Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-11, 21:35
Medlem
rex144s avatar
Det var jättemånga somalier som insjuknade i covid men ändå vägrar de att vaccinera sig.
Så risken är stor att de fortsätter sprida smittan, tur att de är svarta så att man kan håla avstånd men samtidigt kan man få panik om en svart passerar en på kort avstånd i en livsmedelsbutik, i kassakön eller i hissen...

Det kommer stigmatisera de ännu mer, de kommer betraktas som spetälska, hur ska de då integreras?
Citera
2021-05-11, 22:10
Medlem
Vägrar är inte rätta ordet men de tar intryck från landsmän
och känner inte till våra myndigheter och org så de går efter
de som man litar bäst på. Inger konstigt alls! Det gjorde även
de svenskar som reste till USA på 1800-1900 talet och även nu
när svenskar tex bosätter sig i Spanien.
https://www.sydkusten.es/
Senast redigerad av Japanskrapan 2021-05-11 kl. 22:13.
Citera
2021-05-11, 22:14
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det var jättemånga somalier som insjuknade i covid men ändå vägrar de att vaccinera sig.
Så risken är stor att de fortsätter sprida smittan, tur att de är svarta så att man kan håla avstånd men samtidigt kan man få panik om en svart passerar en på kort avstånd i en livsmedelsbutik, i kassakön eller i hissen...

Det kommer stigmatisera de ännu mer, de kommer betraktas som spetälska, hur ska de då integreras?

Jag tror dessvärre inte de flyttade till Sverige just för att de drömde om att integreras.
Citera
2021-05-11, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japanskrapan
Vägrar är inte rätta ordet men de tar intryck från landsmän
och känner inte till våra myndigheter och org så de går efter
de som man litar bäst på. Inger konstigt alls!

Just det. Hörde idag, på nyheterna något inslag om att Lena Hallengren skulle komma på något sätt att lösa "problemet" med att just utlandsfödda är skeptiska till att ta vaccinet.

Då föreslår jag att hon "klipper linan" dom har med sina hemländer. Somalier i Sverige pratar med sina landsmän i Somalia väldigt ofta (varje vecka, är min gissning...) och detta förklarar till stor del deras skepticism. Somalier i Somalia har ALL anledning att vara skeptiska till det som deras myndigheter tvingar på dom. Vilket dom självklart förmedlar till sina utvandrade landsmän.
Citera
2021-05-11, 22:23
Medlem
Glossuss avatar
Somalier är vidskepliga och livrädda för vaccinet. HONläkaren från Zoomali, Duca Dream, får gärna rätta mig om jag har fel.
Citera
2021-05-11, 22:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det kanske kan lösa en stor del av invandringen på detta sätt.
Få somalier och afghaner är ovaccinerade och kommer då smitta varandra.
De borde också få betala fullt pris för sjukvården de kräver också.
Citera
2021-05-11, 22:26
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Somalier är vidskepliga och livrädda för vaccinet. HONläkaren från Zoomali, Duca Dream, får gärna rätta mig om jag har fel.

SVT bjöd in en "somalisk journalist" han såg sjabbig ut och saknade en framtand
Det var jo jättemånga somalier som dog i covid så de om någon borde vilja vaccinera sig.

En annan grupp som är vidskeplig är zigenarna...
Citera
2021-05-11, 22:44
Medlem
neuron-drones avatar
De hamnade mest under intensivvård ett tag, men verkar ändå inte tro på virus. Inga avstånd hålls, någonsin. De låter sina barn springa upp till vem som helst och kladda på en med snoriga fingrar. Och nu ska de inte ta vaccin heller...

Det funkar inte med rekommendationer för dessa. Allt som är lagligt är OK, trots att det inte är lämpligt.

Tycker det är ganska ansvarslöst att låta en viss grupp smitta andra, annars är man rasist.

De kan naturligtvis inte veta bättre, de har ingen utbildning. Alls. Inte deras fel. Men när man inser det så måste man ju ha en plan.
Citera
2021-05-11, 22:45
Om de dör så dör de . Orkar inte tycka synd om folk längre
Citera
2021-05-11, 22:50
Medlem
Kan man inte a) hindra dem utan vaccin från att lämna riket eller b) skicka hem dem? Vaccinera er eller försvinn?
Citera
2021-05-11, 22:56
Medlem
bomhulls avatar
Vi får se i slutändan vem som vinner , den vaccinerade eller ovaccinerade.
Jag har haft covid och klarade mig bra så jag känner inte att jag behöver utsätta mig för någon häxblandning.
Många som har dött av vaccinet också men det kanske har undgått vissa
Citera
2021-05-11, 23:08
Medlem
VaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
SVT bjöd in en "somalisk journalist" han såg sjabbig ut och saknade en framtand
Det var jo jättemånga somalier som dog i covid så de om någon borde vilja vaccinera sig.

En annan grupp som är vidskeplig är zigenarna...

Jävligt komiskt att han försökte ge en annan bild av detta, än det man hört från andra som är insatta i hur deras tankebanor är (överlag) till samhället i övrigt - misstroende och skeptiska till allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in