• 1
  • 2
2021-06-09, 18:29
Medlem
Luftgevars avatar
Hej!

Jag försöker starta en gammal cross där förgasaren trycker ut luft mot sportfiltret. Sprutar man in startgas så trycks det automatiskt utåt. Sätter man mot handen så känner man luftpustarna hela tiden.

Vad kan vara fel då? Ska det vara så? Är det reedsventilen?

EDIT: Har kollat nu och det finns inga reeds, det verkar vara kolvstyrt insug. Går det att åtgärda?
Senast redigerad av Luftgevar 2021-06-09 kl. 18:51.
Citera
2021-06-09, 18:39
Medlem
Bonnatorps avatar
Det låter väldigt mycket som trött reedventil.

Går den igång ö.h.t.?
Citera
2021-06-09, 18:52
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Det låter väldigt mycket som trött reedventil.

Går den igång ö.h.t.?
Har kollat nu och det finns inga reeds. Verkar vara kolvstyrt insug.

Nej den startar inte alls. Vad ska jag göra?
Citera
2021-06-09, 19:06
Medlem
INTPs avatar
Vad är det för hoj? En gång i tiden var kolvstyrt insug det normala. Dom spottar tillbaka en del på lågvarv, går inte undvika med den konstruktionen på en högvarvig motor som en cross.
Citera
2021-06-09, 19:19
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Vad är det för hoj? En gång i tiden var kolvstyrt insug det normala. Dom spottar tillbaka en del på lågvarv, går inte undvika med den konstruktionen på en högvarvig motor som en cross.
En gammal kinescross från typ 2004 eller något. Jag provade att sätta tummen vid tändstiftshålet och det var inga större problem att hålla kvar tummen vid hålet när jag körde elstarten, så kompressionen verkar väldigt dålig.

Den drar inte ens igång med startgas även fast jag har jättefin gnista
Senast redigerad av Luftgevar 2021-06-09 kl. 19:22.
Citera
2021-06-09, 19:22
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
En gammal kinescross från typ 2004 eller något. Jag provade att sätta tummen vid tändstiftshålet och det var inga större problem att hålla kvar tummen vid hålet när jag körde elstarten, så kompressionen verkar väldigt dålig.

Den drar inte ens igång med startgas och jag har jättefin gnista på an'!
Skuren cylinder?
Citera
2021-06-09, 19:24
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Skuren cylinder?
Senast jag startade den (2 år sen) så gick den jättefint. Sedan dess har den stått orörd inne i ett skjul så tror inte det har skurit.

Förgasaren flödar även över så det droppar från översvämningsslangen. Kan det påverka något?
Citera
2021-06-09, 19:25
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Senast jag startade den (2 år sen) så gick den jättefint. Sedan dess har den stått orörd inne i ett skjul så tror inte det har skurit.

Förgasaren flödar även över så det droppar från översvämningsslangen. Kan det påverka något?
Det är inte så att det har runnit in i vevhuset?
Citera
2021-06-09, 19:27
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det är inte så att det har runnit in i vevhuset?
Stiftet är ganska torrt
Citera
2021-06-09, 19:29
Medlem
INTPs avatar
Citat:

Den drar inte ens igång med startgas även fast jag har jättefin gnista
2004 är inte gammalt, 1974 är gammalt. Låter mer som lekfordon än cross, kolvstyrt insug är stenåldersteknik efter 70/80-talet och används inte på prestandafordon som crossar därefter.

Flödar förgasaren över kan det dränka motorn såpass så den inte tänder därför. För mycket soppa är lika illa som för lite.
Citera
2021-06-09, 19:35
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Stiftet är ganska torrt
Har varit med om några tvåtaktare som vevhuset blivit dränkt och när kolven gått ner tryckt ut ena eller bägge packboxarna. Då får man fenomenet att luften åker fram och tillbaka genom förgasaren, kan ju även vara kolvringar som fastnat eller gått av.
Citera
2021-06-09, 19:38
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
2004 är inte gammalt, 1974 är gammalt. Låter mer som lekfordon än cross, kolvstyrt insug är stenåldersteknik efter 70/80-talet och används inte på prestandafordon som crossar därefter.

Flödar förgasaren över kan det dränka motorn såpass så den inte tänder därför. För mycket soppa är lika illa som för lite.
Det är en billig fiddy och insuget från förgasaren går rakt ner in i vevhuset så antar att det är kolvstyrt insug. För reedsventiler kan väl inte sitta någonstans inne i cyllen utan de sitter alltid mellan vevhuset och insuget?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in