• 1
  • 2
2021-05-11, 13:39
Medlem
Ja varför? De enda skälet som jag kan komma på är att man var för dålig på att spela gitarr. Visst finns det imponerande basister (ex. Phil Lynott) men överlag är man ju mest en bakgrundsfigur som repeterar samma övning gång på gång...
Citera
2021-05-11, 13:46
Medlem
Bas-baskunskaper (heh) kommer ju med när man spelar gitarr.

Jag har spelat gitarr, trummor och bas i band. Har tagit den positionen som ingen har i dom banden jag gått med i helt enkelt.

Fördelen med bas är väl friheten live, att fokusera på bakgrundssång tex och viska till sångaren att han är bög.
Citera
2021-05-11, 13:46
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markel
Ja varför? De enda skälet som jag kan komma på är att man var för dålig på att spela gitarr. Visst finns det imponerande basister (ex. Phil Lynott) men överlag är man ju mest en bakgrundsfigur som repeterar samma övning gång på gång...

Du lyssnar på fel band. Och med fel utrustning. Lyssna in dig lite på Red Hot Chili Peppers, Sublime, ja vafan, lyssna på Beatles låt "Rain". När man börjar lyssna efter basen i låtar så inser man hur mycket en bra basist tillför.
Mart i De Lyckliga Kompisarna har också helt magiska basslingor, men de har ofta hamnat i skymundan i mixningarna.
Citera
2021-05-11, 14:11
Medlem
Bonnatorps avatar
För mig var basen en melodisk övergång från trumspelandet.

Hade ett digitaltrumset, men fick göra avkall på det för ekonomin, plus att jag bodde i en otroligt liten lägenhet.
Sebare blev det en elbas för att det känns så väldigt tillåtet att köra trumpkompliknande rytmer på bas.

Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Du lyssnar på fel band. Och med fel utrustning. Lyssna in dig lite på Red Hot Chili Peppers, Sublime, ja vafan, lyssna på Beatles låt "Rain". När man börjar lyssna efter basen i låtar så inser man hur mycket en bra basist tillför.
Mart i De Lyckliga Kompisarna har också helt magiska basslingor, men de har ofta hamnat i skymundan i mixningarna.
Ja det stämmer väldigt mycket.
Även om man har bra högtalare så är det i princip nödvändigt med en equalizer, alternativt tur med förstärkaren och rumstorleken, för att basslingor ska komma till sin fulla rätt.
Senast redigerad av Bonnatorp 2021-05-11 kl. 14:13.
Citera
2021-05-11, 15:27
Medlem
Byxbensgubbens avatar
Ni kommer att dö över detta svaret:

För att Gene Simmons spelar bas...

Min karriär var dock sjukt kortvarig.
Citera
2021-05-11, 15:48
Medlem
BigFatCones avatar
För Flea och Mike Dirnt. Framför allt för Fleas skull. Blues Brothers användning av Peter Gunn Theme var också en bidragen orsak. Sen har vi ju så klart Lemmy.
Citera
2021-05-11, 15:54
Medlem
Les Claypool/PRIMUS.
Citera
2021-05-11, 16:35
Medlem
kaffekoppens avatar
Jag började spela bas främst eftersom jag hade en kompis som var basist i ett band, så jag hade lite av en mentor i henne.

Mvh.
Citera
2021-05-11, 18:36
Medlem
Knucklehugss avatar
För att Davie504 på Youtube vill det.
Citera
2021-05-11, 18:58
Medlem
Nu blev det inget av min baskarriär men eftersom jag halkade in på bas i nån musikkurs i gymnasiet kan jag svara ändå.

1. Ville först spela gitarr, men då skulle det va feta elgitarrsriff. De första låtarna vi skulle lira va bara tråkigt plinkande gitarrparti och desto fetare basparti.
2. Drogs till den feta känslan i mullrande basen
3. Kändes mer direkt och härligt att spela basgångar med vandrande fingrar, snarare än att plinka på guran eller strumma ackord
Citera
2021-05-12, 21:31
Medlem
Nyblivna kompisen hade en gitarr och skulle starta ett band. Far min hade en bas, så därigenom var jag rekryterad. Fortsatte på den vägen, coola kidsen som ville lira gura behövde inte fjorton andra kåta gitarrister till sina band, däremot var tönten som hade den unika kombinationen av att a) ha tillgång till en bas och b) inte behöva hävda sig och spela solo hela tiden, ytterst eftertraktad.
Citera
2021-05-13, 21:53
Medlem
Jag är egentligen gitarrist men köpte en bas för några månader sedan och F*N va kul det är! Håller nästan på att ledsna på gitarren...

Edit: Köpte basen för att lägga bas på mina egna låtar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in