• 1
  • 2
2021-04-25, 01:22
Medlem
JagMatarHuslimers avatar
Eftersom Arlanda inte klarar av de enorma trafikökningarna krävs det att Bromma byggs ut.

Mina förslag
Förläng nordvästra banänden med cirka 600meter över grönområdet ända fram till Arrendevägen. Bällstavägen får gå i tunnel under banan.

Förläng sydöstra banänden med 900meter genom att riva ner hela Ulvsunda industriområde fram till Johannesfredsvägen. Sedan så låter vi Ulvsundavägen och Norrbyvägen gå i tunnel under landningsbanan.

På så vis har vi lyckats förlänga banan till sammanlagt 3200m vilket möjliggör för massiva kärror som Boeing 747or att landa på Bromma.

Nu tänker ni säkert, jaha Jagmatarhuslimer, vart fan har du tänkt att alla plan ska parkera?

Jo, Bromma blocks gör vi om till hangarer igen och sen så jämnar vi hela stadsdelen Annedal med marken och anlägger en flygplansparkering och ett fraktcenter där.

Hur skall vi bygga ut Bromma ytterligare tycker ni?
Senast redigerad av JagMatarHuslimer 2021-04-25 kl. 01:49.
Citera
2021-04-25, 07:00
Medlem
Mullrets avatar
Du har nog starkt buller från större plan som överskrider gränsvärdena.

Så, tyvärr.

Och bygga på blålera fungerar inte heller.. Mer än villor.
Citera
2021-04-25, 08:19
Medlem
Varför skall Bromma byggas ut? Är resten av Sverige bara skog o samer som inte behöver flyg?

Lägg ner Bromma helt.
Fördela det övriga flyget på de flygplatser som finns.
Tvinga ner allt jävla fraktflyg i Malmö o sätt skiten på tåg ut i landet istället.
Förbjud köp från Kina. Tillverka sakerna inom EU eller inom Sverige istället.

Flyg är ett jävla otyg o det är bara ett skapat behov att en stad skall ha två flygplatser.
Måste folk åka till Thailand fem gånger om året?
Ta er till Arlanda i så fall, eller ta tåget till Köpenhamn.
Citera
2021-04-25, 19:48
Medlem
Neksnors avatar
Vilken enorm trafikökning på Arlanda är det inte klaras av och som bättre hanteras på Bromma?
Med tanke på att Arlandas flygtrafik (starter/landningar) minskade med 63% 2019-2020 så skulle Arlanda idag kunna hantera både Brommas och Skavstas trafik med ena banan bunden på ryggen.
Citera
2021-05-18, 11:11
Medlem
Arlanda hade tiotusentals fler rotationer för 20år sedan jämfört med 2019. Vore det inte mer lämpligt att förlänga banorna på ARN istället?

Ditt förslag faller på att de plan som behöver långa banor inte uppfyller villkoren för att landa på BMA bl.a. pga buller.
Citera
2021-05-18, 13:19
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockstar
Arlanda hade tiotusentals fler rotationer för 20år sedan jämfört med 2019. Vore det inte mer lämpligt att förlänga banorna på ARN istället?

Ditt förslag faller på att de plan som behöver långa banor inte uppfyller villkoren för att landa på BMA bl.a. pga buller.
Banförlängning på Arlanda ger nog inte så mycket mer kapacitet, det finns idag en bana där allt kan starta och landa samt två banor där allt kan landa och det mesta starta.
Citera
2021-05-22, 20:59
Medlem
zurfarns avatar
Vi går tillbaka till tiden före mars 2020:

Hur många av er har stått en morgon på ett fullsmockat Bromma på väg till Halmstad, Ängelholm, Visby eller Kramfors?

Hur många av er har stått en morgon på terminal 4 (eller 3) i trappan innan security och svettats för att komma med ett flyg till till Kiruna eller Luleå eller Göteborg?

Det var så affärsflyget funkade till och med mars 2020. Fullspikat.

Att som nu i Rapport visa en öde avgångshall på Bromma är ju ett jävla skämt.

Terminal 3 och 4 på ARN räckte inte till på långa vägar före pandemin. Och ska vi få tillbaka ett samhälle som funkar någorlunda efter nedläggning av Bromma så måste en ny bana och en ny terminal byggas. Någon 10-tals miljard.

Eller tror ni att folk kommer att nöja sig med att sitta hemma och sköta business via Skype och Teams när skiten är över?

Jag tror det inte. Vd:n för Sthlms Handelskammare svamlar om el-flyg.

Men egentligen skiter jag i det. Jag tar bilen. Hur var det nu med den nya jag beställde, var det 284 gr/km CO2? Ja, det var nåt sånt.

Ska Sverige funka kan inte alla sitta hemma vid ett tangentbord.
Citera
2021-05-23, 17:17
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Vi går tillbaka till tiden före mars 2020:

Hur många av er har stått en morgon på ett fullsmockat Bromma på väg till Halmstad, Ängelholm, Visby eller Kramfors?

Hur många av er har stått en morgon på terminal 4 (eller 3) i trappan innan security och svettats för att komma med ett flyg till till Kiruna eller Luleå eller Göteborg?

Det var så affärsflyget funkade till och med mars 2020. Fullspikat.

