Jag började i högstadiet under Thrash metal-musikens guldålder 83-86, sedan slutade jag spela bas när jag lärde mig lyssna på progressivare musik och fick mer respekt för instrumentet ju fler ackord låtarna man spelade hade.
På ...And Justice for All skruvade Metallica ner basen helt på när de gjorde masteringen av albumet.
Den nya basisten Jason Newsted ville för mycket och spelade inte bra på albumet, lyssna själva på de remixer som finns på Youtbe med hörbar bas. Han kunde inte fylla Cliff Burtons kostym och det låter rent av förfärligt.
Jason Newsted som var ny spelade bas i ett tonläge som störde ljudet på gitarrerna kom de på lågt senare, men skivan ändrade hela scenen inom metall och alla andra wannabes började med garage-soundet över en natt, low-fi eran föddes tyvärr. Men de blev till sist samspelta och slutade mixa sönder allting för att hitta felet med strängar stämda i fel frekvens på basen när den kompade nerstämda gitarrer som liksom bara funkade när Cliff Burton levde och lirade.
Som Nirvana tex, bas och gitarr är båda nerstämda fast samstämda som två instrument som låtarna komponeras på och är själva soundet som de har. Dave Grohl som var deras sista av flera trummisar kom aldrig riktigt in i gemenskapen i bandet har han berättat, men hans andra talanger som tex fyllechaffis kunde inte förringas, skriva låtar fick han göra i sitt hobbyband. Alla vill låta som Black Sabbath, men alla klarar inte av det fast de stämmer ner sina gitarrer tills stängarna lossnar från halsen till sist. Men många kan och Motorhead, Iron Maiden som inte vore vad de är utan sina unika sound på basen har jag inte glömt men måste nämnas i förbifarten.
Det jag vill säga är att:
alla är inte basister på samma villkor och kan spela med samma teknik och låta bra samtidigt. Ett stänk zigenarblod i Carlos Santana är nog mer viktigt är inget alls vad han nu ska ha i denna diskussionen att göra..... Kom inte på en bra basist i exemplet jag villa ta.
Och för att inte endast gnälla, jag anser att Nick Oliveri har ett personligt sound utan att spela tekniskt duktigt på annat sätt och vis. Ett sound som kan ha haft mycket jobb bakom att få till, eller som bara finns där naturligt när han pluggar in sladden i valfri förstärkare, vad anse ni? Att han har en bas som ser ut att kosta 990:- på Hobbex är även det lite tufft enligt mig.
Det är inte endast naken överkropp som krävs som hårdrockande basist, det krävs även väldigt mycket soul i kroppen, att The White Stripes hellre skippar basisten helt, än att ha et basist lika dålig som trummisen?
Paul McCartney vågar jag inte nämna i sammanhanget, men låter er andra lyssna om ni tvivlade.
https://www.youtube.com/watch?v=tIGW_TEwCXw
Samma låt lika bra fast på olika sätt och betydelse musikhistoriskt får sammanfatta min objektiva monolog.
The Aynsley Dunbar Retaliation - Warning
https://www.youtube.com/watch?v=vgkcOm2nQjg
Geddy Lee bass soloSamt Cubase låg så nära då och allt skulle vara slingor och samplingar plötsligt och basen samlade dammråttor i ett hörn till sist. Ljudet på en bas hamnade i en kris inom den musik jag då lyssnade på. Jag spekulerar fritt och ni får ta det ovetenskapligt.
https://www.youtube.com/watch?v=HGdQUMzRVxA
På ...And Justice for All skruvade Metallica ner basen helt på när de gjorde masteringen av albumet.
Den nya basisten Jason Newsted ville för mycket och spelade inte bra på albumet, lyssna själva på de remixer som finns på Youtbe med hörbar bas. Han kunde inte fylla Cliff Burtons kostym och det låter rent av förfärligt.
Jason Newsted som var ny spelade bas i ett tonläge som störde ljudet på gitarrerna kom de på lågt senare, men skivan ändrade hela scenen inom metall och alla andra wannabes började med garage-soundet över en natt, low-fi eran föddes tyvärr. Men de blev till sist samspelta och slutade mixa sönder allting för att hitta felet med strängar stämda i fel frekvens på basen när den kompade nerstämda gitarrer som liksom bara funkade när Cliff Burton levde och lirade.
Som Nirvana tex, bas och gitarr är båda nerstämda fast samstämda som två instrument som låtarna komponeras på och är själva soundet som de har. Dave Grohl som var deras sista av flera trummisar kom aldrig riktigt in i gemenskapen i bandet har han berättat, men hans andra talanger som tex fyllechaffis kunde inte förringas, skriva låtar fick han göra i sitt hobbyband. Alla vill låta som Black Sabbath, men alla klarar inte av det fast de stämmer ner sina gitarrer tills stängarna lossnar från halsen till sist. Men många kan och Motorhead, Iron Maiden som inte vore vad de är utan sina unika sound på basen har jag inte glömt men måste nämnas i förbifarten.
Det jag vill säga är att:
alla är inte basister på samma villkor och kan spela med samma teknik och låta bra samtidigt. Ett stänk zigenarblod i Carlos Santana är nog mer viktigt är inget alls vad han nu ska ha i denna diskussionen att göra..... Kom inte på en bra basist i exemplet jag villa ta.
Metallica’s ‘And Justice for All’: What Happened to the Bass?
https://www.rollingstone.com/music/m...o-bass-715079/
Och för att inte endast gnälla, jag anser att Nick Oliveri har ett personligt sound utan att spela tekniskt duktigt på annat sätt och vis. Ett sound som kan ha haft mycket jobb bakom att få till, eller som bara finns där naturligt när han pluggar in sladden i valfri förstärkare, vad anse ni? Att han har en bas som ser ut att kosta 990:- på Hobbex är även det lite tufft enligt mig.
Det är inte endast naken överkropp som krävs som hårdrockande basist, det krävs även väldigt mycket soul i kroppen, att The White Stripes hellre skippar basisten helt, än att ha et basist lika dålig som trummisen?
No One KnowsThin Lizzy hade varit superbra även om Phil Lynott endast varit en medioker basist, han hade liksom även den talangen med på köpet. Det är min tioöring i frågan.
https://www.youtube.com/watch?v=s88r_q7oufE
Boys Are Back In Town Thin Lizzy
https://www.youtube.com/watch?v=hQo1HIcSVtg
Paul McCartney vågar jag inte nämna i sammanhanget, men låter er andra lyssna om ni tvivlade.
https://www.youtube.com/watch?v=tIGW_TEwCXw
Samma låt lika bra fast på olika sätt och betydelse musikhistoriskt får sammanfatta min objektiva monolog.
The Aynsley Dunbar Retaliation - Warning
https://www.youtube.com/watch?v=vgkcOm2nQjg
Black Sabbath - Warning
Warning is the seventh and final track from Black Sabbath's self-titled debut album.
It includes a complete jam session in the middle of the song right until the end. It is merged with "Sleeping Village" on the North American version of the album.
https://www.youtube.com/watch?v=vAKheilC4fg
__________________
Senast redigerad av Folketstempel 2023-03-20 kl. 12:42.
Senast redigerad av Folketstempel 2023-03-20 kl. 12:42.