2006-05-28, 06:26
Medlem
bakis avatar
De flesta som styr sverige är inkompetenta idioter, inte alla, men de flesta. Nu menar jag inte "inkompetenta idioter" som att trolla, utan inkompetent i bokstavlig mening. Ta exempelvis försvarsminister: en religiös kärring. Vad vet hon om försvaret?

Jag undrar om det finns någon uppskattning på vad detta kostar sverige per år? För säkerligen gör en inkompetent politiker av med mer pengar än en kompetent sådan.

Tråden får gärna sväva ut i sådant som subjektivt kan ses som slöseri, exempelvis om bidrag. Bara lärorikt.
Citera
2006-05-28, 08:03
Bannlyst
Skatteavtalet som slöts med Danmark för ca: 10 år sedan är nog det mest korkade avtal som en svensk regering undertecknat någonsin. Trots detta lyser debatten med sin frånvaro i svenska riksmedier.

Avtalet bygger på att man skall skatta där man jobbar. Inte där man bor.
Innan avtalet skrevs under så skattade man där man bodde.

Idag pendlar tusen ochb åter tusentals personer från Malmö och jobbar i KPH
dagligen och skattar i Danmark men de använder svensk sjukvård, svenska vägar, svenska skolor osv.

Detta beslut togs helt utan konskvensbeskrivning (dvs tjänstefel) och de kommuner som protesterade (nere i syd) avvisades och kördes över totalt av 08-departementen.

08orna underteckande ett avtal med danskarna som innebär att sydsvenska kommuner mister mångmiljardbelopp varje år + sociala utgifter för de som INTE betalar skatt i kommunen. Siffran 3-4 miljarder årligen har nämnts.

Så alla danskar som numera bor och i Malmö och jobbar i Danmark ca: 5000 st och alla svenskar som pendlar betalar numera all sin inkomstskatt i Danmark.

Märkligt nog har 08orna ännu inte skrivit under samma korkade avtal med tex Norge. Detta skatteavtal är det mest korkade översitteriavtal 08orna presterat i modern svensk historia. Mewn det händer ju inte i Stockholm så då är det ingen debatt om det.

Man kan jämföra med att avtal där alla 08or som pendlar in från förorterna
och jobbar i innerstan skulle betala all sin kommunala inkomstskatt i innerstan
och inte i hemkommunen.

ca: 10 000 personer boende i Malmö idag betalar all sin inkomstskatt i Danmark.
Socialdemokraterna vill ha det så.
Citera
2006-05-28, 08:27
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baki
De flesta som styr sverige är inkompetenta idioter, inte alla, men de flesta. Nu menar jag inte "inkompetenta idioter" som att trolla, utan inkompetent i bokstavlig mening. Ta exempelvis försvarsminister: en religiös kärring. Vad vet hon om försvaret?

Jag undrar om det finns någon uppskattning på vad detta kostar sverige per år? För säkerligen gör en inkompetent politiker av med mer pengar än en kompetent sådan.

Tråden får gärna sväva ut i sådant som subjektivt kan ses som slöseri, exempelvis om bidrag. Bara lärorikt.

Man kan nog sammanfatta din fråga med att konstatera att vi har världens högsta skattetryck, och för det får vi i bästa fall en medioker offentlig service. You do the math...
Citera
2006-05-28, 10:37
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
ca: 10 000 personer boende i Malmö idag betalar all sin inkomstskatt i Danmark.
Socialdemokraterna vill ha det så.

