2021-04-26, 20:10
Medlem
psystamps avatar
Hej
Ägaren på det gymmet jag går på säger att jag måste räkna kalorierna jag stoppar i mig, annars får jag inga magrutor eller blir så att säga beach-ready.

Jag vet att hon bara vill hjälpa mig och hon är tuff, inga mesigheter, kör hårt!
Här får man höra! hehe

Jag äter bra och tränar hårt, det går sakta men säkert. Men verkligen.. måste man räkna, eller ? Det kommer väl till slut ändå eller?

Om fallet är så att man måste räkna.. Nån som vet en bra som bara kan ta fram ett kostschema?

//Johan
Citera
2021-04-26, 20:16
Medlem
SittFints avatar
Enda sättet att få magrutor är att ligga på underskott. Och enda säkra sättet att ligga på underskott är att räkna kalorier.

Klarar du att ligga på underskott ändå så kommer rutorna. Det är inte direkt så det finns någon magisk koppling mellan att ha räknat kalorierna i maten du äter och viktnedgång. Däremot är det väldigt många som TROR att de ligger på underskott och undrar varför de inte går ner.
Citera
2021-04-26, 20:59
Medlem
psystamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Enda sättet att få magrutor är att ligga på underskott. Och enda säkra sättet att ligga på underskott är att räkna kalorier.

Klarar du att ligga på underskott ändå så kommer rutorna. Det är inte direkt så det finns någon magisk koppling mellan att ha räknat kalorierna i maten du äter och viktnedgång. Däremot är det väldigt många som TROR att de ligger på underskott och undrar varför de inte går ner.

Det var väldigt bra formulerat, tack för den clarification
Citera
2021-04-26, 21:08
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psystamp
Det var väldigt bra formulerat, tack för den clarification
Du kan jämföra det med din privatekonomi. Det går att öka intäkterna genom att jobba övertid eller ha ett extraknäck. Du kan minska utgifterna genom att inte äta lunch ute, ta cykeln istället för bilen etc.

Men enda säkra sättet att se till att det kommer in något på sparkontot är att göra en budget och se till att intäkterna är större än utgifterna. För vissa går det här automatiskt. Oftast för folk som har en rätt bra inkomst, men inte känner något behov av att kasta pengar omkring sig. På samma sätt kan vissa personer hålla formen för att de helt enkelt blir mätta av tillräckligt lite av den mat de brukar äta. Andra går omkring och är konstant hungriga när de ligger på underskott och letar därför efter dieter som hjälper dem. Och på samma sätt måste många låginkomsttagare vända på varje krona för att få ekonomin att gå ihop.

5:2 dieten (fasta två dagar i veckan) bygger på att du inte kommer äta dubbelt så mycket dagen efter en fasta. Du kanske äter lite mer än vanligt, men inte dubbelt. Så därför kan den metoden minska ditt kaloriintag med uppåt 30%. Det kan också vara lättare att stå ut med hungern när man har fastställda regler, och att man vet att "det är bara idag, för imorgon får jag äta igen". Samma sak är det med 16:8 dieten. Du har ett fönster på åtta timmar om dagen där du får äta. I de flesta fallen betyder det inte mer än att du får skippa frukost och kvällsmat.
Senast redigerad av SittFint 2021-04-26 kl. 21:10.
Citera
2021-04-26, 21:24
Medlem
RonnyRasks avatar
En annan aspekt som kan va värt att ta hänsyn till är att om du är nybörjare och inte har speciellt muskelmassa till att börja med är det rätt bortkastad tid att fokusera på magrutor. Om det nu inte är det enda du vill ha ut av din träning dvs. Vad är vitsen med magrutor om man har armar lika tunn som spaghetti liksom.
Citera
2021-04-26, 22:12
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Nej, det går enkelt att ligga på underskott utan att räkna. Men det är inte så lätt för folk som inte har koll på kalorier och livsmedel och det är särskilt svårt att ligga på ett bra underskott om man inte har koll.
Citera
2021-04-27, 06:07
Medlem
jpettersson1991s avatar
Som andra redan nämnt i tråden så är det inget måste. Det underlättar dock och kan ge en bra uppfattningen om den faktiska mängden man stoppar i sig. Sen så är det ju som så att vart du lagrar fettet först respektive sist, påverkar. Även hur välutvecklad muskelmassa du har vid bål/mage. Sedan när man tränat ett tag och räknat till och från, så brukar man generellt ha hyfsad koll och kan därmed reglera portionerna eller vad man äter utan att behöva räkna. Alternativt röra sig mer, men det förstnämnda är mer tidseffektivt i det avseendet. Även om rörelse är bra givetvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in