2021-06-01, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Korrekt. En timme med lite tester och en timmes intervju sedan diagnos och amfetamin.
Sger du det s r det vl s men det lter konstigt. Knappast lagligt.

Min utredning tog nstan ett halvr. Bara kunskapstesten tog en mnad. Vi trffades i snitt en gng per vecka.
Hade intervjudelar som var indelade efter ldrar -11 r, 12-18 r och vuxen. Varje lder tog minst tv mten a en timme.

Om du vill bli av med diagnosen mste det ju vara busenkelt att visa att utredningen inte r ordentligt genomfrd.
Citera
2021-06-01, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Vad handlade testerna om?

Eller mste du googla det?

Guuuuuud vilken attityd.

IQ test, minnestest. De rknade tex upp nummerfljder sedan skulle jag sga i vilken ordning. Detta var lnge sedan nu s jag minns inte och jag tnker inte googla.
Citera
2021-06-01, 12:18
Medlem
Citat:
Guuuuuud vilken attityd.

IQ test, minnestest. De rknade tex upp nummerfljder sedan skulle jag sga i vilken ordning. Detta var lnge sedan nu s jag minns inte och jag tnker inte googla.
begvningstestning med WAIS-IV, vilket r standard, gr snabbare desto mer korkad testpersonen r. Flera test avbryts vid tre fel i fljd.
Citera
2021-06-01, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulDAllison
begvningstestning med WAIS-IV, vilket r standard, gr snabbare desto mer korkad testpersonen r. Flera test avbryts vid tre fel i fljd.

Det r ju fr att utesluta att det inte rr sig om ngon form av utvecklingsstrning vilket vilken psykolog som helst nd ska kunna upptcka snabbt med ett samtal med personen. Allt r formellt och ska ned p papper.
Citera
2021-06-01, 13:59
Medlem
Citat:
Det r ju fr att utesluta att det inte rr sig om ngon form av utvecklingsstrning vilket vilken psykolog som helst nd ska kunna upptcka snabbt med ett samtal med personen. Allt r formellt och ska ned p papper.
Ja men ven fr att se hur arbetsminnet fungerar. Man mter fyra saker; verbal funktion, visuell funktion, arbetsminne och arbetshastighet. Typiskt fr hgpresterande ADD-mnniskor r klart ver genomsnittet p samtliga dimensioner utom arbetsminnet.

Klart det r enklare att fejka sig igenom en 2-timmarsutredning n en 6-mnadersutredning. Jag tror inte din 2-timmarsutredning r standard och inte heller godtagbar p de flesta vrdinrttningar i Sverige. Jag tror du har varit med om ngot mycket unikt.
Citera
2021-06-01, 14:03
Medlem
Citat:
Ja men ven fr att se hur arbetsminnet fungerar. Man mter fyra saker; verbal funktion, visuell funktion, arbetsminne och arbetshastighet. Typiskt fr hgpresterande ADD-mnniskor r klart ver genomsnittet p samtliga dimensioner utom arbetsminnet.

Klart det r enklare att fejka sig igenom en 2-timmarsutredning n en 6-mnadersutredning. Jag tror inte din 2-timmarsutredning r standard och inte heller godtagbar p de flesta vrdinrttningar i Sverige. Jag tror du har varit med om ngot mycket unikt.

Har genomgtt en stor npf utredning tidigare i ppenpsyk och testerna r ju bara p 2 dagar eller ngot liknande. 6 mnadersutredning r skitsnack. Det blir utdraget med ngra f psykologsamtal bara.
Jag gjorde om biten i utredningen fr uppmrksamhetsstrningar och den var komplett.

Dessa utredningar r ett rent skmt och det r busenkelt att f allt frn autism till adhd felaktigt. Bde av egen manipulation och felaktig diagnostik.
Citera
2021-06-01, 14:16
Medlem
Citat:
Korrekt. En timme med lite tester och en timmes intervju sedan diagnos och amfetamin.

Citat:
Har genomgtt en stor npf utredning tidigare i ppenpsyk och testerna r ju bara p 2 dagar eller ngot liknande. 6 mnadersutredning r skitsnack. Det blir utdraget med ngra f psykologsamtal bara.
S det var ingen 2-dagarsutredning. Bara skitsnack.

Jag var tvungen att plocka fram dokumenten frn min utredning och jag hade fel. Det var en 5-mnadersutredning inte 6. I min kalender har jag 17 trffar med psykologen inskrivna. Plus sjlvskattningsformulr plus anhrigintetvju.
Citera
2021-06-01, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Jo man kan nog sga att disciplinen blir bttre av medicinen iaf fr ngon med adhd/add-diagnos, eftersom medicinen gr att man fr lttare att genomfra saker d tankeregleringen frbttras och d blir det lttare att komma igng med saker man mste gra .

