Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-06-03, 11:12
  #1
Medlem
Söker bostadsområde i sthlm-området som inte kryllar av vare sig överklass eller kriminella.

Vanligt folk helt enkelt, mycket invandrare funkar fint - men inte massa gäng och otrygghet.

Där man har råd att bo (är inte fattig, men djursholm funkar inte) och samtidigt vill låta barnen växa upp i. Finns det nått?
Citera
2021-06-03, 11:27
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Söker bostadsområde i sthlm-området som inte kryllar av vare sig överklass eller kriminella.

Vanligt folk helt enkelt, mycket invandrare funkar fint - men inte massa gäng och otrygghet.

Där man har råd att bo (är inte fattig, men djursholm funkar inte) och samtidigt vill låta barnen växa upp i. Finns det nått?

Nog många som följer. Du är föredömligt tydlig i frågeställningen och dina preferenser. Vore därför högst önskvärt om svaren är seriösa med syfte att ge dig rekommendationer utifrån din frågeställning. Inte frågor om varför just du känner som du gör. Vågar vi hoppas på att folk klarar av detta?
Citera
2021-06-03, 12:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Söker bostadsområde i sthlm-området som inte kryllar av vare sig överklass eller kriminella.

Vanligt folk helt enkelt, mycket invandrare funkar fint - men inte massa gäng och otrygghet.

Där man har råd att bo (är inte fattig, men djursholm funkar inte) och samtidigt vill låta barnen växa upp i. Finns det nått?


Jag tänker att den gröna linjen är bättre.

Stockholm-norr finns ju Alvik med omnejd.

Söderut Bagarmossen, Enskede, Svedmyra, Tallkrogen.

Men 'nackdelen' med tunnelbanan är att gängen lätt kan ta sig till dessa stationer
Citera
2021-06-03, 12:39
  #4
Medlem
Attenborgs avatar
Håller med om gröna linjen, söder om söder sas. Gemytligt och blandat med svenskar och andra.
Citera
2021-06-03, 12:44
  #5
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Röda linjen söderut. Liljeholmen-Mälarhöjden och Liljeholmen-Fruängen.
Citera
2021-06-03, 12:52
  #6
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Sollentuna: Edsviken, Norrviken, Silverdal, Viby.

Sollentuna kan vara rätt ruttet på sina men dessa platser tycker jag är schyssta.

Viby består väl till störst del av medel till övermedelklass med lite överklass här och där. Minimalt med invandrare och de som bor där ställer ej till med problem.

Edsviken skulle jag säga är övremedel till överklass.

Norrviken lite mer invandrare och inte lika välställt som t.ex. viby men fortfarande bra nog för att slippa orten kaos.

Silverdal skulle jag säga består mestadels av högre nivåer av medelklassen. Dyra lägenheter och radhus. Hela området är rätt nytt och man bygger fortfarande nya lägenheter osv.

Bästa stället för barn att växa upp i skulle jag säga är Viby med Silverdal som väldigt nära tvåa.

Resten av Sollentuna är skit men överlag så är Sollentuna en väldigt bra kommun att bo i så länge man kan bor på de platser jag har nämnt.
Citera
2021-06-03, 13:25
  #7
Medlem
Sollentuna Sjöberg
Danderyd Enebyberg
Sollentuna Rotebro
Sollentuna Väsjöbacken området (nybyggen)

Dessa fyra är bra
Citera
2021-06-03, 13:34
  #8
Medlem
Vill man få lite lantis-känsla så funkar värmdö fint.
Citera
2021-06-03, 15:03
  #9
Avstängd
blazeDds avatar
Gröndal-Ekensberg. Där finns det inte några gäng men finns ändå 2 stkna pizzerior där!

Eller Liljeholmen.
Citera
2021-06-03, 15:32
  #10
Medlem
Du får definiera vad överklass betyder för dig? Alla villaområden i Stockholm är fyllda av förvärvsarbetande tjänstemän och småföretagare. Överklassen utgör en ytterst liten andel i alla områden. Jag förstår inte hur denna osynliga grupp skulle kunna störa dig?
__________________
Senast redigerad av Mr.Bright 2021-06-03 kl. 15:50.
Citera
2021-06-03, 16:03
  #11
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Söker bostadsområde i sthlm-området som inte kryllar av vare sig överklass eller kriminella.

Vanligt folk helt enkelt, mycket invandrare funkar fint - men inte massa gäng och otrygghet.

Där man har råd att bo (är inte fattig, men djursholm funkar inte) och samtidigt vill låta barnen växa upp i. Finns det nått?

Helt omöjligt att svara på utan att du ger in fingervisning gällande vilken budget du har för boendet.
Citera
2021-06-03, 16:13
  #12
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Söker bostadsområde i sthlm-området som inte kryllar av vare sig överklass eller kriminella.

Vanligt folk helt enkelt, mycket invandrare funkar fint - men inte massa gäng och otrygghet.

Där man har råd att bo (är inte fattig, men djursholm funkar inte) och samtidigt vill låta barnen växa upp i. Finns det nått?

Ålsten med omnejd är ett tips. Där finns en hel del övre medelklass med villor i 10-miljonersklassen, men det är ju trots allt inte riktigt Djursholmspriser. Ta gärna en tur med Nockebybanan en solig sommarlördag och stig av vid några stationer - så får du uppleva förortsområden som hade varit möjliga att bygga ut kring tiden vid min födelse år 1957, men PK-Sverige valde att skapa miljonprogramsområden istället.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback