Flashback bygger pepparkakshus!
2021-05-23, 15:54
Medlem
Den 31 maj presenteras regeringens utredningsförslag om fri hyressättning i nyproducerade hyreslägenheter. Jonas Sjöstedt lovade för två år sen att Vänsterpartiet kommer att avsätta regeringen om den går vidare med ett sånt förslag och inte skrotar det.

Nu blir det upp till bevis om man kommer att hålla fast vid det löftet. Det finns nämligen inga sätt för Stefan Löfven att slingra sig runt den här frågan. När LAS-utredningen presenterades för ett år sen tog Löfven avstånd från utredningens förslag och sade att utredaren inte hade följt regeringens direktiv. Frågan om marknadshyror är dock i motsats väldigt enkel och kan inte misstolkas på något sätt. Antingen är man för eller mot marknadshyror.

Bollen hamnar därför hos Vänsterpartiet. Kommer Vänsterpartiet att fälla regeringen eller vågar man inte ta risken att det blir ett regeringsskifte? Är det bättre med en rödgrön regering som inför marknadshyror än en borgerlig regering som inte kommer att ha mandat i riksdagen för att göra det?

I grunden handlar det om vad som är viktigast ideologiskt för Vänsterpartiet. Kampen mot marknadshyror eller kampen mot SD.

Vad tror ni blir utfallet?
Citera
2021-05-23, 15:58
Medlem
0x539s avatar
Jag röstar V. Jag tror inte det, men man kan ju hoppas. V har egentligen inget att tjäna på att fälla regeringen, men å andra sidan har de inte mycket att tjäna på att låta regeringen köra vidare på uppenbar högerpolitik heller. Jag tror förmodligen att det kommer landa i att man anser att stabilitet är viktigare än politiska poänger, särskilt med tanke på pandemin, vilket jag delvis kan hålla med om.
Citera
2021-05-23, 15:58
Medlem
”Antingen är man för eller mot”?

Underskatta inte sossarnas förmåga att krångla till saker. Det blir ny utredning. Frågan kommer ställas på sin spets först i slutet av nästa sommar. Och då kommer M och KD inte tycka det är värt besväret att fälla regeringen en månad före valet, på en politisk förändring som de själva vill ha.
Citera
2021-05-23, 16:13
Medlem
Utredning föreslår fri hyressättning – ett kliv mot marknadshyror

Enligt utredningen ska hyresvärdar kunna bestämma vad hyran ska vara och kunna höja den ju mer eftertraktat ett område blir.

https://www.dn.se/ekonomi/utredning-...marknadshyror/

Genomförs det här och vänstern återigen blunda så kan de lägga ner partiet.
Citera
2021-05-23, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0x539
Jag röstar V. Jag tror inte det, men man kan ju hoppas. V har egentligen inget att tjäna på att fälla regeringen, men å andra sidan har de inte mycket att tjäna på att låta regeringen köra vidare på uppenbar högerpolitik heller. Jag tror förmodligen att det kommer landa i att man anser att stabilitet är viktigare än politiska poänger, särskilt med tanke på pandemin, vilket jag delvis kan hålla med om.
Men hur ser du på att de klassiska materiella vänsterfrågorna om arbete mot kapital och rättvis fördelning försvinner från den rödgröna dagordningen och ersätts av mjukare frågor som hbtq, feminism, miljö och SD-motstånd?

Är det en utveckling som Vänsterpartiet i grunden kan acceptera?
Citera
2021-05-23, 16:20
Medlem
Ser ingen direkt fördel med fri hyressättning så som bostadsbristen ser ut idag. Enbart en hel del problem och misär.

Då är jag till skillnad från nån skribent ovan inte V utan gått från M via KD till SD.
Citera
2021-05-23, 16:20
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Om de inte gör det så har de förlorat ALL sin trovärdighet och heder.
Citera
2021-05-23, 16:28
Medlem
Ja om dom ger upp LAS och marknadshyror vilket det handlar om i förlängningen tappar dom nog rötterna iaf. Helt ärligt förlorar dom nog mer på att halka med i det läget.
Men var lugna, S kommer begrava detta i utredningar som tar årtionden.
Citera
2021-05-23, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Utredning föreslår fri hyressättning – ett kliv mot marknadshyror

Enligt utredningen ska hyresvärdar kunna bestämma vad hyran ska vara och kunna höja den ju mer eftertraktat ett område blir.

https://www.dn.se/ekonomi/utredning-...marknadshyror/

Genomförs det här och vänstern återigen blunda så kan de lägga ner partiet.
Har man hållit på i drygt hundra år och för det mesta varit mer än väl under 10%, missnöjet in om S med deras 90-tals politik gav Schyman en tillfällighet boast. Men som sagt hundra år på "marknaden" och de lyckas inte vinna särskilt många för sin politik, då kanske det är dags att fundera på refrängen.

S dörrmatta fäller inte en S-regim.
Citera
2021-05-23, 18:00
Medlem
Ska detta gälla endast nyproducerade hyresrätter?
Citera
2021-05-23, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av franticiality
Ja, men det är förjävligt ändå.
Citera
2021-05-23, 18:34
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franticiality

Vem kommer ha råd? Blir det en hyra som gäller 3,5 eller 7 år?

En 3:a kommer kosta minst 20k i attraktivt område.
Detta gynnar bara de som bygger bostäder.
Inte hyresgästerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in