2024-05-15, 15:21
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massingsknopp
Fup? Hittar ingen fungerande länk.
https://easyupload.io/9rbx0a (länken är giltig i 30 dagar)
Citera
2024-06-09, 16:38
Medlem
stilichos avatar
Det är lite förvånande att ingen i tråden har nämnt Marja Grills bok Varför dog John Walter? som kom ut för två månader sedan. Det är en (förhållandevis) fullständig genomgång av fallet och en mer allmän kritik av barnhemsindustrin i Sverige.

Angående rättsfallet så är det (baserat på ovan nämnda bok) ett skämt. Även om de åtalade anställda kan vara skyldiga i någon sorts efemär bemärkelse så är det uppenbart att det huvudsakliga ansvaret vilar på HVB-hemmets ledning som var fullt informerade om att deras kostnadsbesparande inställning riskerade att leda till dödliga olyckor. Att ingen därifrån har ställts till svars är mer än märkligt och måste tyda på någon sorts systemfel.

Citat:
Ursprungligen postat av Svempa86
Pappan hade bott själv med JW vilket hade fungerat trots JWs stora tillsynsbehov genom att pappan som var ensamstående och jobbade heltid fick avlastning typ två dagar per vecka.

En sak som jag inte förstår är varför socialtjänsten inte bara betalade pappan för att vara hemma med sitt barn på heltid. Det är ju inte säkert att det hade fungerat på längre sikt, men det hade bevisligen fungerat tidigare. Att det inte ens prövades är väldigt märkligt och får mig att fundera på om systemet har sådana luckor att det inte är tillåtet. Det hade om inte annat blivit väldigt mycket billigare än de 12700 kr om dagen som socialtjänsten betalade till det inkompetenta HVB-hemmet.

Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Jag tror inte barn kan LVUas hur som helst. Soc har regler och lagar att följa och dom flesta socialsekreteraren har nog utbildat sig för att dom vill hjälpa. inte stjälpa och det är ett väldigt tufft jobb att utföra.

Slå upp LVU §6. Där står uttryckligen att socialtjänsten kan LVUa barn hursomhelst. Systemet är utformat utifrån förutsättningen att alla socialsekreterare är kompetenta och felfria. I verkligheten, där det finns socialsekreterare som är alltifrån slarviga på grund av tidspress till rakt av ondskefulla, blir resultatet extremt godtyckligt (vilket också har poängterats många gånger).
Citera
2024-10-22, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa86
De flesta socialsekreterare vill säkert hjälpa men tyvärr finns det för många som stjälper och skiter i lagar och regler. Om detta beror på inkompetens, nonchalans, osund kultur eller ren illvilja låter jag vara osagt. Jag är dock rätt säker på att de som vill hjälpa även är de som lämnar yrket snabbt när de inser hur systemet fungerar.

Vad gäller JWs pappa finns inget som tyder på brister i föräldraskap i de handlingar jag har läst men det skulle inte förvåna mig om han som påläst jurist var impopulär hos soc.

Har du läst FUP'en och då anteckningarna från Abila? Där framkommer det stora brister i föräldraförmågan på pappan....
Citera
2024-10-23, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lpo
Har du läst FUP'en och då anteckningarna från Abila? Där framkommer det stora brister i föräldraförmågan på pappan....

Har läst fup men det var ett tag sedan så kommer inte ihåg allt.

Eftersom Abila är ett vinstdrivande företag som vill sälja sina tjänster till Falu kommun är det iofs inte så konstigt om de påstår att pappan brister i föräldraförmåga och behöver deras insatser.
Citera
2024-10-23, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lpo

Tvärtom ansågs ju pappan ha god föräldraförmåga av väldigt många sakkunniga.
Citera
2024-12-17, 09:28
Medlem
diseuses avatar
Omni (John Walter, 5, dog på HVB-hem – ingen HD-prövning):
Citat:
Femårige John Walters död på ett HVB-hem i Hagfors tas inte upp i Högsta domstolen, skriver TT. Det innebär att den friande domen mot två anställda på hemmet fastställs.
Citera
2024-12-17, 09:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Omni (John Walter, 5, dog på HVB-hem – ingen HD-prövning):
Så ingen ställs till ansvar för att pojken dog?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in