Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-04-30, 14:59
Medlem
Hej hur mycket spelar generna roll för hur mycket muskler man bygger?
Både jag och min kollega gick och gjorde en en sån där inbody 270 mätning, han är några cm längre än mig och 1 år yngre.
Jag hade ganska många kg mer muskler än honom trots jag var extremt otränad och ganska rejält överviktig , även om jag aldrig tränat så brukar jag vara rätt stark. Nu efter några månader träning är jag dock på väg ned i vikt och konditionen och styrkan är betydligt bättre .

Han har varit flitig gymmare i mångar år , kanske 3-4ggr veckan. Väger i överkant som han skall enligt bmi men lite fett.

Det jag inte kan förstå är hur jag har lyckats få dessa musklerna? vist bygger vila muskler men då bör man väl gjort något innan .
Citera
2021-04-30, 15:05
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
Både jag och min kollega gick och gjorde en en sån där inbody 270 mätning, han är några cm längre än mig och 1 år yngre.
Jag hade ganska många kg mer muskler än honom trots jag var extremt otränad och ganska rejält överviktig , även om jag aldrig tränat så brukar jag vara rätt stark. Nu efter några månader träning är jag dock på väg ned i vikt och konditionen och styrkan är betydligt bättre .

Han har varit flitig gymmare i mångar år , kanske 3-4ggr veckan. Väger i överkant som han skall enligt bmi men lite fett.

Det jag inte kan förstå är hur jag har lyckats få dessa musklerna? vist bygger vila muskler men då bör man väl gjort något innan .

En sådan mätning är inte särskilt exakt. Så hela svaret kan ligga i det.

För att svara på frågan i rubriken, så är svaret "extremt stor roll". Eller ja, "kan spela extremt stor roll" kanske är en bättre formulering. Om man har en normalfördelningskurva så ligger de flesta i mitten på ungefär samma genetiska nivå. Då spelar träning, kost osv störst roll, om du jämför två normala individer. Däremot kan det vara extremt stor skillnad på ytterligheterna, där en person växer extremt mycket av halvtaskig träning, medan en på andra sidan skalan kan vara nonresponder, eller nära nog nonresponder, på styrketräning.
Citera
2021-04-30, 15:44
Medlem
Går du upp i vikt utan att träna lägger du automatiskt på dig muskelmassa också, bara mindre än om du tränar

Samma sak när du går ner i vikt - du förlorar automatiskt muskelmassa
Citera
2021-04-30, 15:53
Medlem
Telepatisks avatar
Hur mycket vägde ni när ni mätte er? Vad fick ni för kroppsfett i %?

Jag och en kompis gjorde en sådan en gång. Jag trodde att jag skulle få typ 20-22 % kroppsfett men fick tydligen 17 %. Kompisen är nästan 10 cm kortare än mig, hade mer "synligt" fett än mig på magen och över bröstet, men han fick 16 % kroppsfett hade jag för mig. Vi trodde att han skulle ha något i stil med 22-25 %. Han hade några kilo mindre fettfri massa än mig, dock mer i förhållande till hans längd. Underligt resultat, han är dock asiat och jag är svensk så det kan nog spela en viss roll.
Citera
2021-04-30, 16:30
Medlem
MuscleSharks avatar
Ganska stor roll skulle jag säga.
Dock är det är inte bara antal kg i muskelmassa som spelar in, utan muskelfästen osv.
Jag personligen kan inte bli en av de där muskelknuttarna på 100 kg.
Däremot har jag min styrka i att min kroppsbyggnad gör det lättare för mig att se tränad ut.
Jag är endast 163-164 lång, och väger strax över 70 kg i god form.
Det jag vill säga med detta är att man kan ha styrkor ändå även om man inte är den största och starkaste på gymmet.

Men det är klart. Ska man tävla i kroppsbyggning och bli bra så krävs det såklart bra gener.
Citera
2021-04-30, 16:39
Medlem
En buffel har kanske 300 kg muskler. En kanin kanske har 2 kg. Båda äter gräs.

