Citat:
Barn säger knasiga saker tagna från luften ibland, visst? Och vill man av någon anledning få ett mindre barn att säga något specifikt så är det… en barnlek!
Det jag VET är att Lillen, Chrippa och Linnea brukade leka monster och att Julia inte anmälde Linnea när hon påstår att hon fick reda på det. Det var Joakim som pushade henne att anmäla i januari.
Det är svårt att veta om Julia faktiskt trodde att Lillen blivit utsatt för något när Lillen började prata om monster eller om hon såg till att Lillen spann vidare på det för att av egoistiska skäl svartmåla sin kärleksrival eller som medel för att friskriva pappan till hennes barn från ansvar för handlingarna som ledde fram till hans häktning.
Det jag vet är att Julia har fått berättat för sig att Chrippa satt oskyldigt häktad och att Joakim visste om mer eller mindre det exakta händelseförloppet och att Linnea flera gånger hade hotat med att sätta dit Chrippa för både misshandel och våldtäkt, att Linnea skulle se till så att han inte fick träffa Lillen och att Chrippa och han haft telefonkontakt ända tills polisen kom. Anjo och Joakim har också pushat henne att ta fram så mycket ”bevis” som möjligt mot Linnea.
Med tanke på sitsen både hon själv och Chrippa satt i, att hon trodde att pappan till hennes barn kunde bli anklagad för våldtäkt av personen han hade lämnat henne för och att hon ville starta om med honom, så ser jag inte det som så långsökt att det är ett rent påhitt.
Därför har har inte gått hårt åt Julia gällande det, även om det är förkastligt. Om hon faktiskt blir ilurad att tro att Linnea försökte sätta dit Chrippa för flera brutala brott han inte har begått, så blir den anklagelsen i Julias värld en grov falsk anklagelse för att skydda en person som har blivit falskt anklagad för flera grova brott. Julia står också i tacksamhetsskuld till Chrippa för tidigare tjänster som jag för hennes skull inte tänker nämna här.
En lejonhona som med näbbar och klor skyddar sin flock helt enkelt och sedan har väl lögnen fått leva vidare på grund av skam, bitterhet och besvikelse tror jag.