Citat:
Ursprungligen postat av
sk0gen
Wow.
r det verkligen vanligt med s utfrliga utredningar? 17 trffar, jag antar det r nrmare 17 timmar.
Trodde min utredning var unikt slapp fr jag trffade psykologen kanske 6 timmar sammanlagt samma dag. Men nr jag lste p ntet verkade det inte ovanligt med cirka 6-7 timmar: ibland uppdelade p flera tillfllen. I mitt fall p en dag.
Har lst kritik mot detta. Men vissa lkare typ David Eberhard menar att adhd-delen inte krver mer tid. Dremot har jag lst de som menar att det r fr kort tid fr att utreda autism eller personlighetsstrningar. Och det ska man ju ocks utreda vid npf.
Jag vet inte men jag tror inte att 17h r standard. Jag tror det var en vldigt grundlggande utredning.
Det stmmer att en ordentlig npf utredning innefattar ven autism eller personlighetsstrningar. Men alla olika diagnoser behver inte ta jttemycket tid i ansprk.
Nstan samtliga mten var mellan 45 och 60 minuter. Ett eller tv var lngre.
Jag har inte pratat med s mnga andra men av det lilla jag vet var min underskning relativt lng och ingende. Noggrann psykolog och pratsam patienten kanske leder till en s lng utredning.
Om jag ska hlla mig till mnet s kan man vl gissa att en lngre mer noggrann utredning gr det svrare att fejka. Men det gr skert att fejka ADHD ven vid 17 tillfllen. Men som sagt, om psykologen gr sitt jobb ska hen ven observera massa andra saker n det som patienten bara sger. Och d blir det lite mer arbetsamt att fejka. Sedan ska man inte underskatta hur mycket faktiska erfarenheter/kunskaper man sitter p som riktig AADare. Mnga av de erfarenheter r svra att terge p ett trovrdigt stt om man inte har varit med om de sjlv.