Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vilken Java version kör du?
Java 8
33,33%
5 röster
Java 11
13,33%
2 röster
Java 16
26,67%
4 röster
Jag kommer byta till Java 17 när den kommer ut
26,67%
4 röster
2021-06-23, 13:27
  #1
Medlem
Nya Java LTS kommer ut nu i höst.
Nuvarande LTS är Java 11 och Java 8.

Vilken version kör du?
Citera
2021-06-23, 13:35
  #2
Avstängd
BarnFistares avatar
Jävla fitta jag använder Java 8 1.44 någonting. Jag har hört att det kommer ut nya exploits till java hela tiden och att det är osäkert så jag använder den version jag alltid kört som är säker.
Citera
2021-06-23, 13:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnFistare
Jävla fitta jag använder Java 8 1.44 någonting. Jag har hört att det kommer ut nya exploits till java hela tiden och att det är osäkert så jag använder den version jag alltid kört som är säker.

Java 8 är grund-Java.
Orsaken varför 8:an lever kvar har med att den passar Android.
Citera
2021-10-09, 23:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Java 8 är grund-Java.
Orsaken varför 8:an lever kvar har med att den passar Android.

Inte direkt, Java 8 är en s.k LTS (Long term) version. Alla LTSer lever kvar väldigt länge, speciellt i legacy system.
Citera
2021-10-10, 00:43
  #5
Medlem
Mysquos avatar
Redan höst lär det inte hända särskilt mycket med java 17. Ramverk, utvecklingsmiljöer, appservrar och sådant måste mogna först, nå ut till den stora massan först. Det tar tid.
På jobbet sitter jag mest Java 11, och varken förväntar mig eller önskar att vi migrerar till java 17 än på ett tag. Jag migrerade ett av min hobbyprojekt till java 17 bara för att få lite känsla för det det. Även om det fins några trevliga och användbara nyheter så är det inte lika stora ändringar som det blev med java 8 och java 11.
Ett kommersiellt system som fortfarande ligger på java 8 bör ha en migreringsplan klar sedan länge. Supporten blir knepigare, och det blir svårare att rekrytera folk som vill befatta sig med det.
Citera
2021-10-30, 00:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Redan höst lär det inte hända särskilt mycket med java 17. Ramverk, utvecklingsmiljöer, appservrar och sådant måste mogna först, nå ut till den stora massan först. Det tar tid.
På jobbet sitter jag mest Java 11, och varken förväntar mig eller önskar att vi migrerar till java 17 än på ett tag. Jag migrerade ett av min hobbyprojekt till java 17 bara för att få lite känsla för det det. Även om det fins några trevliga och användbara nyheter så är det inte lika stora ändringar som det blev med java 8 och java 11.
Ett kommersiellt system som fortfarande ligger på java 8 bör ha en migreringsplan klar sedan länge. Supporten blir knepigare, och det blir svårare att rekrytera folk som vill befatta sig med det.


Jag uppgraderar allt i princip omgående. Det är en medveten strategi från min sida att inte använda en massa konstig beroenden som förhindrar uppgradering. Den strategin är kanske inte möjlig för alla, men funkar där jag jobbar.

Den enda gången det blivit problem var från Java 8 till 9 då man bumpade SSL-version. Integration mot nån gammal extern felkonfad Windows burk strulade. Det gick att fixa med lite hack.

Java 17 är intressant för dig som kör på Apple M1 eftersom de har fixat ARM64-stöd för Mac. Väntar också med spänning på Java 18 då vi förhoppningsvis får stöd för generiskatyper för primitiver, värdetyper och fibrer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback