• 1
  • 2
2021-05-06, 23:17
Medlem
Hej,

Gjorde i januari månad ett testosteron test hos en privat vårdcentral för att kolla om mitt mående har något med det att göra (ca 10 år av droger).

Har varit nykter i över 12 månader nu och jag käkar heller inga läkemedel.

Gymmar 4ggr i veckan sen December, har testat olika tränings upplägg men dessvärre händer i princip ingenting.

Äter ok, ligger på över 100g protein per dag (inte mycket men borde fungera?), kör även vitamintillskott (Multivitamin, magnesium, zink samt linfröolja i samband med måltid m.m.

Enligt läkaren är detta helt lugnt och att jag ej bör oroa mig över testosteron värdet och tycker jag istället bör köra igång med SSRI för att öka mitt välmående.

p-kalium 3.7 Referens 3.5-4.4
p-kreatinin 75 Referens 60-105
s-testosteron 11 Referens 5.7-26
S-SHBG 18 Referens 15-95

Vad säger ni som har koll på läget?

Tack på förhand
Senast redigerad av vilma90 2021-05-06 kl. 23:19.
Citera
2021-05-07, 00:22
Medlem
neiges avatar
Linfrö har överlägset mest fytoöstrogener https://docplayer.se/docs-images/40/...ges/page_4.jpg
Kostar det något att göra testo-test?

Vad menar du att inget händer när du gymmar? Efter några månaders gym måste du märka skillnad på om dina muskler växt. Sen sjunker testosteronet fr.o.m att man börjat fylla 30 ungefär.
Senast redigerad av neige 2021-05-07 kl. 00:24.
Citera
2021-05-07, 00:22
Medlem
Om du använt droger i tio år så ligger det gissningsvis i din personlighet att gärna ta genvägar och nu letar du bekräftelse för att tillåta dig att börja med testo. Fortsätt träna istället. Låt saker ta den tid de tar.
Citera
2021-05-07, 00:24
Medlem
wsts avatar
11 nmol/L är i det lägre spannet. Motsvarar 317.2 ng/dL som är den amerikanska motsvarigheten. Referensintervallen om man räknar på alla stater ligger mellan 270-1070 ng/dL.

I Sverige är referensintervallen 10-30nmol/L. Väldigt oprecist mått. Att du fått ett jämt värde utan decimal (i ditt fall 11) menas att du är inom vad som accepteras som "normalt" inom svensk sjukvård. Det är bara under 10nmol/L som värdet får en decimal och man blir berättigad behandling.

Du kan ju höra lite vad dom säger men jag hade iaf börjat med att titta vad jag kan göra med kosten. Bara 100mg högkvalitativ zink tillskott gör underverk för den egna produktionen. 100mg är långt över vad någon läkare kommer rekommendera, jag använde personligen zink picolinate som har enligt studier högst biologisk tillgänglighet.

Lycka till. Bara skriv om du har nå frågor. Har en del kunskap inom ämnet. Hoppas det ordnar sig för dig. Ha det gött!
Senast redigerad av wst 2021-05-07 kl. 00:26.
Citera
2021-05-07, 06:22
Medlem
MisterPlus46s avatar
Du bör inte köra igång med antidepressiva så länge du inte är djupt deprimerad. Att få upp ditt testosteronvärde kommer få ditt välmående att öka och dina gains på gymmet lär äntligen anlända.

TRT är en livslång behandling oavsett om man gör den utanför sjukvården eller med sjukvårdens hjälp.
Under tiden du går på testosteron så är din fertilitet tydligt nedsatt, så är det skaffa barn på schemat så kanske det inte är bästa stund att börja.
Senast redigerad av MisterPlus46 2021-05-07 kl. 06:23. Anledning: stavfel
Citera
2021-05-07, 07:28
Medlem
Känner ju inte dig ts men jag misstänker att du inte riktigt har alla bitar på plats med träningen för att få resultaten du önskar. Lär dig mer om träning, kost och vila så kommer nog resultaten.
Sen ska man inte fastna på siffror, ditt värde är i nedre elen av skalan men ändå inom det normala eller hur.
Fortsätt kämpa så kommer det vända så småningom om ts
Citera
2021-05-07, 15:18
Medlem
Nemoisafish999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vilma90
Hej,

Gjorde i januari månad ett testosteron test hos en privat vårdcentral för att kolla om mitt mående har något med det att göra (ca 10 år av droger).

Gymmar 4ggr i veckan sen December, har testat olika tränings upplägg men dessvärre händer i princip ingenting.

Äter ok, ligger på över 100g protein per dag (inte mycket men borde fungera?), kör även vitamintillskott (Multivitamin, magnesium, zink samt linfröolja i samband med måltid m.m.

Enligt läkaren är detta helt lugnt och att jag ej bör oroa mig över testosteron värdet och tycker jag istället bör köra igång med SSRI för att öka mitt välmående.

S-SHBG 18 Referens 15-95

Tack på förhand
Bra att du är nykter och ingen pundare längre, nu får du lära dig saker som tar upp ditt testosteron naturligt. Träning, kost, sömn, tillskott mm.
Citera
2021-05-11, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wst
11 nmol/L är i det lägre spannet. Motsvarar 317.2 ng/dL som är den amerikanska motsvarigheten. Referensintervallen om man räknar på alla stater ligger mellan 270-1070 ng/dL.

I Sverige är referensintervallen 10-30nmol/L. Väldigt oprecist mått. Att du fått ett jämt värde utan decimal (i ditt fall 11) menas att du är inom vad som accepteras som "normalt" inom svensk sjukvård. Det är bara under 10nmol/L som värdet får en decimal och man blir berättigad behandling.

Du kan ju höra lite vad dom säger men jag hade iaf börjat med att titta vad jag kan göra med kosten. Bara 100mg högkvalitativ zink tillskott gör underverk för den egna produktionen. 100mg är långt över vad någon läkare kommer rekommendera, jag använde personligen zink picolinate som har enligt studier högst biologisk tillgänglighet.

Tack för info! Nu kommer det lite dumma frågor... Tittade lite på https://www.youtube.com/watch?v=eaUZuk3BozE men hänger inte med riktigt...
Funderar på att kanske börja med 50 mg för att öka gradvis? Hur märker man om det skulle bli för mycket?
Citera
2021-05-11, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neige
Linfrö har överlägset mest fytoöstrogener https://docplayer.se/docs-images/40/...ges/page_4.jpg

Är det krossat linfrö som gäller? För annars passerar det väl rätt igenom, kanske...
Kollade lite på https://www.livsmedelsverket.se/livs...h-froer/linfro

Hur mycket linfrö skulle du rekomendera, eftersom de varnade redan tidigare, och till och med avrådde från linfrö pga vätecyanid. Men de fick väl backa på grund av Efsa
Citerar:

"Livsmedelsverket gav tidigare rådet att inte äta krossade linfrön alls. Under 2019 publicerade den Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, Efsa, en riskvärdering av vätecyanid i livsmedel, bland annat linfrön. Livsmedelsverket gick även igenom kunskapsläget för vätecyanid i livsmedel under 2017. Med grund i dessa dokument och med hänsyn till att tillagning med vätska och värme kan minska mängden vätecyanid bedömer Livsmedelsverket att vuxna kan äta max 1 matsked krossat linfrö"
Citera
2021-07-18, 01:28
Medlem
wsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndrarEnbart
Tack för info! Nu kommer det lite dumma frågor... Tittade lite på https://www.youtube.com/watch?v=eaUZuk3BozE men hänger inte med riktigt...
Funderar på att kanske börja med 50 mg för att öka gradvis? Hur märker man om det skulle bli för mycket?

Om du inte har problem med lös mage eller liknande problematik behöver du inte dosera så högt. Rättar mig själv från tidigare inlägg, 100mg elementärt räknas totalen på en dag.

Du får i dig cirka 15-25mg från vanliga kosten. 50mg är bra att börja med. Toxicitet börjar vid 200mg.
Citera
2021-07-18, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vilma90
Hej,

S-SHBG 18 Referens 15-95

Tack på förhand

När du skriver 100gr protein säger allt om dig att du inte kan nånting om kost och äter för lite. Det är inte protein som gör att man går upp i vikt/massa utan det är mängden av kalorier. Nu vet jag inte hur gammal du är eller hur mycket du väger men både kolhydrater och proteiner är viktigt om man vill gå upp i vikt framförallt innan och efter träning.

Dina testovärden ser bra ut för någon som har varit missbrukare, om du är i 30 års åldern är värderna helt ok med tanke på din bakgrund, Droger o alkohol är bästa medel om man vill förstöra sina hormonvärden.

Du har gymmat sedan december, äter som kyckling och med den bakgrunden som du haft förväntar du resultat? Det händer ingenting för att du tränar fel och äter för lite, du behöver ligga på 3000 kalorier minst om du vill gå upp i vikt.

Nu vet vi ingenting om din vikt o ålder men rekommenderar att du kollar dina TSH värden dvs din ämnesomsättning. Förövrigt tycker jag att steroider är ingenting för dig med tanke på din bakgrund utan det är kosten och fel form av träning som är problemet men framförallt kosten. Steroider stänger ner din egen hormonproduktion vilket resulterar att du kanske ev får inte tillbaka aldrig dom testovärderna som du har idag. Det blir mao ett nytt missbruk.
Senast redigerad av bodyfass 2021-07-18 kl. 12:28.
Citera
2021-07-18, 22:10
Medlem
antisocialgubbes avatar
Här är en annan

Gjorde test par år sen
Hade låg testo.
Sen hände en tragisk händelse i släkten så jag orkade inte bry om det eller annat.

Nu vill jag boosta min Testo när jag börjat må bättre.

Hur gör jag det enklast ?
Tror inte på tillskott naturläkemedel och så.

Jag vill ha Testo som är äkta.
Finns det i piller? hatar sprutor.
Finns det i små dosor ? eller kan jag dela ett piller ?

Det här är inte för muskelbygge, utan för välbefinnande.
Snälla hjälp

Vilket testo av dom riktiga är snällast mot kroppen ?
Tänkt ta 3-4 gånger lägre dos än kroppsbyggare tar.
En liten boost med andra ord bara.

Finns det annars SARMS som är som testo ? vilket ? vilken mängd ska man ta för liten boost ?
ej kroppsbygge

Hjälp önskas seriöst, inga moraltanter tack

Jag vägrar gå till läkare, Jag har extrem Vitarocken sjukan
Senast redigerad av antisocialgubbe 2021-07-18 kl. 22:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in