Citat:
Ursprungligen postat av
FrankieStubbs
Det är högst individuellt hur man reagerar på att äta rå svamp och spelar även stor roll vilken art man äter. Rå strävsopp har jag aldrig provat, kungschampinjon och stensopp har jag ätit små mängder av utan problem.. En van skogsman skulle aldrig få för sig att äta stora mängder rå svamp. Man riskerar även att få i sig jordbakterier och andra otrevligheter. Ett big no no.
Angående rå fisk är det även något man endast skulle äta i yttersta nödfall. Fryser man fisken innan är det inga problem dock. Det förekommer dock att en del fiskare gör sashimi på nyfångad fisk men jag själv avstår sådant.
Detta är ett mycket mystiskt dödsfall.
Min lekmanagissning är att flera olyckliga omständigheter spelade in varav födan nog spelade en mycket stor roll.
Ja, du har verkligen rätt i att detta är ett mycket mystiskt och märkligt dödsfall.
Vi vet inte exakt för hur länge Lorange livnärde sig på enbart rå föda. Han var ute i dessa trakter under dryga fem veckor och kan mycket väl ha ätit allt han fick tag på rått under flera veckor. Det enda som hittades i tarmen var en grön massa.
Något hade han i a f ätit. Svamparna kan han förstås ha tvättat i älven men han hade ingen möjlighet att vare sig koka eller steka dessa. Även rå fisk lär han också ha ätit så länge som han inte hade tillgång till att göra upp eld.
Läste i boken att lägret där han hittades skall han ha bott i under sina sista fem dagar. Han var redan då i mycket dålig kondition. Precis min gissning också att födan han åt efter at han inte hade kvar vare sig medhavd proviant eller tändstickor kom att spela en mycket stor roll. Detta måste ha varit orsaken till att han avled.