Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-05-18, 00:57
Medlem
Zoiders avatar
"Bränderna i Eskilstuna är ett kvitto på att polisen gör rätt.

Det konstaterar Lasse Wierup, krimreporter på Dagens Nyheter och författare bakom bland annat ”Svensk maffia”.

– Polisen skapar problem för de här nätverken, säger han i SVT:s Aktuellt."

- Lasse Wierup, SVT.

Länk från SVT som är primärt diskussionsunderlag.
^funkar inte? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...lisen-gor-ratt

Länk från annan media
Länk från annan media
Länk från annan media

__________________________________________________ ____________

Fråga 1: Är det inte ett kvitto på att polisen och/eller samhället gör fel?
Fråga 2: Är detta i förlängningen ännu en del i vänsterns försök/strategi att mörka och dölja invandringens problem?

Diskussion, Hur ska polisen göra för att få bukt på gäng/klan-kriminaliteten i dessa "utsatta" områden??

Både politiskt och organisatoriskt? Har lagstiftaren (riksdagen) något ansvar, hur då?

AKTUELL TRÅD OM HÄNDELSERNA: (FB) Minst 13 olika larm om bränder runt om i Eskilstuna 2021-05-16 DISKUTERA ORSAK OCH FRÅGESTÄLLNIGAR HÄR, INFO OM AKTUELL HÄNMDELSE TAS I AoBK TRÅDEN.

EDIT: Lite stavfel och formändringar, sitter met en absolutflaska å lite norrlands djup.
Senast redigerad av Zoider 2021-05-18 kl. 01:32.
Citera
2021-05-18, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoider

Det konstaterar Lasse Wierup, krimreporter på Dagens Nyheter och författare bakom bland annat ”Svensk maffia”.

- Lasse Wierup, SVT.

Länk

Fråga 2: Är detta i förlängningen ännu en del i vänsterns försök/strategi att mörka och dölja invandringens problem?

Diskussion, Hur ska polisen göra för att få bukt på gäng/klan-kriminaliteten i dessa "utsatta" områden??

Både politiskt och organisatoriskt? Har lagstiftaren (riksdagen) något ansvar, hur då?
På fråga 1 så har ju polisen lyckats i att häkta "gängledaren" och också i att anhålla tre misstänkta gärningsmän för bränderna men överhuvudtaget så är det ett stort misslyckande av Sverige att detta försigår i våra städer. Situation skiljer ju sig dock inte nämnvärt ifrån de otaliga anlagda bilbränder, skjutningar och sprängdåd av företrädelsevis utländska våldsverkare som vi nu har blivit så vana vid.
Citera
2021-05-18, 01:03
Medlem
Zoiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
På fråga 1 så har ju polisen lyckats i att häkta "gängledaren" och också i att anhålla tre misstänkta gärningsmän för bränderna men överhuvudtaget så är det ett stort misslyckande av Sverige att detta försigår i våra städer. Situation skiljer ju sig dock inte nämnvärt ifrån de otaliga anlagda bilbränder, skjutningar och sprängdåd av företrädelsevis utländska våldsverkare som vi nu har blivit så vana vid.

Jag tänker att ett brott eller massbrottslighet kan väl inte per definition inte vara ett kvitto på bra polisarbete eller bra förebyggning av brott från samhällets sida eftersom bristen på brott och brottslighet måste vara något slags kvitto på detta.

Om min logik brister jhusrt nu beror det på ölen och spriten., ursäkta.
Citera
2021-05-18, 01:07
Medlem
Citat:
Jag tänker att ett brott eller massbrottslighet kan väl inte per definition inte vara ett kvitto på bra polisarbete eller bra förebyggning av samhället efter som bristen på brott och brottslighet måste vara något slags kvitto på detta.

Om min logik brister jhusrt nu beror det på ölen och spriten., ursäkta.
Polisarbetet i de enskilda ärendena: Häktad gängledare och tre anhållna MGM är ju ett bra (eller förväntat kanske snarare) resultat. Situationen överlag är ju dock katastrofal.
Citera
2021-05-18, 01:12
Medlem
Zoiders avatar
Citat:
Polisarbetet i de enskilda ärendena: Häktad gängledare och tre anhållna MGM är ju ett bra (eller förväntat kanske snarare) resultat. Situationen överlag är ju dock katastrofal.

Lite det jag menar, att roten till problemen står orörda där som en elfant i en porslinsbutik, sen att de slår sig för bröstet över någon påstådd ledare och säger "titta så duktiga vi är" samtidigt som det brinner för fullt i bakrunden är en schymf.

Eller menar artikelförfattaren att polisens liksom provocerance av kriminella så till den grad att de går ut och bränner andras egendom är ett bevis på hur duktiga polisen är?
Citera
2021-05-18, 01:12
Medlem
krautbrains avatar
Svenska reportrar är för regimvänliga att ens kunna tänka sig någon annan vinkel. En mer rättvisande version av citatet "Ett kvitto på att våra politiker gör/gjort fel". Vore skönt om någon gammelmedia journalist kunde ta och skriva om det istället. Ta upp vad det är våra politiker ställt till med egentligen. Det är fane mig dags nu. Grow some balls,
Senast redigerad av krautbrain 2021-05-18 kl. 01:15.
Citera
2021-05-18, 01:17
Medlem
Citat:
Lite det jag menar, att roten till problemen står orörda där som en elfant i en porslinsbutik, sen att de slår sig för bröstet över någon påstådd ledare och säger "titta så duktiga vi är" samtidigt som det brinner för fullt i bakrunden är en schymf.

Eller menar artikelförfattaren att polisens liksom provocerance av kriminella så till den grad att de går ut och bränner andras egendom är ett bevis på hur duktiga polisen är?
Jag tror skribenten menar att gängen ger sig på polisen och / eller börjar skapa allmänt kaos för att polisen orsakat skada på deras kriminella verksamhet, men det kan lika gärna ses som att gängen växer sig starkare och mer vågade och besitter större våldskapital när de vågar gå till attack mot polis. Hur man än vrider och vänder på det så är det ändå bara tragiskt.
Citera
2021-05-18, 01:18
Medlem
Zoiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Svenska reportrar är för regimvänliga att ens kunna tänka sig någon annan vinkel. En mer rättvisande version av citatet "Ett kvitto på att våra politiker gör/gjort fel".

Utan att gnälla på hela journalistkåren(om än man kan tycka att det vore rättfärdigt) så vill Jag påstå att det blivit liksom en mental norm, att det liksom bara är så att 'den vinkeln' är någon slags gudagiven sanning från ovan.

Vad kallas det, sitte här i dimman och försöker minnas liknelsen, nånting i stil med "kollektiv hallucination" eller så du fattar kanske bland hela journalistkåren.... och då speciellt på av staten skyddad/ekonomiskt-uppburen media som SVT. sen om den råkar vara vänstervriden är tror jag ingen direkt följd av detta då jag absolut tror att den kan finnas höger eller ultranationalistiskt vriden media som är statsstödd/skyddad i andra länder.
Citera
2021-05-18, 01:21
Medlem
Zoiders avatar
Citat:
Jag tror skribenten menar att gängen ger sig på polisen och / eller börjar skapa allmänt kaos för att polisen orsakat skada på deras kriminella verksamhet, men det kan lika gärna ses som att gängen växer sig starkare och mer vågade och besitter större våldskapital när de vågar gå till attack mot polis. Hur man än vrider och vänder på det så är det ändå bara tragiskt.

AHA! Eureka å allt det där, precis det jag menar att de kan vara.... typp "Han blev så arg på mig att han börja kasta sand på mig!" och att 'Han' är de kriminella och 'Mig' är våldsmonopolet(polisen).
Citera
2021-05-18, 01:36
Medlem
Citat:

- Lasse Wierup, SVT.

Länk från SVT som är primärt diskussionsunderlag.
^funkar inte? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...lisen-gor-ratt

Länk från annan media
Länk från annan media
Länk från annan media

AKTUELL TRÅD OM HÄNDELSERNA: (FB) Minst 13 olika larm om bränder runt om i Eskilstuna 2021-05-16 DISKUTERA ORSAK OCH FRÅGESTÄLLNIGAR HÄR, INFO OM AKTUELL HÄNMDELSE TAS I AoBK TRÅDEN.

EDIT: Lite stavfel och formändringar, sitter met en absolutflaska å lite norrlands djup.
Bara i Sverige är brott ett kvitto på "bra" polis.

Jävla sjukt land vi lever i.
Citera
2021-05-18, 02:03
Medlem
Rätt? Vad är då fel kvitto?
Att Fantomen blir våldtagen i parken zoo?
Citera
2021-05-18, 02:56
Medlem
Bränderna kom som hämndaktion för att polisen tidigare klämt åt ett kriminellt nätverk. Det är vad polisen menar med uttalandet så ni kan sluta med era konspirationsteorier och föreställningar om vad ”objektiv” nyhetsrapportering är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in