• 1
  • 2
2021-05-07, 10:17
Medlem
Hej! I min slkt rder det en viss om vem som r min biologiska farfar.

Pappa vet inte vem det r, utan har lnge trott att det r en svensk man som vi kallar R.

Tycker ni det r elakt om jag kper ett snt test dr man ser vart ens DNA hrstammar frn till min far?

Egentligen tror jag inte resultatet spelar speciellt stor roll fr pappa, utan han har ju trots allt vxt upp med R som fadersfigur. Tnker mest att det kan vara lite kul att se vart man hrstammar ifrn.
Citera
2021-05-07, 10:24
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinkvarg

Pappa vet inte vem det r, utan har lnge trott att det r en svensk man som vi kallar R.

Tycker ni det r elakt om jag kper ett snt test dr man ser vart ens DNA hrstammar frn till min far?

Egentligen tror jag inte resultatet spelar speciellt stor roll fr pappa, utan han har ju trots allt vxt upp med R som fadersfigur. Tnker mest att det kan vara lite kul att se vart man hrstammar ifrn.

Det hjlper ju inte om inte den misstnkte biologiske farfarn testas...
Citera
2021-05-07, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det hjlper ju inte om inte den misstnkte biologiske farfarn testas...

Den misstnkte biologiska farfarn r frn norra Afrika. P snadr test kan man se vart i vrlden ens DNA kommer ifrn.
Citera
2021-05-07, 10:32
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Den misstnkte biologiska farfarn r frn norra Afrika. P snadr test kan man se vart i vrlden ens DNA kommer ifrn.

nja du fr procentsats - sklart betyder d en stor andel att det kan vara troligt. Men det finns ven en stor oskerhet i sdanna tester. Nr det gller just etnicitet.
Citera
2021-05-07, 10:35
Medlem
CS128s avatar
Citat:

Det r vl bara att lmna in ett DNA frn dig sjlv s kanske du fr reda p vem som r din biologiska far. Kan vl kanske knnas bttre fr dig n att vara ovetandes hela livet. Inte r det elakt p ngot vis - snarare kan jag tycka det r elakt OM ngon vet vem din far r och inte har berttat det fr dig, fast s kanske det inte r utan din moder kanske faktiskt inte heller vet och inte kunnat ge dig exakt besked?!

Du som har NN ( = oknd ) frlder har rtten att ska efter dina biologiska frldrar d det kan vara bra i medicinskt hnseende i frga om t ex rftliga sjukdomar i slkten mm. Eller av annat skl som att f veta vilka du kommer ifrn och du kanske har halvsyskon, kusiner m fl som kan vara roligt att f kontakt med. Men rkna inte med att din biologiska far ens vet om att du existerar s g varsamt fram om du fr vetskap om vem det r - nr du kontaktar personen och slktingar.
Senast redigerad av CS128 2021-05-07 kl. 10:38.
Citera
2021-05-07, 10:37
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:

Var kommer den andra "misstnkta" ifrn?

Jag menar, om han r ursvensk ifrn Kalix s borde det vl redan synas p er?
Citera
2021-05-07, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Det r vl bara att lmna in ett DNA frn dig sjlv s kanske du fr reda p vem som r din biologiska far. Kan vl kanske knnas bttre fr dig n att vara ovetandes hela livet. Inte r det elakt p ngot vis - snarare kan jag tycka det r elakt OM ngon vet vem din far r och inte har berttat det fr dig, fast s kanske det inte r utan din moder kanske faktiskt inte heller vet och inte kunnat ge dig exakt besked?!

Du som har NN ( = oknd ) frlder har rtten att ska efter dina biologiska frldrar d det kan vara bra i medicinskt hnseende i frga om t ex rftliga sjukdomar i slkten mm. Eller av annat skl som att f veta vilka du kommer ifrn.

Min pappa vet jag att r min biologiska pappa. Frgan r om vem som r hans pappa.
Citera
2021-05-07, 10:40
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Min pappa vet jag att r min biologiska pappa. Frgan r om vem som r hans pappa.

Okej - jag lste inte s noga tydligen. Men oavsett, gr vad som knns bst fr er. Ingen kan frnta er rtten om att ska sin biologiska familj.
Citera
2021-05-07, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Var kommer den andra "misstnkta" ifrn?

Jag menar, om han r ursvensk ifrn Kalix s borde det vl redan synas p er?

Den misstnka farfarn r svensk. Jag tycker sjlv att vi ser ganska svenska ut. Men jag har tidigare kallats fr turken osv s helt orimligt r det verkligen inte.
Citera
2021-05-07, 10:57
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Den misstnka farfarn r svensk. Jag tycker sjlv att vi ser ganska svenska ut. Men jag har tidigare kallats fr turken osv s helt orimligt r det verkligen inte.

Intressant... hr grna av dig s fr vi se hur det gick.
Citera
2021-05-07, 11:00
Medlem
Uppdatering kommer frr eller senare.
Citera
2021-05-07, 11:06
Medlem
Frresten, om det finns ngon kunnig i trden.

Om denna afrikanske man nu skulle vara min farfar, har jag d rtt till att ska medborgarskap i det landet? Och om jag kan, ska jag?

r det vrt att ska ett finskt medborgarskap ocks? Det vet jag att jag fr, men jag undrar bara om jag tjnar nt p att ska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in