Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-05-26, 17:16
  #1
Medlem
Isnatts avatar
Hej!

Jag har frigående höns som går runt här och sprätter och äter det dom hittar och dom äter även en hel del foder ur foderautomaten. Jag har gett dom Hobby first, grani mix 3 pellet. Den har dom gillat och den har mycket 'riktiga' frön i. Inte bruna pellets.
Idag köpte jag Opti värp.
Men jag vet egentligen inte vad som är bäst för dom när det kommer till foder.
Många verkar köpa säckar av olika sädesslag och blanda själva och jag vill helst ge dom sånt som man ser vad det ÄR istället för processade pellets, känns mer naturligt och bra för deras mage att ta hand om.
Mina får ju fodret och så äter dom det dom självahittar och dom är duktiga på att picka och gräva upp och så får dom lite godis nästan varje dag. Majskorn, havreflingor, puffat ris eller så.
Färskt vatten varje dag och snäckor/grus i en hållare.

Vad ger ni era höns för foder?
Citera
2021-05-26, 17:24
  #2
Medlem
darebuilders avatar
Det är höns vi snackar om, inte ett par kräsna 10 åringar som vill ha oxfilé... köp det som finns i butiken så kommer nog dina höns va nöjda bara dom får mat.
Citera
2021-05-26, 17:54
  #3
Medlem
BekraftadNegers avatar
Köper uteslutande från Bruno Anderhage. Tveklöst det bästa som finns på marknaden!
Citera
2021-05-26, 20:52
  #4
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Mina får värp kombi blandat med krossad havre. Plus såklart snäckskal och vatten. Min erfarenhet är att värpfoder (opti eller kombi) är oslagbart när det gäller att få hög äggproduktion från värpraser (Lohman). Men fattar din olustkänsla när man liksom inte ser vad det är i pelletsbrännare.

Mina höns får även våra egna matrester, minus paprika (som de alltid ratar av nån märklig anledning) och minus skal från exotisk frukt. Från början gav vi dem inte heller kycklingkött-rester för att inte tvinga dem att bli kannibaler. Men en gång såg jag och syrran hur en höna hackade i sig en förbipasserande mus... Euwh! Så numera får de vara ofrivilliga kannibaler... De är uppenbarligen ingen finsmakare ändå, liksom.
Citera
2021-05-26, 21:40
  #5
Medlem
Optivärp, hel havre, plus allt dom käkar ute.
Och så förstås.
Krossade äggskal, snäckskal, sand, vatten.
Plus ev spill från köket.
Citera
2021-05-27, 20:01
  #6
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
Mina får värp kombi blandat med krossad havre. Plus såklart snäckskal och vatten. Min erfarenhet är att värpfoder (opti eller kombi) är oslagbart när det gäller att få hög äggproduktion från värpraser (Lohman). Men fattar din olustkänsla när man liksom inte ser vad det är i pelletsbrännare.

Mina höns får även våra egna matrester, minus paprika (som de alltid ratar av nån märklig anledning) och minus skal från exotisk frukt. Från början gav vi dem inte heller kycklingkött-rester för att inte tvinga dem att bli kannibaler. Men en gång såg jag och syrran hur en höna hackade i sig en förbipasserande mus... Euwh! Så numera får de vara ofrivilliga kannibaler... De är uppenbarligen ingen finsmakare ändå, liksom.
Mina älskar paprika! Tärnad röd. Tuppen dödade och åt en kopparorm förra sommaren. Såg lite märkligt när han kom springandes med hönorna efter sig medan ormen ålade sig runt hans huvud.
Mina är finsmakare när det kommer till matrester tyvärr.
Citat:
Ursprungligen postat av Vincit-iustitia
Optivärp, hel havre, plus allt dom käkar ute.
Och så förstås.
Krossade äggskal, snäckskal, sand, vatten.
Plus ev spill från köket.
Ska nog köpa hem havre också. Dom får lite havregryn här hemma nu och det äter dom fint.
Gurka ratar dom.
Citera
2021-05-27, 21:38
  #7
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Mina älskar paprika! Tärnad röd. Tuppen dödade och åt en kopparorm förra sommaren. Såg lite märkligt när han kom springandes med hönorna efter sig medan ormen ålade sig runt hans huvud.
Mina är finsmakare när det kommer till matrester tyvärr.
.

Konstigt att olika hönsflockar har så olika matpreferenser.

Läskigt med ormen! Men rätt roligt att din flock är finsmakare på matrester, men att tuppen ändå tycker att kopparorm är godkänt, ha ha.
Citera
2021-05-28, 11:18
  #8
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
Konstigt att olika hönsflockar har så olika matpreferenser.

Läskigt med ormen! Men rätt roligt att din flock är finsmakare på matrester, men att tuppen ändå tycker att kopparorm är godkänt, ha ha.

Läskigt med en ödla som saknar ben?
Citera
2021-05-28, 20:19
  #9
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Läskigt med en ödla som saknar ben?

Ja, ja... Kopparorm - kopparödla. Den slingrar sig iaf. Å det är slingrandet som är läskigt, tycker jag...
Citera
2021-05-29, 08:42
  #10
Medlem
Isnatts avatar
Finns det nåt man inte ska ge som är farligt för hönsen eller ger dålig äggsmak? Och tvärtom, finns det nåt som ger extra god äggsmak? Jag tycker äggen är godast när dom får gå fritt och äta det dom hittar. Äggen får nästan en klorofyllaktig smak på sommarhalvåret.


Mina gillar att äta räkskal, brukar frysa in skalen efter att jag ätit räkor och ge dom då och då. I början var dom väldigt tveksamma men nu är dom galna i det.
Citera
2021-05-29, 13:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
Mina får värp kombi blandat med krossad havre. Plus såklart snäckskal och vatten. Min erfarenhet är att värpfoder (opti eller kombi) är oslagbart när det gäller att få hög äggproduktion från värpraser (Lohman). Men fattar din olustkänsla när man liksom inte ser vad det är i pelletsbrännare.

Mina höns får även våra egna matrester, minus paprika (som de alltid ratar av nån märklig anledning) och minus skal från exotisk frukt. Från början gav vi dem inte heller kycklingkött-rester för att inte tvinga dem att bli kannibaler. Men en gång såg jag och syrran hur en höna hackade i sig en förbipasserande mus... Euwh! Så numera får de vara ofrivilliga kannibaler... De är uppenbarligen ingen finsmakare ändå, liksom.

Är det röd paprika beror det nog på färgen. Röda saker i naturen brukar signalera att de är giftiga.
Citera
2021-05-29, 16:14
  #12
Moderator
Allaballawallas avatar
Våra får värpfoder, blandsädeskross och helkorn från den lokala lantmannaföreningen och vi köper vanligtvis en säck av varje åt gången.

Sedan får vi en del blandade spannmålsrester av en av grannarna när han städar av tröskan efter skörden och detta använder vi av både till hönsen och fågelborden (Under vintern.).

Utöver detta ger vi dem allsköns matrester som pasta, ris och liknande som av någon anledning inte äts upp. En hel del frukt och grönt som vi egentligen skulle kunna göra sylt eller saft på men lika gärna kan ge till hönsen.

Så här års ger vi även dem ogräsrens, maskrosor (Hela plantan.) och liknande som rensas bort från rabatter, gårdsplanen och allén. Om vi är hemma och ute får hönsen gå lösa på gården (Har problem med räv, så om och då äts allt möjligt grönt så att gulorna blir rejält orangea.

Annars är nog tärnade ostskalkar det "foder" som står högst i kurs.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback