Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-30, 17:27
  #985
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyllenius
En person som är vänsterorienterad skulle såklart hånle åt titlen. "Det är ju högern som saknar empati!" skulle denne sannolikt uttrycka. Och däri ligger pudelns kärna.
Varför kan högermänniskor förstå båda perspektiv men vänstern endast förstå ett perspektiv?

I princip alla människor vill i allmänhet varandra väl. Människor vill ha ett samhälle som är så trevligt som möjligt att leva i. Många på vänsterkanten kontrar med att högermänniskor inte vill dela med sig av sin pengar och är därmed onda. Men detta är lika - om inte mer - prevalent hos vänstermännskor. Många vänstermänniskor vill t.o.m. inte bidra alls till samhället utan tar "låtsasjobb" som inte förbättrar samhället alls och låter andra jobba ihop deras lön via skattesedeln.

Skillnaden är att högermänniskor ofta har den empatiska förmågan att sätta sig in i hur vänstermänniskan tänker men resonerar sig fram till att "även om jag förstår varför denna vänstermänniska tror att sina idéer leder till ett bra samhälle är det högst sannolikt feltänk". Vänstermänniskor verkar sakna förmåga att förstå att högermänniskor tror att samhället blir bättre med högerpolitik, utan tror att de röstar höger för de saknar empati. Paradoxalt nog

Nu förnekar jag inte att "det som är bäst för just mig" är en faktor när man röstar men detta tror jag är lika vanligt på höger som på vänsterkanten. Ofta rationaliserar man även med att det som råkar vara bäst för just mig är förenligt med politik som är bäst för samhället i stort.

Det intressanta är att nästan ingen vänsterperson förstår att högerpersonen är minst lika empatisk mot sina medmänniskor. Kanske mer? Men nästan alla högerperson förstår att de flesta vänster inte är onda.

Kan det således vara att det är en mer utvecklad förmåga sätta sig in i andras situation som gör att man är höger? (eller resultatet av någon annan förmåga som är förenlig med denna egenskap).

Jag har såklart generaliserat mycket ovan men poängen tror jag framgår.

Kanske ska påpeka att med höger menar jag nog mer konservativ (mer eget ansvar) än nyliberal/moderat (jag vill tjäna grova pengar snabbt men när det går åt skogen får skattebetalarna står för förlusten)
Att människor "vill i allmänhet varandra väl" är ett typiskt naivt högertänk. Du tänker så därför att du är högersinnad och du vill andra väl. Människor som är vänstersinnade är ofta skadade på något vis och utgår även de från sig själva när de ser på världen som full av ondska och svek och en plats som människor måste skyddas från. Ja människor behöver skyddas från sådana som dom. Fråga en vänsterperson hur de ser på världen och du får en inblick i deras själ.
Citera
2021-11-30, 19:12
  #986
Avstängd
Snarare brist på hjärnceller..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback