Citat:
Ursprungligen postat av
Turist i tiden
Att räkna med saker som svartjobb, knark och prostitution i BNP kan vara bra för att få en uppfattning om omfattningen.
Det jag vänder mig mot är att en massa avgifter och bidrag baseras på BNP.
Någon betalar ett par tusenlappar till en prostituerad. Vips så ska skattebetalarna ge ett par tior extra till EU, ett par tior extra till försvaret och ett par tior extra i bistånd.
Men den prostituerade betalar ingen skatt.
Ju större den svarta ekonomin blir desto mer måste ärliga människor betala i skatt. För EU spelar det ingen roll om pengarna kommer från vit eller svart ekonomi.
Håller med. Vem kom på den här idén? I Afrika räknas inte sånt här in. Där har man intresse av att visa fattigdomssiffror. Av Encrochat har det framgått att knarkmarknaden i Sverige är hela 10 gånger större än man trott. Det kanske finns nån annan orsak till att gissa in knarket i BNP som jag inte känner till. Många tjänar bra pengar på knarkhandeln, skattefritt, de blir oerhört rika i vissa fall och det sysselsätter många. Det kommer in 10 ggr mer narkotika och det borde väl finnas kanske 10 ggr flera användare då också? Men man vet inte vem användarna är. Vad Sverige ska göra med den här vetskapen vet faktiskt inte jag. Vad kan vi göra?
Är det en hel ungdomsgeneration som håller på gå förlorad? Hur kan samhället hjälpa? Ska man parallellt införa drogtester på jobbet, i skolor för studenter, för bidragstagare? Något skeptisk till det men kanske att det skulle sända en signal att det faktiskt inte är ok att ha spår av knark i sig om man jobbar med barn, vård, kör bil, kanske inte ens om man uppbär bidrag.
Det är nog till syvene det gamla vanliga som krävs. Hårt arbete, fler poliser, bättre befogenheter, bättre utredningar, massor med fler utvisningar, konsekvenser, hårdare straff, klara ut fler brott, bättre lagstiftning, effektivare rehab. Knarkhandlare begår inte bara narkotikabrott utan andra brott, inte minst våldsbrott. Om man kan låsa in dem ordentligt för andra brott än narkotika så stör det narkotikamarknaden. Som nu är de kungar i sina utanförskapsområden och ingen vågar besöka dem. Jag vill inte ha det så.
Jag tror att media har en stor uppgift att föra upp detta till diskussion, att ställa följdfrågor och inte publicera snyfthistorier och offermentalitet, samt att ställa sig över sitt PK, ideliga lutande åt vänster och skyddande av invandring. Det kan stå en ungdomsgeneration på spel här, svenskar såväl som invandrare. Vad är viktigast? Hoppas media funderar på det.
Parallellt kanske lagar kan stiftas så att Skatteverket kan beskatta svarta inkomster lättare och ta ifrån knarkhandlare sina tillgångar.
Jag tänker även på att helt legala företag som revisorer, fastighetsmäklare och växlingskontor har medverkat i denna kriminalitet, kring t ex Vårbynätverket. Inte sällan opererar de inom välfärdsbrott. Dessa knarkbaroner kommer för eller senare att bli untouchable oligarker om de tillåts odla sina nätverk i den legala världen. Det är angeläget att sätta hårt mot detta.
Så brushorna i Vårbynätverket ska fira idag: Vi är kungar, vi höjer Sveriges BNP, vi gör Sverige rikare, fucking svennar! I själva verket förstör de Sverige, gör oss fattigare. Att detta ska räknas in i BNP som ökat välstånd, begriper inte jag.