Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2022-12-16, 12:59
  #37
Medlem
LGWP har skrivit något i stil med "jag skriver inte den sista boken om Palmemordet för det skulle förstöra livet på en person som på inget sätt har med mordet att göra". Inte ordagrant, minns inte det ord för ord och kan inte hitta källan. Det intressanta är vad han menar? Kan det vara någon som helt oskyldigt har avslöjat något? En livvakt som nämner OPs bioplaner? Detsamma kan gälla för LP eller Mårten samt flickvän. LP sa till sjuksköterska att det var Olof som ville gå förbi Dekorima. Varför ville han det? Allt är kryptiskt och det kanske inte betyder något, eller så det är viktig information.
Citera
2022-12-31, 09:15
  #38
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottilia123
Jag håller helt med. Det är väldigt svårt att hitta upplysning om vad han gjorde mordnatten, alla andra kan berätta i detalj, han nöjer sig med att säga att han var med sin fru, men som jag förstår var han ogift 1986. Det finns en tv-serie som handlar om typ Palme-mordet med manus av GW där Jonas Karlsson spelar huvudrollen och visar sig vara mördaren. Den rollfiguren påminner en hel del om Leif själv, särskilt hur han såg ut som ung. När jag såg den scenen tänkte jag direkt, oj -kan det vara så? Likaså när jag såg GW-dokumentären och förstod vilket hat han närde. Oavsett är det konstigt att nästan ingen ställer frågan.
Du pratar om Svt-serien En pilgrims fall som hade premiär i Januari 2013.

Jonas Karlsson var mycket riktigt med i serien i rollen som sexualsadisten och chefen för SÄKs externa verksamhet Clas Walltin, men han var inte mördaren. Mördaren var hans vän och tidigare medarbetare Claes Göran Hedberg, spelad av Ulf Friberg. Walltin beställde dock mordet.
Citera
2022-12-31, 10:11
  #39
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottilia123
Det finns en tv-serie som handlar om typ Palme-mordet med manus av GW där Jonas Karlsson spelar huvudrollen och visar sig vara mördaren. Den rollfiguren påminner en hel del om Leif själv, särskilt hur han såg ut som ung. När jag såg den scenen tänkte jag direkt, oj -kan det vara så?

Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Du pratar om Svt-serien En pilgrims fall som hade premiär i Januari 2013.

LGWP har inte skrivit manus till serien En pilgrims död, men det baseras på hans två böcker om Palmemordet - Mellan sommarens längtan och vinterns köld och Faller fritt som i en dröm. Den förstnämnda råkade jag just läsa om och är, trots att jag rakt av avfärdar författarens idé om attentatet, ytterst läsvärd. Den andra har jag för mig att man inte bör slösa dyrbar livstid på.

Om anstiftaren Waltin i tv-serien företer likheter med LGWP är för mig okänt, men den karaktär som framställs i böckerna har inte ett spår av sådana.

Hans alter ego är snarare den i böckerna namnlöse grå eminensen statsministerns särskilde sakkunnige.

Vars buk hoppar upp och ner när han skrockar bakom sina halvt slutna ögon.
__________________
Senast redigerad av Roerlig 2022-12-31 kl. 10:31.
Citera
2023-02-07, 06:47
  #40
Medlem
DeValeras avatar
Jag kan bara komma på två personer som hade ett horn i sidan till Olof Palme och som är vapenfixerade. Jan Guillou och Leif Persson. Dessutom är dessa två herrar bekanta med varandra sedan länge.

Vid första förhöret med Lisbeth Palme talade hon om två personer.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback