Citat:
Ursprungligen postat av
Professor.Wer
Givetivs tror jag inte att någon föds som konservativ. Däremot är en konservativ tvungen att acceptera de värderingar som är väletablerade och väkända i samhället - och i en kultur där hedersmord är en välkänd och väletablerad tradition måste en konservativ acceptera denna sedvänja. Det gör konservatism mycket godtycklig och oppertunistisk; den vänder kappan efter vinden så att säga. Jag påstår inte heller att du eller någon annan konservativ här är för exempelvis könssympning.
Låt oss använda ditt exempel om könssympning och huruvida det är moraliskt rätt eller fel. Här kan vi konstatera att det finns tre alternativ: (1) det är varken moraliskt rätt eller fel, (2) det är moraliskt rätt, eller (3) det är moraliskt fel. Dessa tre alternativ är varandras motsatser. Därmed kan endast en av dessa alternativ vara sanna samtidigt; det kan som exempel inte vara sant att könsstympning är moraliskt rätt samtidigt som det är moraliskt fel. Det är en logisk motsägelse. En del konservativa i öst menar att könsstympning är moraliskt rätt; konservativa i väst hävdar motsatsen. Vem av dem har rätt och vem av dem har fel? Notera att båda inte kan ha rätt - då hamnar slutsatsen i värderelativism.
Om du hävdar att det är upp till varje kultur att själv bestämma om könssympning är moraliskt rätt eller fel (eller ingetdera) blir konsekvensen att olika kulturer kommer att komma fram till olika slutsatser och att dessa motsatser skall samexistera. Slutprodukten blir värderelativism, nämligen uppfattningen att det saknas universella värderingar. Värdekonservatism undviker dock denna fälla eftersom den hävdar att det finns vissa specifika värderingar som är bättre än andra värderingar men konservatism verkar falla platt.
Jag förstår hur du tänker men som jag skrev tidigare utgår du från efterblivna premisser.
Att vara konservativ är inte en ideologi till att börja med - och ännu mindre en universell ideologi.
Jag skulle nog vilja påpeka att det inte existerar universella värderingar som är översättbara mellan olika civilisationer.
Definitivt inte de mänskliga rättigheterna som är ett västerländskt liberalt försök att konstruera universella värderingar - eller snarare att påtvinga resten av världen liberala värderingar.
Sedan har det genom den sk neokonservativatismen från 60-talet och framåt skett en liberal anektering av konservatismen som ideologi och det är i grunden liberaler som ofta poserar under labeln "konservativ" och ibland mer rättvisande som "liberalkonservativa". Där har vi M och KD i dagsläget.
Ett exempel på en äkta västerländsk konservativ är en katolik som ser den katolska kyrkan som bärare av de högsta principerna. Dennes lösning är att resten av världen ska omvändas till den rätta kristna och katolska läran. Den personen föredrar nog på sätt och vis iranska mullor framför Federley-piss-pedofil-liberaler. Men jag har svårt att se att det skulle göra honom till värderelativist.
Värderelativism som fenomen dyker inte ens upp i tankarna hos en sådan person. Det konceptet kommer bara att dyka upp i huvudet på en person som betraktar världen ur ett helt abstrakt helikopterperspektiv. Den riktige konservative som ges i exempel ovan förstår världen från sitt eget perspektiv och sina egna direkta livserfarenheter. Livserfarenheterna stärker honom och tycks ge empirisk grund till hans konservativa övertygelse.
Jag är själv snarare högerradikal än konservativ. Men jag sympatiserar med konservativa pga deras perspektiv förklaras aldrig utifrån deras egen ståndpunkt utan socialister och liberaler får istället förklara deras ståndpunkter - vilket de inte kan och inte heller vill göra på ett rättvisande sätt.
/Johan