Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-23, 21:20
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Det måste ha handlat om brott i allmänhet isåfall. På Palmes tid dömdes 9 av 10 mördare.

Det där är inte sant.
Så många personer som man hittat döda o inte ens kan dra slutsatsen att de blivit mördade.
Än mindre knyta en gärningsman till den döde.
Citera
2021-06-23, 21:25
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det där är inte sant.
Så många personer som man hittat döda o inte ens kan dra slutsatsen att de blivit mördade.
Än mindre knyta en gärningsman till den döde.
Jo, det är sant. Vi har verkligen inte många ouppklarade mord i Sverige. Däremot är de som är det desto mer kända.
Citera
2021-06-26, 21:12
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Det måste ha handlat om brott i allmänhet isåfall. På Palmes tid dömdes 9 av 10 mördare.

Vad har du för källa till ditt påstående?
Sedan är väl så att man inte är en mördare förrän man har blivit dömd. Man är som bekant oskyldig fram tills dess.
Citera
2021-09-07, 23:15
  #28
Medlem
BernieFlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nya förmågor med nya fantasier.
LGWP har alibi. Han var i GBG.

Var kan man hitta info om GWs alibi?
Citera
2021-09-08, 08:35
  #29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernieFlash
Var kan man hitta info om GWs alibi?

Jag får kanske backa på orten GBG(tills dess jag hittat den källan), men citerat här:

"Var befann du dig när Palme sköts?

-Hemma. Jag hade ätit en bättre middag och gått och lagt mig tidigt. Det hade varit någon dålig film med Ingrid Thulin på tv, vill jag minnas. Plötsligt ringde telefonen strax efter tolv när jag höll på att somna. Jag hörde min fru svara och hon kom in och sa "En journalist säger att Palme är skjuten" och så sa hon att det lät som att de hade fest i bakgrunden, med det var i själva verket den upprörda stämningen på redaktionen. Så jag somnade om och på morgonen gick jag ner och gjorde frukost. Jag brukar alltid lyssna på ekot och när jag hörde de där mollställda basfiolerna fattade jag direkt vad som hade hänt. Men jag har klockrent alibi alltså. Ovedersägligen."
Källa:http://hannesdukler.blogspot.com/200...manilla-i.html

Då kan man ju här sitta och spekulera kring att frun/ex-frrun håller sin man bakom ryggen.
Att någon journalist aldrig ringt o.s.v.
Men det är ju fritt fram att slå hål på de påståendena.
Citera
2021-09-08, 08:39
  #30
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Det är uteslutet av en mycket enkel anledning. Leif om någon vet att chanserna att komma undan med ett mord är mycket små, hur noga man än planerar det. Chanserna att komma undan med ett statsministermord är i princip obefintliga.

Och ändå lyckades någon komma undan.
Citera
2021-09-08, 14:22
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Och ändå lyckades någon komma undan.
Tack vare att han hade den stora turen att den otroligt inkompetente Hans Holmer blev spaningsledare. Med vilken annan polis som helst i den rollen så hade Christer Pettersson idag suttit bakom lås och bom.
Citera
2021-09-09, 00:01
  #32
Medlem
BernieFlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag får kanske backa på orten GBG(tills dess jag hittat den källan), men citerat här:

"Var befann du dig när Palme sköts?

-Hemma. Jag hade ätit en bättre middag och gått och lagt mig tidigt. Det hade varit någon dålig film med Ingrid Thulin på tv, vill jag minnas. Plötsligt ringde telefonen strax efter tolv när jag höll på att somna. Jag hörde min fru svara och hon kom in och sa "En journalist säger att Palme är skjuten" och så sa hon att det lät som att de hade fest i bakgrunden, med det var i själva verket den upprörda stämningen på redaktionen. Så jag somnade om och på morgonen gick jag ner och gjorde frukost. Jag brukar alltid lyssna på ekot och när jag hörde de där mollställda basfiolerna fattade jag direkt vad som hade hänt. Men jag har klockrent alibi alltså. Ovedersägligen."
Källa:http://hannesdukler.blogspot.com/200...manilla-i.html

Då kan man ju här sitta och spekulera kring att frun/ex-frrun håller sin man bakom ryggen.
Att någon journalist aldrig ringt o.s.v.
Men det är ju fritt fram att slå hål på de påståendena.

