Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-06-10, 22:50
Medlem
Zeusys avatar
https://samnytt.se/pensionsmyndighet...ner-samtidigt/

Citat:
Många som invandrat till Sverige i arbetsför ålder har rätt till pension från sitt gamla hemland. I det fallet har man antingen inte rätt till allmän pension i Sverige överhuvudtaget eller endast med överskjutande belopp.

Många invandrare som ansökt om svensk allmän pension har dock valt att undanhålla för de svenska myndigheterna att man får pension från ursprungslandet. Pensionsmyndigheten har inte kontrollerat sakförhållandena utan litat på att de uppgifter man fått i ansökningarna är riktiga.

Kommentarer på detta?
Citera
2021-06-10, 22:52
Medlem
aTeRlINes avatar
Bidragsfusk i Sverige? Nää, det har jag aldrig hört talas om tidigare.

Sverige är nog det land i världen där det fuskas friskast.
Citera
2021-06-10, 23:07
Medlem
"Pensionsmyndigheten har inte kontrollerat sakförhållandena utan litat på att de uppgifter man fått i ansökningarna är riktiga."

Svenska naiviteten.
Citera
2021-06-10, 23:08
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy

[b]

Kommentarer på detta?

Att ens försöka vara förvånad är enöverdrift....
Citera
2021-06-10, 23:11
Medlem
Jordgubbes avatar
Var ett pressmeddelande av Pensionsmyndigheten, så varför omvägen
Citat:
"Pensionsmyndigheten har fått ökade anslag till utökade kontroller för att minska felaktiga utbetalningar. Den första kontrollen har lett till återbetalningar och hindrade framtida utbetalningar på sammanlagt 35 miljoner kronor. I en kontroll baserad på drygt 300 stickprov har Pensionsmyndigheten granskat eventuell förekomst av utlandspension och om denna ingår i myndighetens beslut om utbetalning. Stickproven har riktats mot ansökningar om allmän pension där den som söker har angivit att de saknar pension från annat land. I kontrollen har fokus varit på personer som invandrat från nuvarande Bosnien och Hercegovina. Vi valde att inleda med just detta land då många invandrade till Sverige i arbetsför ålder vilket gör att vi antar att man kan ha pension från sitt hemland. Pensionen från hemlandet behöver man redovisa i sin ansökan och det har man inte gjort i tillräcklig omfattning, säger Magnus Rodin som är chef för Pensionsmyndighetens produktionsavdelning. Kontrollen visar att mer än vartannat stickprov, 167 av 316 ärenden, innehöll beslut som har fattats på felaktig grund. Kontrollen har lett till återkrav om 4,4 miljoner kronor i felaktiga utbetalningar och 34,3 miljoner kronor i stoppade framtida felaktiga utbetalningar. Nu utvidgas kontrollerna till att granska pensionsansökningar som kan misstänkas vara felaktiga där fokus ligger på andra länder".
Citera
2021-06-10, 23:12
Medlem
Fy fan, ännu ett läckage i bidragssystemet..
Citera
2021-06-10, 23:28
Medlem
Jag ser det framför mig...fyll i följande..
Har ni svenskt medborgarskap? Icke.
Har ni arbetat utomlands? Icke
Har ni bidrag eller andra inkomster från ett annat land? Icke.
Har ni utländska bankkonton? Icke.
Vill ni ha svenska pensionspengar? Jalla jalla.

Sverige måste vara det dummaste jävla landet i världen!
Citera
2021-06-10, 23:37
Medlem
Pensionsmyndigheten borde anmälas för är man så naiv och tror på vad folk skriver.
Men det är ju inte sina egna pengar direkt man delar ut så man bryr sig väl inte direkt.

Hoppas personerna blir återbetalningsskyldiga och får dem svenska delen indragen och att myndigheten börjar kolla fler nu.
Citera
2021-06-10, 23:50
Medlem
cultofdeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy

[b]

Kommentarer på detta?

Så detta är en nyhet nu? Har sagt det här i många år. Inte nog med att dom lyfter 2-3 dubbla bidrag + annan kriminell verksamhet, de skenskiljer sig också så de kan lyxa till det med dubbla bostäder.

Det här har hållit på i många år.
Citera
2021-06-10, 23:54
Medlem
Där Satt Den - som jag påtalat tidigare - mer nedan.*

Men är inte pension intjänad - dvs pension är pension och efterskottsarbetsbetalning-
men de med låga pensioner och bidrag blir ju bedragare när de mörkar

*de som kommer från afrika och arabien i hög ålder får dåliga pensioner pga få arbetsår
och tigger bostadsbidrag och pensionstillskott - men de får så klart jättepensioner från
afrika och arabien som de mörkar
Citera
2021-06-10, 23:55
Medlem
Vilken skräll. Jag reagerade däremot på omfattningen:
Citat:
Kontrollen visar att mer än vartannat stickprov, 167 av 316 ärenden, innehöll beslut som har fattats på felaktig grund.
Eller om man vill ha en lite mer politiserad tolkning: majoriteten av invandrarna fuskade med dubbla pensioner.

Hur har jag inte sett det i vanlig media än? Gillar de inte klick? Går de inte på knäna och behöver annonsintäkter?

Men sen undrar jag hur jag själv hade gjort, har jag rätt till pension i mitt hemland, och har jobbat många år i mitt nya vill jag väl inte bli av med pengar jag med tvång lämnat ifrån mig till framtiden? Ska vi ha de reglerna ska även inbetalningen vara frivillig.

Det här är inte helt ovanligt bland svenskar som jobbat i Norge. Det som gör det provocerande är väl när det gäller allmänna pensionen bland människor som inte förvärvsarbetat en dag i Sverige. Så det behövs mer information.
Senast redigerad av erskungligahoghet 2021-06-11 kl. 00:03.
Citera
2021-06-11, 00:42
Medlem
otellos avatar
Vem är förvånad? Våra värdelösa och överflödiga myndigheter klarar ju knappt av att koka kaffe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in