Skillnaden mellan dessa två arter är gener. Och skillnaderna genetiskt är mycket små, men oavsett hur mycket en kanin tränar så kommer den aldrig få 300 kg muskler.
Citera
2021-04-30, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bishti
Går du upp i vikt utan att träna lägger du automatiskt på dig muskelmassa också, bara mindre än om du tränar

Samma sak när du går ner i vikt - du förlorar automatiskt muskelmassa

Har gått ned 7kg i år och gått upp 1kg fettfrimassa.
Dock äter jag ganska mycket protein, för att få behålla muskler .
Citera
2021-04-30, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Hur mycket vägde ni när ni mätte er? Vad fick ni för kroppsfett i %?

Jag och en kompis gjorde en sådan en gång. Jag trodde att jag skulle få typ 20-22 % kroppsfett men fick tydligen 17 %. Kompisen är nästan 10 cm kortare än mig, hade mer "synligt" fett än mig på magen och över bröstet, men han fick 16 % kroppsfett hade jag för mig. Vi trodde att han skulle ha något i stil med 22-25 %. Han hade några kilo mindre fettfri massa än mig, dock mer i förhållande till hans längd. Underligt resultat, han är dock asiat och jag är svensk så det kan nog spela en viss roll.

Har inte lapparna här, men kollegan vägde ca 96 och jag vägde väl ca 134 när jag vägde mig första gången.
Hade 125% i armarna , 112% överkroppen , 100% i benen.
Min fetthalt var många hundra % men den skall förhoppningsvis sjunka.
Citera
2021-04-30, 20:17
Medlem
Bra genen skapar också en positiv feedbackloop dvs man får snabbt positiv återkoppling på träningen och då vill man göra det mer och oftare.
Citera
2021-05-01, 00:32
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Har inte lapparna här, men kollegan vägde ca 96 och jag vägde väl ca 134 när jag vägde mig första gången.
Hade 125% i armarna , 112% överkroppen , 100% i benen.
Min fetthalt var många hundra % men den skall förhoppningsvis sjunka.
Oj, om du vägde så mycket så har du självklart mer muskler än honom Kör på!

EDIT: Förövrigt, intressant med vad man syftar med "bra gener" till egentligen. Det finns folk som är smala men som ändå tar skitmycket och det finns även folk som inte är så starka men som kan bygga muskler lätt, och såklart kombinationer. Generellt sett så tror jag att om man tränar seriöst och mycket (+ allt annat), så kan snittpersonen se betydligt biffigare/muskligare ut än vad dom själva tror.
Senast redigerad av Telepatisk 2021-05-01 kl. 00:35.
Citera
2021-05-01, 12:29
Medlem
Svårt egentligen det där, vi har en kille nere på gymmet som hade "dåliga gener" fast så lärde han känna en jävligt rutinerad bodybuilder på samma gym.. som började coacha honom med kost träning och helt plötsligt fick han bättre resultat på ett år än vad han fått på fem år tidigare.. generna var detsamma men han lärde sig hur han ska träna effektivt med bra muskelkontakt och med en person som tvingade honom att pusha ut 2-3 rep till där han tidigare känt att han inte orkat mer.... Ta det där extra repet och inte när det bränner som fan i muskeln typ.

Men visst spelar generna roll men kanske inte alltid lika mycket som man tror, ibland handlar det ju om att man helt enkelt inte har lyckats få ut sin fulla potential.
Senast redigerad av AML78 2021-05-01 kl. 12:34.
Citera
2021-05-03, 00:53
Medlem
judisk-oligarks avatar
Citat:

Ja, gener spelar roll, men det är ett lotteri och inget jag kommer ge dig ryggdunkar för.

Du kan förändras enormt inom de ramar dina gener givit dig, om du jobbar hårt och kontinuerligt. Detta kommer jag ge dig ryggdunkar för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in