Perfekt, tack för länken!

Spontant så tycker jag att hans svar är ganska märkligt och osammanhängande. Tänk dig in i den här situationen:

Knappt 1 timme efter skotten på Sveavägen ligger Mästerdetektiven och Palmehataren GW i sängen hemma (på Östermalm?) och håller på att somna. Han hör att det ringer i telefonen och hans fru* svarar. Det är en journalist som säger att Palme blivit skjuten! Vad gör då GW?
Pratar med journalisten?
Ringer någon av sina toppkontakter inom polisen eller regeringskansliet?
Rusar ut ur lägenheten för att se vad som hänt?

Nej, han menar alltså att han just fått höra att Sveriges statsminister blivit skjuten, men han bryr sig inte utan lägger sig och sover. Låter det som ett beteende man kan förvänta sig av GW i den situationen? Jag hade räknat med att han hade gett sig ut på gatorna och spanat direkt, som den mästerdetektiv han varit sen barnsben.

Nej, det här alibit duger inte. Nu är det läge att hämta in GW och exfrugorna till korsförhör säger jag!

*Enligt wikipedia skiljde sig GW från sin första fru 1980 och gifte sig med sin andra fru 1987, så 1986 var han ogift. Oklart vem som menas här alltså.
Citera
2021-09-09, 08:53
  #33
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernieFlash
Perfekt, tack för länken!

Spontant så tycker jag att hans svar är ganska märkligt och osammanhängande. Tänk dig in i den här situationen:

Knappt 1 timme efter skotten på Sveavägen ligger Mästerdetektiven och Palmehataren GW i sängen hemma (på Östermalm?) och håller på att somna. Han hör att det ringer i telefonen och hans fru* svarar. Det är en journalist som säger att Palme blivit skjuten! Vad gör då GW?
Pratar med journalisten?
Ringer någon av sina toppkontakter inom polisen eller regeringskansliet?
Rusar ut ur lägenheten för att se vad som hänt?

Nej, han menar alltså att han just fått höra att Sveriges statsminister blivit skjuten, men han bryr sig inte utan lägger sig och sover. Låter det som ett beteende man kan förvänta sig av GW i den situationen? Jag hade räknat med att han hade gett sig ut på gatorna och spanat direkt, som den mästerdetektiv han varit sen barnsben.

Nej, det här alibit duger inte. Nu är det läge att hämta in GW och exfrugorna till korsförhör säger jag!

*Enligt wikipedia skiljde sig GW från sin första fru 1980 och gifte sig med sin andra fru 1987, så 1986 var han ogift. Oklart vem som menas här alltså.

Bra grävt!
Samtidigt är inte jag den som snabbt får puls av att uppgifter inte riktigt går ihop eller att de uttrycks på "konstigt" sätt, så här.
Har varit med lite för länge för det.... Annars skulle man ha en puls över 180 hela tiden och se gröna gubbar överallt.

Det konstiga uttalandet om "frun" skulle nog enklast kunna förklaras med att han 1986 var tillsammans med sin blivande fru.
När han får frågan och uttalar sig några år efteråt så är det ju hans fru varvid det är så han uttrycker det. Behöver heller inte vara svårare än så.

Men fortsätt gräv du. Vem vet...
Citera
2021-11-12, 12:57
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fululf
Jag förstår inte hur detta inte kan vara mwr spridd teori.
Motiv? Ja, känner ni till Geijeraffären? Har ni sett dokumentären om GWs roll i ovan nämnda skandal? Leif berättar med stort mörker om hur han såg sin framtida karriär gå i kras, han var en hårsmån från att skjuta skallen av sig och han beskyller till stor del Palme för detta.
Grinig gubbhämnd. "Det perfekta mordet". Leif lyser av något obehagligt när han talar om Palmemordet, vilket han OFTA talar om. Faktum är att varje gång Leif varit påväg ut ur rampljuset så kan han prata om Palmemordet i en studio och bli pånyttfödd som vår älskade kriminolog. En givetvis väl uttänkt plan redan från början:
Hämnas Palme, säkra sin framtida karriär på samma gång, karriären som Palme var nära att tillintetgöra.
Leif har ju givetvis också noggrant vilselett utredningen, för att rädda sitt skinn.