Wow, så då finns det ändå sociala turister alltså!
Citera
2006-05-28, 10:48
Medlem
Realizts avatar
Mycket av kostnaderna är svåra att kvantifiera. Vad kostar det att försvaret inte fungerar? Kostnaden är förstås mycket större än utbetalningarna runt 40 miljarder om året. Det kan kosta oss allt vi har om vi blir ockuperade!

men anta att verknignsgraden i offentlig sektor är 50% av vad den skulle ha varit i privat sektor. Då ksotar slöseriet 750 000 000 000 kr om året. Därtill går vi misste om mycket tillväxt, kanske 3% om året.
Citera
2006-05-28, 11:16
Medlem
är väl inget fel på försvarsministern om man betänker att hon gör precis det jobb om är satt på, lägga ner försvaret. Det kan man diskutera om det är vettigt idag...

som svar på din fråga: alldeles för mycket.
Nu tror jag inte man skulle kunna säga att 50 % av statsbudgeten är förslösad, om man inte tänker sig att reformera de sociala transfereringssystemet med sjukpension/förtidspension o hela tjollavippen.

sozzialdemokraterna har i alla tider varit negativa till någon form av performance mätning på offentlig sektor och det är inte så konstigt.
Inte heller vill de höra talas om hur vi fördelar skatteintäckterna på olika budgethål, för då syns det snabbt hur ineffektiv förvaltning är.
Intressanta jämförelser har gjorts mellan kommuner i Stockholmstrakten och visar att man skulle kunna sänka skatten med 1-2 kr !!!

Det jag tröstar mig (lite) med är att det kunde varit mycket värre. jmfr med Frankrike, Tyskland , Italien och alla tredje klassens eu-länder. Byråkrati som existerar för sin egen skull, ohemulska budgetunderskott, ineffektivitet, korruption mm.

malmös ekonomiska situation är katastrofal, men de danska sociala turisterna är bara en liten del av det hela. Om inte jag minns fel var det faktiskt danska regeringen som benhårt körde linjen att man skall skatta var man jobbar och svenska regeringen vek sig , som de sissys de är. Klart som fan att danskarna såg fördelarna, att äta kakan och behålla den samtidigt. Numera tror jag man har ett tillägg som innebär att danska staten skyfflar över lite pengar till svenska staten som kompensation. Fast egentligen borde vi kräva att avtalet rivs upp. Dessutom har danskjävlarna vägrat sänka priset på bron för att det skulle innebära att man måste sänka priserna på Stora bältbron också.
Och så är vi så jävla dumma att vi stänger barsebäck.... ridå...
Citera
2006-05-28, 15:06
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikkitikkitavi
är väl inget fel på försvarsministern om man betänker att hon gör precis det jobb om är satt på, lägga ner försvaret.
Om man nu ville lägga ned försvaret, så hade man ju åtminstone kunnat förvänta sig att kostnaderna för försvaret skulle minska i motsvarande grad. Ksotar det inte fortfarande lika mycket som för 15 år sen, trots att 95% av kapaciteten är borta?
Citera
2006-05-29, 09:52
Medlem
rosamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikkitikkitavi
Nu tror jag inte man skulle kunna säga att 50 % av statsbudgeten är förslösad, om man inte tänker sig att reformera de sociala transfereringssystemet med sjukpension/förtidspension o hela tjollavippen.

Men det är ju precis det man måste göra, reformera alltså. Hela den offentliga sektorn är ju sanslöst ineffektiv. Det krävs radikala förändringar för att minska utgifterna. Då kan man sänka skatten rejält, underlätta för företag och därmed få fler människor i anställning.

Allting hänger ihop. För att vi ska kunna ha kvar någon form av välfärd måste vi bygga ett ekonomiskt hållbart system. Det har vi inte idag.
Citera
2006-05-29, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baki
De flesta som styr sverige är inkompetenta idioter, inte alla, men de flesta. Nu menar jag inte "inkompetenta idioter" som att trolla, utan inkompetent i bokstavlig mening. Ta exempelvis försvarsminister: en religiös kärring. Vad vet hon om försvaret?[...]
Ja, mkt. irriterande på min ära! Religiösa gamla gubbar till Presidenter, vars största prestation är att födas in i rätt familj är nästan lika illa, men som tur är så har de ju så mycket mindre att säga till om.

Edit: Just det, glömde att han är en gammal alkoholist till på köpet - fy faan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in