Det är lite förvånande att ingen i tråden har nämnt Marja Grills bok
Varför dog John Walter? som kom ut för två månader sedan. Det är en (förhållandevis) fullständig genomgång av fallet och en mer allmän kritik av barnhemsindustrin i Sverige.
Angående rättsfallet så är det (baserat på ovan nämnda bok) ett skämt. Även om de åtalade anställda kan vara skyldiga i någon sorts efemär bemärkelse så är det uppenbart att det huvudsakliga ansvaret vilar på HVB-hemmets ledning som var fullt informerade om att deras kostnadsbesparande inställning riskerade att leda till dödliga olyckor. Att ingen därifrån har ställts till svars är mer än märkligt och måste tyda på någon sorts systemfel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svempa86
Pappan hade bott själv med JW vilket hade fungerat trots JWs stora tillsynsbehov genom att pappan som var ensamstående och jobbade heltid fick avlastning typ två dagar per vecka.
En sak som jag inte förstår är varför socialtjänsten inte bara betalade pappan för att vara hemma med sitt barn på heltid. Det är ju inte säkert att det hade fungerat på längre sikt, men det hade bevisligen fungerat tidigare. Att det inte ens prövades är väldigt märkligt och får mig att fundera på om systemet har sådana luckor att det inte är tillåtet. Det hade om inte annat blivit väldigt mycket billigare än de 12700 kr om dagen som socialtjänsten betalade till det inkompetenta HVB-hemmet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vemdalen62
Jag tror inte barn kan LVUas hur som helst. Soc har regler och lagar att följa och dom flesta socialsekreteraren har nog utbildat sig för att dom vill hjälpa. inte stjälpa och det är ett väldigt tufft jobb att utföra.
Slå upp LVU §6. Där står uttryckligen att socialtjänsten kan LVUa barn hursomhelst. Systemet är utformat utifrån förutsättningen att alla socialsekreterare är kompetenta och felfria. I verkligheten, där det finns socialsekreterare som är alltifrån slarviga på grund av tidspress till rakt av ondskefulla, blir resultatet extremt godtyckligt (vilket också har poängterats många gånger).