Citat:
Ursprungligen postat av
Subzero1
vad ska man fokusera mest på om man har begränsat med tid: Gi eller no Gi? Vad tycker du var roligast? Vad är mest effektivt att kunna? Jag har hört att brottare har inga problem med Gi men GI-folk, som exempelvis judokas, har helt uppenbart problem med no gi, och kan inte påtvinga sin Judo på samma sätt (om de inte får tiden och utrymmet).
Prova på båda och se vad du gillar. No gi är ofta högre tempo och mer fysiskt - särskilt på MMA-gym. Jag föredrar det, men gi kan vara kul också och stämningen på gi-pass är oftast riktigt skön.
Menar du mest effektivt för självförsvar? På våra breddgrader är det väl vanligare att folk bär jackor än trikåer, så det skadar inte att lära sig lite kraggrepp. Jag tycker om inte annat att det är bra att lära sig att hantera och bryta grepp ur ett defensivt perspektiv för situationer där man inte vill hamna på marken eller bli fasthållen.
Håller med om att judo inte är det bästa om man har begränsat med tid. Jag har tränat det i par år, men jag tycker det moderna regelsystemet är hämmande om det är den enda disciplinen man ägnar sig åt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Subzero1
Sen det här med nedtagningar. Kan jag utnyttja min (förmodade) fördel stående eller det spelar ingen roll eftersom BJJ-killar trivs lika bra i guard som mount?
Vad hade ni siktat in er för typ av nedtagningar? Klubben börjar alltid stående. Är det kanske t.om dumt att vara ambitiös om jag ändå inte kan markkampen?
Är Gracies björnkram (de kallas faktiskt för det) förlegade nedtagningar i modern BJJ?
Att vara bra stående är aldrig en nackdel och få väljer bottom över top, men är du omöjlig att ta ner kommer folk dra guard förr eller senare. Sen är det väl ganska vanligt att entusiastiska nybörjare kaosar rätt mycket (jag var en av dem) och då bjuder man ofta på toppositionen. Brottningsnedtagningar som single/double leg, arm drags till ryggen och snap downs gick snabbast för mig att använda effektivt i både gi och no-gi.