Jag skulle vilja se en diskussion om detta, på seriöst eller lättsamt manér.

Jag håller helt med. Det är väldigt svårt att hitta upplysning om vad han gjorde mordnatten, alla andra kan berätta i detalj, han nöjer sig med att säga att han var med sin fru, men som jag förstår var han ogift 1986. Det finns en tv-serie som handlar om typ Palme-mordet med manus av GW där Jonas Karlsson spelar huvudrollen och visar sig vara mördaren. Den rollfiguren påminner en hel del om Leif själv, särskilt hur han såg ut som ung. När jag såg den scenen tänkte jag direkt, oj -kan det vara så? Likaså när jag såg GW-dokumentären och förstod vilket hat han närde. Oavsett är det konstigt att nästan ingen ställer frågan.
__________________
Senast redigerad av Rottilia123 2021-11-12 kl. 12:59.
Citera
2022-12-16, 08:16
  #35
Medlem
GW har vid minst ett tv framträdande på sitt sätt suttit och vridigt sig lite grimaserande och hävt ur sig lite flummigt att "jag tror nog att mördaren finns kvar" eller något i den stilen.

Den kommentaren och sättet som den framfördes på säger nästan att GW besitter information om mordet, även sättet han lindar in kommentaren i för att man fritt kan översätta till "Mördaren lever och leker med utredarna".

Inblandad eller inte? Vetskap eller inte?

Hur som helst så bör han förhöras ordentligt med lögndetektor innan tiden är han förbi.
Citera
2022-12-16, 09:53
  #36
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernieFlash
Perfekt, tack för länken!

Spontant så tycker jag att hans svar är ganska märkligt och osammanhängande. Tänk dig in i den här situationen:

Knappt 1 timme efter skotten på Sveavägen ligger Mästerdetektiven och Palmehataren GW i sängen hemma (på Östermalm?) och håller på att somna. Han hör att det ringer i telefonen och hans fru* svarar. Det är en journalist som säger att Palme blivit skjuten! Vad gör då GW?
Pratar med journalisten?
Ringer någon av sina toppkontakter inom polisen eller regeringskansliet?
Rusar ut ur lägenheten för att se vad som hänt?

Nej, han menar alltså att han just fått höra att Sveriges statsminister blivit skjuten, men han bryr sig inte utan lägger sig och sover. Låter det som ett beteende man kan förvänta sig av GW i den situationen? Jag hade räknat med att han hade gett sig ut på gatorna och spanat direkt, som den mästerdetektiv han varit sen barnsben.

Nja, det som uttrycks är väl att det ringer sent på kvällen och sambon meddelar att samtalet kommer från en fest där någon uppger att Palme är skjuten. GW tar det enligt sin utsago uppenbarligen för ett skämt och blir varse saken först när han slår på Ekot på morgon.

Angående "Palmehat". Jag tror aldrig att att han närt sådant, snarare var han lojal med den socialdemokratiska maktapparaten. Han var besviken och bitter på Palme många år före 1986. De händelserna utmynnande sedermera i ny karriär och ett framgångsrikt författarskap. 1986 satt han inte längre med någon bössa och tänkte skjuta sig. Om GW nånsin hade haft idéer om att skjuta Palme hade det i sådana fall skett flera år tidigare.

Man kan även fråga sig hur GW kunde veta att makarna skulle dyka upp vid Dekorimahörnan denna kväll när han inför publik skulle skjuta statsministern med den märkliga beväpningen?

Han har för övrigt själv uppgett att han förekommer i ett tiotal (eller liknande) uppslag i PU.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback