• 6
  • 7
2021-05-21, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankieStubbs
Det intressanta tycker jag är vad som ledde fram till att Lorange fann sig i en situation där han inte klarade att överleva i den resursrika naturen.

Den enda rimliga förklaringen jag kan komma på är att han drabbades av en psykos.

Ja någon typ av psykisk ohälsa. Vad är svårt att säga. Finns inget som tyder på mord så tycker rubriken är helt felaktig. Tycker inte själva är så mystisk heller. Är ju självklart osunt att leva på det sätt han gjorde sista tiden.
Citera
2021-05-21, 18:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Drabbad av en psykos?

Citat:
Det intressanta tycker jag är vad som ledde fram till att Lorange fann sig i en situation där han inte klarade att överleva i den resursrika naturen.

Den enda rimliga förklaringen jag kan komma på är att han drabbades av en psykos.

Kan vara fullt möjligt.

Var det då denna ev. psykos som gjorde att han förlorade sitt medhavda matförråd samt alla tändstickor? Även om naturen var resursrik så fick han äta allt han kom över rått.
Citera
2021-05-21, 19:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lorange lär ha blivit förgiftad.

Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Ja någon typ av psykisk ohälsa. Vad är svårt att säga. Finns inget som tyder på mord så tycker rubriken är helt felaktig. Tycker inte själva är så mystisk heller. Är ju självklart osunt att leva på det sätt han gjorde sista tiden.

Ja, det finns ingenting som tyder på mord så rubriken är felaktig.

På något sätt lär han själv ha legat bakom förlusten av sitt matförråd och tändstickor. Att han kom att avlida berodde på det han stoppade i sig under ca två veckors tid. Kanske ännu längre? Utan att kunna bevisa det så lär han ha avlidit av någon slags förgiftning.
Citera
2021-05-21, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

På något sätt lär han själv ha legat bakom förlusten av sitt matförråd och tändstickor. Att han kom att avlida berodde på det han stoppade i sig under ca två veckors tid. Kanske ännu längre? Utan att kunna bevisa det så lär han ha avlidit av någon slags förgiftning.

Tror jag och många med mig skulle dö om jag käkade rå mat ute i skogen många dagar. Är ju sådant elitsoldater lär sig göra på överlevnadskurser under en kortare tid. Inget man ska göra hur länge som helst.

Det finns ju fler skäl än smakmässiga som gör att människor tillrett det mesta av sin mat i många tusen år.
Citera
2021-05-21, 20:15
Medlem
FrankieStubbss avatar
Citat:

Med all respekt tror jag du har fel här. Lorange var van att vara ute i vildmark och att klara sig med de förutsättningar han hade vore jobbigt men inte alls svårt.

Att ta av sig barfota är liksom det sista man någonsin skulle göra i skogen.

Lorange hade skador på fötterna som tyder på att han vandrat barfota är jävlig mäkliga.

Jag vet inte vad jag ska tro?
Citera
2021-05-21, 21:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad skall man tro?

Citat:
Med all respekt tror jag du har fel här. Lorange var van att vara ute i vildmark och att klara sig med de förutsättningar han hade vore jobbigt men inte alls svårt.

Lorange hade skador på fötterna som tyder på att han vandrat barfota är jävlig mäkliga.

Ja vad skall man tro?

Det måste helt klart ha varit mycket jobbigt för Lorange att inte kunde göra upp eld. Han kunde inte vare sig koka/steka mat, inte ta en koppkaffe och inte kunna röka sin pipa eller handrullade cigaretter. Tobaken hittades inte men väl hans båda pipor och cigarettpapper. Docenten Hirvonen som obducerade honom angav hans dödsdatum till den 22 augusti 1961. Enligt honom avled han p. g. a. näringsbrist och köld.

Ja, det är mycket märkligt att han hade vandrat omkring barfota. Varför detta? Hans gummistövlar hittades heller aldrig men däremot hittades hans tjockbottnade skor i lägret. Gällande gummistövlarna kan dessa ha hittats och sedan sålts till en person. Den som köpte stövlarna eldade sedan upp dessa. Om nu detta stämmer? Vare sig tändstickor, proviant eller en karta över området där han vistades hittades aldrig.

Hans mycket märkliga beteende skulle kunna tyda på en psykos. Att någon eller några personer skulle ha stulit allt detta mycket viktiga som saknades har jag mycket svårt att tänka mig.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-05-21 kl. 21:23.
Citera
2021-05-21, 22:45
Medlem
Citat:

Finns inget som tyder på mord för en människa beter sig konstigt.
Citera
2021-05-21, 23:44
Medlem
FrankieStubbss avatar
Citat:
Ja vad skall man tro?

Det måste helt klart ha varit mycket jobbigt för Lorange att inte kunde göra upp eld. Han kunde inte vare sig koka/steka mat, inte ta en koppkaffe och inte kunna röka sin pipa eller handrullade cigaretter. Tobaken hittades inte men väl hans båda pipor och cigarettpapper. Docenten Hirvonen som obducerade honom angav hans dödsdatum till den 22 augusti 1961. Enligt honom avled han p. g. a. näringsbrist och köld.

Ja, det är mycket märkligt att han hade vandrat omkring barfota. Varför detta? Hans gummistövlar hittades heller aldrig men däremot hittades hans tjockbottnade skor i lägret. Gällande gummistövlarna kan dessa ha hittats och sedan sålts till en person. Den som köpte stövlarna eldade sedan upp dessa. Om nu detta stämmer? Vare sig tändstickor, proviant eller en karta över området där han vistades hittades aldrig.

Hans mycket märkliga beteende skulle kunna tyda på en psykos. Att någon eller några personer skulle ha stulit allt detta mycket viktiga som saknades har jag mycket svårt att tänka mig.
Man svälter inte ihjäl på en vecka. Att dö i ett tält med tillgång till vatten är anmärkningsvärt. Fem dagar sedan han hade kraft att slå läger. Det går inte ihop.

Något hände som fick Lorange att ge upp eller inte orka rent fysiskt.

Hjärnblödning?
Citera
2021-05-24, 13:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände med Lorange?

Citat:
Man svälter inte ihjäl på en vecka. Att dö i ett tält med tillgång till vatten är anmärkningsvärt. Fem dagar sedan han hade kraft att slå läger. Det går inte ihop.

Något hände som fick Lorange att ge upp eller inte orka rent fysiskt.

Hjärnblödning?

I det läger Lorange hittades hade han tydligen bott under fem dagars tid.

Han hade varit utan varm/tillagad mat betydligt längre än så. Under dessa dryga fem veckor så hade han varit utan mat två veckor. Kanske ännu längre? Ingen vet exakt. Så mycket kraft hade han inte med att sätta upp sitt tält. Detta hittades delvis ihopsjunket alldeles i samband med att lägret hittades bara några dagar efter han hade avlidit.

Ja helt klart något hände med Lorange som gjorde att han inte längre orkade. Vad detta exakt var kommer vi tyvärr aldrig att få reda på.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-05-24 kl. 13:04.
Citera
2021-08-27, 08:41
Medlem
En stor del av nöjet med Flashback är de spekulationer som vanligen utgör essensen i trådar. Inget fel i det. Att diskutera, spekulera, debattera, vända ut och in på teorier kan för all del vara givande. I några fall till och med informativt. Även ett mindre genomtänkt inlägg kan ibland ge upphov till klarsyn. I slutändan.
Vad gäller Carsten Lorange finns inte mycket kvar att pokulera kring. Med undantag för hur exakt gummistövlarna hamnade hos Mikko i Näkkälä. Det tycktes ju som att de på alkohol begivna vittnena, eller skvallerbyttorna, de golade ju faktiskt ner Mikko, inte till fullo kan anses trovärdiga. I övrigt finns alla svar Ni söker i artiklarna; Flugfiske i Norden #5/6 2005 resp #4 2006. Artiklarna bygger inte på teorier, fantiserande eller gissningar, till skillnad från all övrig publicerad nonsens om Carsten, utan på efterforskning! Något en kritisk läsare torde notera, hänsyn taget till de referenser som genomgående utvecklas. En hafsigt omarbetad version av artikeln #5/6 2005 finns/fanns(?) tillgänglig på www.långläsning. Den är i vart fall refererad till i tråden.
Det kan med till visshet gränsande sannolikhet fastställas att det endast finns en enda källa, i det kända universum, som har något att tillföra vad gäller Carsten Lorange. Vilket blir tydligt för den som t.ex. skulle efterfråga just källhänvisningar.
Den bok om Carsten som refereras till i tråden tillför ingenting. Den är ett sammandrag, eller plagiat, av nämnda artiklar. Några källhänvisningar, förutom till artiklarna, finns därför inte heller. Den kan med andra ord, för den som söker insikter och kunskaper, helt lämnas därhän.
Settern kan f.ö. närmast liknas vid ett tryckeriernas Lidl mer än ett förlag.
Till yttermera visso lär, enligt sägnen, ytterligare fakta om Carsten Lorange föreligga, vilka inte kommit att återgivas i tryck då de tydligen ska ha befunnits ointressanta i sammanhanget. Artiklarna kan vara svåra att få fatt i. Skulle någon till äventyrs ha intresse kan undertecknad höra bland bekanta och bibliotek ifall någon skulle ha ett ex som .pdf till övers.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in