2025-04-19, 19:47
Medlem
cleolinas avatar
Tjoho, är nere på 101 nu! Redan i går, men tur att jag inte skrev detta inlägg då, vilken hädelse att börja ett inlägg på långfredagen med ”tjoho”!

Jag gick på body pumpen i torsdags kväll. Var så trött, fick göra mikropauser hela tiden. I det stora hela förlorade jag inte många minuter på passet men kände mig svag på ett helt överväldigande sätt. Men då hade jag som sagt var dessförinnan varit på ett tungt pilatespass.
294 kcal till godo.

Fredag:
Vikt: 101,8
Hm, verkar inte ha tränat något? (Kommer verkligen inte ihåg, men historiken i appen visar inget pass.)
55 kcal kvar.

Lördag, dvs i dag:
Vikt: 101,8
Gick på ett cykelpass. Kändes bra! Var rädd att bli yr i bollen (särskilt som jag gick på the Trip som visar a rather spacey landskap på skärmen, som man cyklar igenom via olika miljöer) och trilla av cykeln men inget hände.
Ja, mer än att när jag kom tillbaka till omklädningsrummet hade någon tagit skåpet bredvid mitt!? Ok, det var tidig morgon, det vimlade av tomma skåp, fanns över 30 lediga bara i vår lilla hägn av rummet, varför väljer man då ett bredvid ett redan taget? Jo, det spelar roll. Skåpen så smala att man måste fixa med grejerna på bänken utanför, svårt när det står folk bredvid som också behöver ha sina saker där.

Påskafton, köpte två påskbakelser och godis till min mamma men smakade inget själv.
260 kcal kvar.
Insåg att när hon inte längre är i ett lika fysiskt närvarande tillstånd som hon är nu, så att säga, kommer jag att bli ”den där ensamma fastern” som folk kommer överlägga med varandra om de ska bjuda in till högtidsdagar av barmhärtighetsskäl. Åh, fy. Nu när min gullekollega visade mig alla möjliga dejtingappar kanske man skulle testa dem? Att bli den ensamma överflödiga fastern i folks dåliga samvete skrämmer mig mer än att vara en konkret ensam överflödig faster.
Hade för övrigt velat säga glad påsk till Arkitekten men vågade inte.
Haha, förlåt. Av oklar anledning inte varit på så bra humör i dag.

Citat:
Ursprungligen postat av AngerManagement
Är dålig på att kommentera men följer med stort intresse! Jag hade nog chansat på att äta morot om jag var du.

Tråkigt med det höga skalltrycket men kul att det fick dig att börja skriva här igen!

I mitt eget mikrouniversum brottas jag med att gå ned ett kg som jag gick upp efter en veckas kurs med frukost, lunch och fika varje dag. För mig är det omöjligt att gå ned i vikt och löpträna samtidigt (och prestera någorlunda). Ska vi se vem som når sin målvikt först?

Ps. Fortsätter du skriva mellanslag mellan ”et” och ”c” kommer du få en läsare mindre.

Tsk, tsk. Inte ens om det ringde på dörren och när jag öppnade stod Arkitekten och Neurologen där och bara ”vi har diskuterat. Vi kan tänka oss att båda dejta dig, men bara om du slutar skriva mellanslag mellan et och c i et c” skulle jag börja skriva ihop det utan ”OK, I’m good 😎 ”. Detsamma hade för övrigt gällt om de angav samma villkor med kravet att börja orientera. Värsta sporten jag vet! Eller åka skidor! Jag är stolt ordförande, sekreterare, ledamot och (hittills) enda medlem i BOFS, Bevara oss från snön, sedan alltid.
Et c står för et cetera. Det är två ord. Därav mellanslaget. Håller med om att jag inte alltid är konsekvent (skriver t ex dvs och inte d v s) men vägrar att skriva etc. När jag ser någon skriva et c känner jag omedelbar tillgivenhet och respekt.

Tråkigt att förlora dig som läsare dock, med dig försvinner nog ungefär 33% av följarskaran.

Men ett kilo? Det klarar du väl snabbt att gå ner och sen kan du fortsätta löpträningen?

Ja, jag tror nog också att jag får äta morot, kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Äter big mac sallad en gång i veckan minst 😄 Lite riven cheddarost är gott på också men funkar ju bra utan med.

Tror det borde gå bra med morot? Känns som en vegetabilisk källa borde vara mer safe och lite annan grej än det som finns i tex lever som du skulle undvika. Men bäst dubbelkolla med läkaren.
Ja. Tänkte köpa mango i dag till mig själv men skippade för säkerhets skull.
Citera
2025-04-19, 19:50
Medlem
Athleanx är absolut den bästa om ni vill ha övningar.

Kör Gröt och hitta havre med 0% socker i sig.
Citera
2025-04-19, 19:54
Medlem
cleolinas avatar
Gud, förlåt mig min surmulna ton i inlägget ovan! Vaknade uppenbarligen på helt fel sida, fastän det är påskafton och allt. Tack för input om morötter, både AngerManagment och Dishy!

Citat:
Ursprungligen postat av Magmuskler
Athleanx är absolut den bästa om ni vill ha övningar.

Kör Gröt och hitta havre med 0% socker i sig.

Tack för tips!
Citera
2025-04-21, 00:31
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
...
Ja, jag tror nog också att jag får äta morot, kanske.

Ja. Tänkte köpa mango i dag till mig själv men skippade för säkerhets skull.

