Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-05-29, 21:10
  #13
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Är det röd paprika beror det nog på färgen. Röda saker i naturen brukar signalera att de är giftiga.
Ja, just det. Kan bero på det. Det är "stammen" på röd spetspaprika som är det vanligaste paprikaavfallet hos oss. Och då blir det alltid kvar en röd kant närmast stjälken. Den röda färgen på spetspaprikan är väldigt skarpt röd. Till skillnad från körsbärstomaterna (sånna som skrumpnat eller blivit övermorgon), som ju har en mycket mildare röd ton...
Citera
2021-05-30, 11:43
  #14
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla

Annars är nog tärnade ostskalkar det "foder" som står högst i kurs.
Tärnade ner det sista av osten i morse och gav pullorna. Stor glädje, även kycklingarna gillade det!
Citera
2021-07-03, 09:28
  #15
Medlem
Isnatts avatar
Har senaste tiden blandat hel havre med opti värp till hönsen.
Men dom sprider havren rätt mycket, verkar hellre komma åt opti och låter havren ligga på backen.
Äter dom bättre om havren är krossad tro?
Citera
2021-08-29, 09:41
  #16
Medlem
Isnatts avatar
Har bytt ut den hela havren mot krossad majs. Heter Majsmix i foderaffären. Det gillar dom verkligen och det är inget spill och dräll på backen som det var när dom fick hel havre.
Citera
2021-08-29, 11:42
  #17
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Har bytt ut den hela havren mot krossad majs. Heter Majsmix i foderaffären. Det gillar dom verkligen och det är inget spill och dräll på backen som det var när dom fick hel havre.

Vi kör ju med helkorn och det har aldrig varit något spill. Nu i veckan fick vi strax över 80 kg av grannen som "blev över" när han städade av tröskan.

Har även två kullar kycklingar nu och dessa småttingar blir som helt galna när man kommer med lite överbliven kall kokt pasta till dem. En försöker hoppa upp och ta den ur handen redan innan man hunnit släppa den på marken. Ser ju lite lustigt ut när en ca 1 dm hög kyckling hoppar, studsar och pickar frenetiskt i luften efter pastan som hunnit ner mellan midjan och knät när jag böjer mig mot marken...
Citera
2022-01-14, 18:52
  #18
Medlem
Isnatts avatar
Tjenis!
Jag har lite funderingar, mina höns har två stora foderautomater varav den ena är fylld med 50/50 basfoder och krossad majs.
Den andra automaten innehåller hel vete.
Hönsen älskar vetet och äter nästan bara det. Är det en bra för hönsen att äta så mycket vete eller ska jag begränsa det? Förut åt dom massor av foder/majsblandningen när dom bara hade det som alternativ.
Skönt är det med stora foderauotmater förresten, slippa fylla på så ofta.

En fråga, jag har hönsens vatten i en ugnsform placerad på två markstenar som ligger på golvet.
Den har aldrig välts ut och den står så pass högt att det knappt kommer nåt strö i vattnet (som jag dessutom byter dagligen). Men många har vatten och foderautomater hängande i kedja från taket. Vad finns det för anledning att ha systemet med hängande automater?
Citera
2022-01-14, 21:15
  #19
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Tjenis!
Jag har lite funderingar, mina höns har två stora foderautomater varav den ena är fylld med 50/50 basfoder och krossad majs.
Den andra automaten innehåller hel vete.
Hönsen älskar vetet och äter nästan bara det. Är det en bra för hönsen att äta så mycket vete eller ska jag begränsa det? Förut åt dom massor av foder/majsblandningen när dom bara hade det som alternativ.
Skönt är det med stora foderauotmater förresten, slippa fylla på så ofta.

En fråga, jag har hönsens vatten i en ugnsform placerad på två markstenar som ligger på golvet.
Den har aldrig välts ut och den står så pass högt att det knappt kommer nåt strö i vattnet (som jag dessutom byter dagligen). Men många har vatten och foderautomater hängande i kedja från taket. Vad finns det för anledning att ha systemet med hängande automater?

Det är vinter.

De anpassar väl sig utifrån förutsättningarna för att få i sig så mycket energi som möjligt för den här årstiden. Eller något sånt.
Citera
2022-12-03, 08:02
  #20
Medlem
Isnatts avatar
Lyssnade på senaste hönspodden då dom hade en expert från lantmännen där.
Inte ens en expert har det lätt att förklara vilket foder och spannmål som är optimalt..
Jag lärde mig i alla fall att värpfoder inte bara är för värphybrider vilket jag trott, och att bara ge vete kan leda till fjäderplockning.
Min får hel vete i en foderautomat och Hönsfoder Granngården Bas Pellets i en annan, plus snäckskal och vatten och grönsaksrester eller annat köksrester nästan varje dag.
Funkar bra.
https://shows.acast.com/honspodden
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback