Går självklart att överdosera! Spårämnen som t.ex. selen är giftigt i för höga doser. Äter man i övrigt en hyfsat varierad kost med grönsaker, kött, fisk & frukt så behöver man i allmänhet inte kosttillskott i Sverige.
Med det sagt så äter jag själv ett piller om dagen av en anpassad sort. Man i medelåldern typ. Står att man ska ta 2 om dagen & jag tar en. Då vet jag att jag definitivt inte får för mycket men också att får det jag kanske är lite sämre på. Är inte ute så mycket & är dålig på att äta frukt samt att jag dricker för mycket alkohol vilket är negativt ur b-vitamin-synpunkt. B12 om jag inte minns fel, är det alkisar får brist på. Nu är jag inte på långa vägar så långt gången som fullfjädrad alkis men det första de gör med alkisar som kommer in på kliniker är en spruta b12 i arslet.
Sa iaf en alkis jag kände som nu är hädangången men som hamnade på Maria pol ibland.
Folk som ofta blir sjuka har inte sällan d-vitamin-brist. Därav att blattar ibland får problem i Sverige. De är gjorda för att vara i starkt solsken i öknen & djungeln. Inte i solfattiga norden. Muslimor som dessutom är negrer har ofta brist.
När jag gick en komvuxkurs för en massa år sen så var det kille som varje dag hade med sig en sån där 1,5-liter tysk vitamin multitrink juice med konstgjord sötning & tyckte han var så hälsosam. Jo tjena, är väl typ Ett glas om dagen man ska dricka. Inte en hel jävla förpackning!
En annan kom småförkyld en dag & hade med sig en liten flaska med röd solhatt & annat att droppa i téet. Man ska ha en eller två droppar En gång om dan eller nåt ditåt. På 4 timmars lektioner drack han nog fan 3 stora koppar med 5-6 droppar i varje
Jävla pucko! Bara för det är "hälsokost" betyder det inte att det är ofarligt att dricka/äta hur mycket som helst....