Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-05-12, 21:03
Medlem
Finns det några bra alternativ om man vill ha en satellittelefon som backup i nödsituation. Billigaste jag hittar blir det typ 6000 per år för abonnemang/kontantkort.
Tänkte om telenätet slutar fungera lokalt eller att man är någonstans där det inte finns täckning. Skulle jag vilja ha möjlighet att ringa om det händer något. Basstationerna är inte så stabila att jag vågar lite på dem fullt ut.

Möjligen Garmin Inreach eller Spot X, vilka i och för sig inte är telefoner men kanske duger.

Förslag?
Citera
2021-05-12, 21:51
Medlem
oväns avatar
Kanske ot, men kollat på www.net1.se ?
Citera
2021-05-15, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ovän
Kanske ot, men kollat på www.net1.se ?
Halvt ot, tänker mig som sagt om telesystemet slutar fungera i området. Tele via kopparkabel är snart borta. Vid strömavbrott är jag rädd att basstationerna har batteri för ett par timmar.

Finns bredband via satellit däremot. Då måste man dock ha parabol. Kunde vara ett alternativ.
Senast redigerad av Solarwind 2021-05-15 kl. 09:09.
Citera
2021-05-15, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solarwind
Finns bredband via satellit däremot. Då måste man dock ha parabol. Kunde vara ett alternativ.

Ja, det är så de ordnar mobilnät och wifi på passagerarfartyg.
Citera
2021-05-15, 20:11
Medlem
Citat:
Halvt ot, tänker mig som sagt om telesystemet slutar fungera i området. Tele via kopparkabel är snart borta. Vid strömavbrott är jag rädd att basstationerna har batteri för ett par timmar.

Var har du fått det ifrån att kopparnätet snart är borta? Det fungerar fortfarande och har inte hört om några planer på att lägga ner det heller.
Citera
2021-05-16, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanylballe
Var har du fått det ifrån att kopparnätet snart är borta? Det fungerar fortfarande och har inte hört om några planer på att lägga ner det heller.

På landsbygden river telia ner kopparnätet. En kompis blev av med sin koppartråd för ett par år sedan.
Citera
2021-05-16, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
På landsbygden river telia ner kopparnätet. En kompis blev av med sin koppartråd för ett par år sedan.
Aha, så kan det gå när man privatiserar infrastruktur.
Citera
2021-05-16, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanylballe
Aha, så kan det gå när man privatiserar infrastruktur.

Ja, sent ska syndaren vakna:
https://www.dn.se/ekonomi/bjorn-rose...iga-telenaten/

DN har haft en serie artiklar om detta tidigare i vår. (Lite sent då telia hållit på med detta i flera år)
Senast redigerad av Engineer 2021-05-16 kl. 17:20.
Citera
2021-05-25, 21:56
Medlem
Ta bort blev fel
Citera
2021-05-25, 21:57
Medlem
Citat:
Finns det några bra alternativ om man vill ha en satellittelefon som backup i nödsituation. Billigaste jag hittar blir det typ 6000 per år för abonnemang/kontantkort.
Tänkte om telenätet slutar fungera lokalt eller att man är någonstans där det inte finns täckning. Skulle jag vilja ha möjlighet att ringa om det händer något. Basstationerna är inte så stabila att jag vågar lite på dem fullt ut.

Möjligen Garmin Inreach eller Spot X, vilka i och för sig inte är telefoner men kanske duger.

Förslag?
Vem ska du ringa om telenätet slocknar? Bara undrar är ej ironisk. Förresten kan satellittelefoner ringa vanliga nät?
Citera
2021-05-25, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newtimes2020
Vem ska du ringa om telenätet slocknar? Bara undrar är ej ironisk. Förresten kan satellittelefoner ringa vanliga nät?

Han skrev "Tänkte om telenätet slutar fungera lokalt" dvs det kan ju vara sktuellt att ringa någon på en annan plats
Citera
2021-05-28, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newtimes2020

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Han skrev "Tänkte om telenätet slutar fungera lokalt" dvs det kan ju vara sktuellt att ringa någon på en annan plats

Mindre troligt att telesystemet och internet slås ut på hela jorden samtidigt? Kan säkert hända med då har vi troligtvis så stora problem att det inte gör någon större nytta att ringa någon ändå. Har inte jättebra koll på hur infrastrukturen är uppbyggd med är rädd att det inte behövs så mycket för att det ska sluta fungera lokalt.
Jag har tänkt att ringa t.ex. 112, annan satellittelefon eller någon utanför området som inte fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in