Att som nu i Rapport visa en öde avgångshall på Bromma är ju ett jävla skämt.

Terminal 3 och 4 på ARN räckte inte till på långa vägar före pandemin. Och ska vi få tillbaka ett samhälle som funkar någorlunda efter nedläggning av Bromma så måste en ny bana och en ny terminal byggas. Någon 10-tals miljard.

Eller tror ni att folk kommer att nöja sig med att sitta hemma och sköta business via Skype och Teams när skiten är över?

Jag tror det inte. Vd:n för Sthlms Handelskammare svamlar om el-flyg.

Men egentligen skiter jag i det. Jag tar bilen. Hur var det nu med den nya jag beställde, var det 284 gr/km CO2? Ja, det var nåt sånt.

Ska Sverige funka kan inte alla sitta hemma vid ett tangentbord.
En inte obetydlig grej i sammanhanget är ju att Arlanda är efterblivet utformat ("trappan innan security", som en vis person uttryckte saken). Hade det funnits något intresse från ägaren att ha en (som i 1, inte fyra) modern och effektiv terminal på Arlanda så hade det inte varit något terminalproblem med att hantera Brommaresenärerna.
Citera
2021-05-23, 21:08
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
En inte obetydlig grej i sammanhanget är ju att Arlanda är efterblivet utformat ("trappan innan security", som en vis person uttryckte saken). Hade det funnits något intresse från ägaren att ha en (som i 1, inte fyra) modern och effektiv terminal på Arlanda så hade det inte varit något terminalproblem med att hantera Brommaresenärerna.

Terminal 1.....så som jag har letat efter den. Du menar väl terminal 5, den som sväljer hur många somalier på hemresa och svenska Mallorca-resenärer som helst?

Ja, 4:an är felbyggd. Men vi är väl ändå överens om att nåt måste göras på ARN för att härbärgera Bromma-flyget?

Inte mig emot att Bromma flyttas till ARN, jag bor så pass bra att jag är där på 20 minuter. Om det inte är en smäll på E4:an vid Rosersberg eller Stora Wäsby, vilket det är ungefär varannan dag.

Men det är många affärsresenärer som kommer att sakna Bromma. Över-dagen-flighter, taxi till mötet i Sthlm en 15-20 minuter, sen hem med 16-17-planet. Bekvämt. ARN blir lite jobbigare. Men det går förstås.
Citera
2021-05-24, 12:26
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Terminal 1.....så som jag har letat efter den. Du menar väl terminal 5, den som sväljer hur många somalier på hemresa och svenska Mallorca-resenärer som helst?

Ja, 4:an är felbyggd. Men vi är väl ändå överens om att nåt måste göras på ARN för att härbärgera Bromma-flyget?

Inte mig emot att Bromma flyttas till ARN, jag bor så pass bra att jag är där på 20 minuter. Om det inte är en smäll på E4:an vid Rosersberg eller Stora Wäsby, vilket det är ungefär varannan dag.

Men det är många affärsresenärer som kommer att sakna Bromma. Över-dagen-flighter, taxi till mötet i Sthlm en 15-20 minuter, sen hem med 16-17-planet. Bekvämt. ARN blir lite jobbigare. Men det går förstås.
Men en (1) terminal menar jag just en gemensam terminal med vettig utformning, eventuellt med pirer och satelliter.
Ska man utgå från den befintliga terminalbyggnaden så kanske Kastrup kan vara en förebild.
Citera
2021-06-08, 10:13
Medlem
Kastrup förebild? Nej tack!

Jag har haft 1-2 tjänsteresor/mån senaste 10 åren. Min reflektion att även pre-corona var köerna i trappan vid T4 är nästintill borta. Känns som det är flera år sedan man stod i kö i hela trappan. Det har däremot varit betydligt värre köer vid T5:an. Det är min upplevelse.

Securityn på BMA brukar ju gå fort men inne i avgångshallen så brukar man ju få stå som packade sillar, det är rätt otrevligt tycker jag. Tyckte det var otrevligt redan pre-corona. Nu vill man ju inte direkt tillbaka dit direkt...
Citera
2021-06-08, 22:59
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagMatarHuslimer
Eftersom Arlanda inte klarar av de enorma trafikökningarna krävs det att Bromma byggs ut.

Mina förslag
Förläng nordvästra banänden med cirka 600meter över grönområdet ända fram till Arrendevägen. Bällstavägen får gå i tunnel under banan.

Förläng sydöstra banänden med 900meter genom att riva ner hela Ulvsunda industriområde fram till Johannesfredsvägen. Sedan så låter vi Ulvsundavägen och Norrbyvägen gå i tunnel under landningsbanan.

På så vis har vi lyckats förlänga banan till sammanlagt 3200m vilket möjliggör för massiva kärror som Boeing 747or att landa på Bromma.

Nu tänker ni säkert, jaha Jagmatarhuslimer, vart fan har du tänkt att alla plan ska parkera?

Jo, Bromma blocks gör vi om till hangarer igen och sen så jämnar vi hela stadsdelen Annedal med marken och anlägger en flygplansparkering och ett fraktcenter där.

Hur skall vi bygga ut Bromma ytterligare tycker ni?

Frågan är fel ställd. Finns det någonting mer omodernt än att flyga? Lägg ner både Bromma och Arlanda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in