maten och träningen rätt bra, men då kan jag istället inte hitta på några aktiviteter, då jag bara ligger och är illamående av ätandet. Detta tär såklart på mitt mående såväl mitt sociala liv. Har idag ett BMI på 17.0 och har legat på det ända sen barnsben.

Jag är fullt medveten om att det enda lösningen är att ÄTA MER, mitt problem är bara att jag får det inte att gå ihop med resten av livet. Vad ska jag äta och hur ofta ska jag äta? Hoppas någon kan hjälpa mig, vill inte se ut som ett benrangel längre.
MVH

Byt jobb. Kontorsråttor brukar vara rätt runda om magen, om du nu föredrar det.

Annars är morgonträning något som kan fungera om man vill öka snabbare i vikt.

Men det funkar ju bara om du får i dig kaloriöverskott.

Genetiken spelar säkert in här, vissa har svårare att öka i vikt helt enkelt. Det brukar dock lösa sig med ökande ålder för de flesta...tyvärr...

Kan ju vara bra att utesluta att du inte har något medicinsk problem också, men du ligger inom BMI gränserna och jobbar hårt på dagarna, så sjukvården lär antagligen inte vara så intresserad av att analysera dina prover. Men fråga kostar ju inget. Gluten-intolerans etc. kan ju påverka hur väl man tillgodogör sig det man äter vilket gör det svårare att gå upp i vikt.
Senast redigerad av B.R.Donut 2021-04-22 kl. 19:06.
Citera
2021-04-22, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julbelysning1
Köp mutantmass,jordnötssmör,nutella,rapsolja etc ifall du verkligen behöver bulka

Och småät ofta.
Citera
2021-04-22, 19:41
Medlem
VergissMichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Byt jobb. Kontorsråttor brukar vara rätt runda om magen, om du nu föredrar det.

Annars är morgonträning något som kan fungera om man vill öka snabbare i vikt.

Men det funkar ju bara om du får i dig kaloriöverskott.

Genetiken spelar säkert in här, vissa har svårare att öka i vikt helt enkelt. Det brukar dock lösa sig med ökande ålder för de flesta...tyvärr...

Kan ju vara bra att utesluta att du inte har något medicinsk problem också, men du ligger inom BMI gränserna och jobbar hårt på dagarna, så sjukvården lär antagligen inte vara så intresserad av att analysera dina prover. Men fråga kostar ju inget. Gluten-intolerans etc. kan ju påverka hur väl man tillgodogör sig det man äter vilket gör det svårare att gå upp i vikt.

Kommer inte byta till någon kontorstjänst. Anledningen till att jag vill bli lite bitigare är att jag vill söka ett annat jobb som har rätt höga fysiska krav. Självklart spelar genetik också in, alla mina släktingar på både mor och fars sida är lika smala och jävliga som jag. Lämnade massa prover pga en helt annan grej tidigare i år (magproblem) och de kom tillbaka superbra. Inga intoleranser/allergier eller brister på något ämne, så det är ingen fysisk åkomma som ligger bakom. Handlar nog mest bara om maten men vet inte hur jag ska pressa i mig 3000kcal per dag...
Citera
2021-04-22, 19:43
Medlem
VergissMichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julbelysning1

Kör en shake/smoothie med proteinpulver, jordnötssmör, banan, havregryn och mjölk nu. Är det värt att lägga i lite nutella också? Blir illamående av blotta tanken på den där förbannade drycken
Citera
2021-04-22, 20:05
Medlem
Vilken ålder är du ungefär?

Jag tror vissa är så bara. Jag har alltid varit så, jag ville gå upp i vikt när jag var yngre men det gick inte. Så jag acceptera det och åt vad och när jag ville, sen kommer det med tiden.

Nu är jag 30+ och nu är jag normalvikt, fast ändå mer åt smala hållet.
Citera
2021-04-22, 20:08
Medlem
Citat:
Kommer inte byta till någon kontorstjänst. Anledningen till att jag vill bli lite bitigare är att jag vill söka ett annat jobb som har rätt höga fysiska krav. Självklart spelar genetik också in, alla mina släktingar på både mor och fars sida är lika smala och jävliga som jag. Lämnade massa prover pga en helt annan grej tidigare i år (magproblem) och de kom tillbaka superbra. Inga intoleranser/allergier eller brister på något ämne, så det är ingen fysisk åkomma som ligger bakom. Handlar nog mest bara om maten men vet inte hur jag ska pressa i mig 3000kcal per dag...

3000 kcal borde inte vara omöjligt, har skopat i mig 4000+ per dag...

Kvarg, protein-shakes, ägg, bananer....mer kvarg..
Citera
2021-04-22, 20:18
Medlem
VergissMichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jendy
Vilken ålder är du ungefär?

Jag tror vissa är så bara. Jag har alltid varit så, jag ville gå upp i vikt när jag var yngre men det gick inte. Så jag acceptera det och åt vad och när jag ville, sen kommer det med tiden.

Nu är jag 30+ och nu är jag normalvikt, fast ändå mer åt smala hållet.

Jag är 23. Har hört att man lättare går upp i vikt när man kommer upp i typ 30 år. Grejen är den att jag vill gå upp i vikt nu, och inte om typ 7 år hehe.

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
3000 kcal borde inte vara omöjligt, har skopat i mig 4000+ per dag...

Kvarg, protein-shakes, ägg, bananer....mer kvarg..

Innehåller ägg så mycket kalorier? Hur många åt/äter du per dag och hur tillagar du dom?
Citera
2021-04-22, 20:21
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:

MVH
Bli äldre.. Lovar, det hjälper.
Citera
2021-04-22, 20:33
Medlem
tnems avatar
Citat:

MVH
Följande borde du väll kunna köra:

Frukost innan jobbet.
Frukost på jobbet.
Lunch
Mellanmål
Middag

Nötter är energirikt och lätt att ha till hands som snacks/mellanmål.

Skaffa en känsla för vad som ger mycket energi som du kan stoppa i dig mycket av.
Potatis exempelvis är rätt koloririkt per 100g, men inte sett till volymenhet. Så man kan inte bara kolla på näringsvärdet.
Sedan får man känna av vad för mat man smälter lätt också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in