• 1
  • 2
2021-04-23, 23:45
Medlem
Nya milstolpen: Lyckats skapa syre för första gången någonsin på planeten

Kommer människan i framtiden kunna leva ett någorluna normalt liv på mars? Om vi lyckas kolonalisera Mars givetvis..

https://www.expressen.se/tv/nyheter/...-syre-pa-mars/
Citera
2021-04-23, 23:51
Medlem
covfefe...s avatar
Ja det kommer säkerligen att bli så. Vi har dock fortfarande bl a Sahara och Sibirien (som båda framstår som betydligt trevligare än Mars) kvar att fylla upp med folk
Citera
2021-04-24, 00:05
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frolundafinest
Nya milstolpen: Lyckats skapa syre för första gången någonsin på planeten

Kommer människan i framtiden kunna leva ett någorluna normalt liv på mars? Om vi lyckas kolonalisera Mars givetvis..

https://www.expressen.se/tv/nyheter/...-syre-pa-mars/

Häftigt!

Dock behövs extremt mycket syre så det tar väl sin tid innan det funkar att bo där. Men visst, ett lite steg på vägen är det ju.

Samtidigt återstår andra problem såsom t.ex. att gravitationen är klart lägre.
Citera
2021-04-24, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frolundafinest

Kanske nån dag enormt långt fram, Antarktis har inte fått sin första invånare än och där går det iallafall att andas naturligt.

Men någorlunda intressant är det.
Citera
2021-04-24, 00:24
Moderator
Psilosophers avatar
Syre är steg ett, jag är mer bekymrad över tillgången på mineraler dock. Men man finner väl på råd.
Citera
2021-04-24, 00:25
Medlem
systems avatar
De har inte skapat syre.

Syre är ett grundämne, och sådant skapas inte hur som helst.
Citera
2021-04-24, 00:27
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
De har inte skapat syre.

Tack, helt rätt.
Både Expressen och Ts har fel.
De har lyckats utvinna syre, inte skapa det.
Citera
2021-04-24, 00:55
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Syre är steg ett, jag är mer bekymrad över tillgången på mineraler dock. Men man finner väl på råd.

Nu vet jag i och för sig inte ett snack om astronomi men vad jag förstått finns det ett stort asteroidbälte mellan Mars och Jupiter. Dessa asteroider består främst av metaller. Några av dem borde väl ha träffat Mars kan jag tycka?

Men jag minns att jag läste om planer på att flytta någon av dem till jorden. Men förutom problemet att flytta en asteroid så skulle några extra miljarder ton av guld, silver, platina mm. få extremt stora konsekvenser på världsmarknaden.

Men min tanke är att om man kan flytta människor till Mars borde man också klara flytta dit någon asteroid med rätt innehåll också. Eller kanske åka dit ut och hämta metallerna och forsla dem till Mars på något vis?
Citera
2021-04-24, 01:01
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Kunde vi få iväg judar och negrer till Mars så kanske Jorden hade en chans.

Eller så kunde alla nassenationalister äntligen få sin egen koloni så att vi andra slipper dessa här på jorden...
Citera
2021-04-24, 01:54
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
De har inte skapat syre.

Sant, och har dom "snott" syreatomen så är det inte heller bra :-)

Hoppas dom har syremolekylen för den är betydligt stabilare att faktiskt andas...
Citera
2021-04-24, 02:19
Medlem
Nej det kommer aldrig bli nått med Mars förutom rymdforskare som undersöker själva planeten då den är obebolig.
Citera
2021-04-24, 03:21
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FEARANDLOATH1NG
Nej det kommer aldrig bli nått med Mars förutom rymdforskare som undersöker själva planeten då den är obebolig.
Men men... Elon Musk har ju lovat att förse mars med en miljon kolonister så tidigt som 2050. Inte skulle väl verklighetens iron Man ljuga?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in