Ursäkta en oinsatt: vad skulle problemet med morot och mango vara?
Citera
2025-04-21, 21:39
Medlem
cleolinas avatar
Köpte en dosett. Det ger väl inte bara vuxenpoäng utan kanske snarare starka gerontologpoäng? Första morgonen med den tillbringades letande efter var jag placerat den, i sann pensionärsanda. (I en fruktskål. Logiskt ställe.)

Har vägt 101,8 i flera dagar nu. Längtar så efter tvåsiffrigt. Har inte haft huvudvärk men dock lätt yrsel, höll nyss på att trilla rätt in över busschauffören när jag skulle blippa mitt kort. 🙃

Dishy påminde mig om att jag den dagen jag inte visste om jag tränat eller ej tänkt gå på spinning men somnade i stället.
Ja, utöver pirrningarna (just nu i vänster lilltå) är jag väldigt trött. Tydligen kan en bieffekt vara all tänkbar trötthet: sömnighet, trötthet i muskler, psykisk trötthet och jag känner att jag uppfyller alla. Sitter bara och väntar på hirsutism också. (En annan möjlig bieffekt. Är alltså manlig behåring. Fastän man inte är man, då.)

Apropå Dishy: hon hade läst lite studier, bland annat att det faktiskt kunde vara bra för viktnedgång att någon gång i veckan öka kalorierna. Tydligen kallas det ”frukostbufféeffekten”. Jämför med HIIT, som också visat sig vara effektivt för fettförbränning fastän kortare pass. Tänkt öka två dagar i veckan, i går blev det 95 kcal över (tänkt öka runt 500 mot vad Lifesum säger), i dag blev det 33 kvar i stället.
Vi hade vårt påskfirande i dag eftersom min bror med familj var i fjällen på påskafton (uppenbarligen inte medlemmar i BOFS), jag ansvarade för efterrätter och godis, mitt favoritgebit (förstås). Hade tänkt att jag ev skulle ta lite tårta och godis men blev inget.
Är ändå lite stolt över att kunna meddela att jag inte ätit något godis eller sötsaker under påsken. (I går, när tanken var att öka kalorierna, tog jag dock 1 tsk socker i den varma chokladen. Men det är typ 19 extra kalorier…) Skickade ett ledsamt mess till Dishy: ”Alla får chokladkaniner utom jag. Visserligen jag som köpt dem, så ingen har exkluderat mig mer än mig själv. Men ändå!”

I går hade jag tänkt träna, men vaknade under natten till i går av att det gjorde väldigt ont i högra knäet. Var dock så trött att jag genast somnade om. (Är ju faktiskt en fördel med medicinen: sover bättre. Både på natten och på dagen…) Gjorde sedan ont hela dagen, gick promenader ändå och övervägde träning, men sen började det göra väldigt ont, kunde inte ens böja knäet utan fick halta omkring med benet helt rakt. Orkade inte gå ut för att få ihop mina 10 000 steg, ibland brukar jag jogga på stället i hallen inne i lgh (i hallen för jag hoppas att det stör grannarna minst där), var uteslutet nu, så med raka, stela ben började jag likt en pingvin vagga fram med snabba fötter. Tills jag insåg att det här ju är HELT SJUKT. Jag står som en snabbfotad med stelbent pingvin och pinnar (kändes som ett bra ord i sammanhanget med tanke på stelheten) på stället eller runt i en ring för att få ihop dagens stegmål, fastän jag har så ont att jag inte kan gå normalt ens långsamt inne i lägenheten.
När jag insåg det gick jag och la mig och tittade på Netflix i stället. Första gången på väldigt länge jag inte fick ihop mina steg. I dag har jag inte känt någonting! Underligt.

Veckans mål och förhoppningar:
Inte ha ont i huvudet.
Inte ha ont i knäet.
Inte vara så totalt urlakat trött.
Träna minst tre pass, helst ett body pump, ett pilates, ett spinning.
Komma ner på 100 i vikt.

Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ursäkta en oinsatt: vad skulle problemet med morot och mango vara?

Blev nyss diagnostiserad med en skum sjukdom, idiopatisk interkraniell hypertension. Tydligen för mkt ryggmärgsvätska i skallen (rinner inte ut som den ska?), som bland annat ger yrsel, huvudvärk och påverkar bland annat synnerven vilket kan leda till svåra synnedsättningar. Tydligen kan A-vitamin påverka negativt. Läkaren sa att jag inte fick äta t ex inälvsmat, nötlever et c, men är orolig att jag inte heller kan äta saker som morötter, spenat, mango, ägg och tonfisk.
Har dock i början av maj blivit kallad till en läkare som ska vara expert på IIH, ska fråga henne då, ligger lite lågt med A-vitamin fram tills dess.

Lustigt nog kan även retinol i hudprodukter påverka! Läkaren sa till mig att sluta använda det. Vilket jag redan gjort, för typ 80% av gångerna jag använt retinol vaknade jag med en tung, tryckande huvudvärk, kändes som om hjärnan svullnat. Hade sparat krämen och tänkt använda den som typ fotkräm, men nu vågar jag inte det heller.
Citera
2025-04-21, 21:47
Medlem
GretaKnullbergs avatar
Wtf. På 5 år har du gått ner 10kg? Du väger 101kg nu??? Wtffff. Lägg upp en bild på dig för fan. Hoppas du är 190cm lång o all vikt ligger i tuttar o rumpa. Annars vafan har du gjort förutom att söka uppmärksamhet på Flashback? Alltså är du seriös.
På sättet du skriver låter du så sjukt cringe att jag fanimig dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in