Visst, det kan jag tnka mig men d handlar det om de som ftt korrekt diagnos. Tror knappast att det ger mirakelresultat fr fullt fungerande mnniskor. Mnga letar hellre genvgar n skrper sig.
Citera
2021-06-01, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
Visst, det kan jag tnka mig men d handlar det om de som ftt korrekt diagnos. Tror knappast att det ger mirakelresultat fr fullt fungerande mnniskor. Mnga letar hellre genvgar n skrper sig.

Det lter rimligt!
Citera
2021-06-02, 00:00
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
S det var ingen 2-dagarsutredning. Bara skitsnack.

Jag var tvungen att plocka fram dokumenten frn min utredning och jag hade fel. Det var en 5-mnadersutredning inte 6. I min kalender har jag 17 trffar med psykologen inskrivna. Plus sjlvskattningsformulr plus anhrigintetvju.

Wow.

r det verkligen vanligt med s utfrliga utredningar? 17 trffar, jag antar det r nrmare 17 timmar.

Trodde min utredning var unikt slapp fr jag trffade psykologen kanske 6 timmar sammanlagt samma dag. Men nr jag lste p ntet verkade det inte ovanligt med cirka 6-7 timmar: ibland uppdelade p flera tillfllen. I mitt fall p en dag.

Har lst kritik mot detta. Men vissa lkare typ David Eberhard menar att adhd-delen inte krver mer tid. Dremot har jag lst de som menar att det r fr kort tid fr att utreda autism eller personlighetsstrningar. Och det ska man ju ocks utreda vid npf.
Citera
2021-06-02, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Wow.

r det verkligen vanligt med s utfrliga utredningar? 17 trffar, jag antar det r nrmare 17 timmar.

Trodde min utredning var unikt slapp fr jag trffade psykologen kanske 6 timmar sammanlagt samma dag. Men nr jag lste p ntet verkade det inte ovanligt med cirka 6-7 timmar: ibland uppdelade p flera tillfllen. I mitt fall p en dag.

Har lst kritik mot detta. Men vissa lkare typ David Eberhard menar att adhd-delen inte krver mer tid. Dremot har jag lst de som menar att det r fr kort tid fr att utreda autism eller personlighetsstrningar. Och det ska man ju ocks utreda vid npf.
Jag vet inte men jag tror inte att 17h r standard. Jag tror det var en vldigt grundlggande utredning.

Det stmmer att en ordentlig npf utredning innefattar ven autism eller personlighetsstrningar. Men alla olika diagnoser behver inte ta jttemycket tid i ansprk.

Nstan samtliga mten var mellan 45 och 60 minuter. Ett eller tv var lngre.

Jag har inte pratat med s mnga andra men av det lilla jag vet var min underskning relativt lng och ingende. Noggrann psykolog och pratsam patienten kanske leder till en s lng utredning.

Om jag ska hlla mig till mnet s kan man vl gissa att en lngre mer noggrann utredning gr det svrare att fejka. Men det gr skert att fejka ADHD ven vid 17 tillfllen. Men som sagt, om psykologen gr sitt jobb ska hen ven observera massa andra saker n det som patienten bara sger. Och d blir det lite mer arbetsamt att fejka. Sedan ska man inte underskatta hur mycket faktiska erfarenheter/kunskaper man sitter p som riktig AADare. Mnga av de erfarenheter r svra att terge p ett trovrdigt stt om man inte har varit med om de sjlv.
Citera
2021-06-02, 12:31
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Jag gjorde om biten i utredningen fr uppmrksamhetsstrningar och den var komplett.

Dessa utredningar r ett rent skmt och det r busenkelt att f allt frn autism till adhd felaktigt. Bde av egen manipulation och felaktig diagnostik.

Det r inte konstigt om ADHD-utredningen var kortare, eftersom du redan gjort en stor del av utredningen nr du fick diagnosen aspergers.

Du har aldrig funderat p om du kanske har aspergers och ADHD men vldigt dlig sjlvinsikt?

Hur visste du vad du skulle fejka i WAIS fr att f diagnosen ADHD? Troligen visste du inte, utan den gjordes i utredningen aspergers innan du ens kom p att du skulle fejka ADHD. Man brukar inte gra om WAIS om det finns resultat inom nrmaste 10 ren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in