Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-02, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mouse
Högst osannolikt, men inte omöjligt.

Coolt!
Citera
2021-07-02, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
men provar du inte så får du aldrig veta 🙂

Ja och det söker mig... Tänk om jag är en jävel på det utan att veta det... Att jag bara behöver lära mig grunderna...

Nu vågar jag inte med coronamutationer och bullshit.. annars hade jag testat vid det här laget.

Jag tänkte fega ur för ett år sen och bara köra brottning som jag har viss erfarenhet av tidigare men grupperna var fulla.
Senast redigerad av Subzero1 2021-07-02 kl. 01:42.
Citera
2021-07-02, 07:09
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Du tror att ett träningspass besvarar frågan? Det är svindyrt att träna BJJ...
Nej det är inte svindyrt.
Citera
2021-07-02, 10:02
Medlem
Inte troligt, men med elitträning, talang och mattimmar så är det väl möjligt. Exempelvis kan gym som Renzo Gracie Academy under John Danaher på relativt kort tid producera no-gi grapplers på världsnivå. Eddie Cummings var över 25 när han började och han vann inom ett par år betydligt tyngre titlar än SM.

Men om du tänker träna tre pass i veckan på den lokala BJJ-klubben så kan du möjligen vinna en svensk blåbältesturnering inom några år.
Citera
2021-07-02, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Nej det är inte svindyrt.

Jag räknar varenda kr. 3000+ är mycket för mig just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Soltecken
Inte troligt, men med elitträning, talang och mattimmar så är det väl möjligt. Exempelvis kan gym som Renzo Gracie Academy under John Danaher på relativt kort tid producera no-gi grapplers på världsnivå. Eddie Cummings var över 25 när han började och han vann inom ett par år betydligt tyngre titlar än SM.

Men om du tänker träna tre pass i veckan på den lokala BJJ-klubben så kan du möjligen vinna en svensk blåbältesturnering inom några år.

Okej. Om man vill hänga med bra i klubben och ge folk en bra utmaning, finns det en åldersgräns som jag måste börjat träna innan? Spelar det roll om jag börjar som 32-åring jämför med 38 eller 40?

Jag kan helt enkelt inte börja nu. Det är för mycket risk involverat.
Citera
2021-07-02, 13:46
Medlem
Citat:
Jag räknar varenda kr. 3000+ är mycket för mig just nu.

Okej. Om man vill hänga med bra i klubben och ge folk en bra utmaning, finns det en åldersgräns som jag måste börjat träna innan? Spelar det roll om jag börjar som 32-åring jämför med 38 eller 40?

Jag kan helt enkelt inte börja nu. Det är för mycket risk involverat.

Nej då, inga problem med ålder. Du skulle inte ens sticka ut som 30-plussare och kommer inte ha det märkbart svårare än en 20-åring. BJJ lämnar dessutom mycket utrymme för att personligt anpassa strategi och stil efter kroppsliga förutsättningar.
Citera
2021-07-02, 19:12
Medlem
Citat:
Nej då, inga problem med ålder. Du skulle inte ens sticka ut som 30-plussare och kommer inte ha det märkbart svårare än en 20-åring. BJJ lämnar dessutom mycket utrymme för att personligt anpassa strategi och stil efter kroppsliga förutsättningar.

vad ska man fokusera mest på om man har begränsat med tid: Gi eller no Gi? Vad tycker du var roligast? Vad är mest effektivt att kunna? Jag har hört att brottare har inga problem med Gi men GI-folk, som exempelvis judokas, har helt uppenbart problem med no gi, och kan inte påtvinga sin Judo på samma sätt (om de inte får tiden och utrymmet).
Citera
2021-07-02, 20:50
Medlem
Sen det här med nedtagningar. Kan jag utnyttja min (förmodade) fördel stående eller det spelar ingen roll eftersom BJJ-killar trivs lika bra i guard som mount?

Vad hade ni siktat in er för typ av nedtagningar? Klubben börjar alltid stående. Är det kanske t.om dumt att vara ambitiös om jag ändå inte kan markkampen?

Är Gracies björnkram (de kallas faktiskt för det) förlegade nedtagningar i modern BJJ?
Senast redigerad av Subzero1 2021-07-02 kl. 20:54.
Citera
2021-07-02, 21:23
Medlem
Citat:
vad ska man fokusera mest på om man har begränsat med tid: Gi eller no Gi? Vad tycker du var roligast? Vad är mest effektivt att kunna? Jag har hört att brottare har inga problem med Gi men GI-folk, som exempelvis judokas, har helt uppenbart problem med no gi, och kan inte påtvinga sin Judo på samma sätt (om de inte får tiden och utrymmet).

Prova på båda och se vad du gillar. No gi är ofta högre tempo och mer fysiskt - särskilt på MMA-gym. Jag föredrar det, men gi kan vara kul också och stämningen på gi-pass är oftast riktigt skön.

Menar du mest effektivt för självförsvar? På våra breddgrader är det väl vanligare att folk bär jackor än trikåer, så det skadar inte att lära sig lite kraggrepp. Jag tycker om inte annat att det är bra att lära sig att hantera och bryta grepp ur ett defensivt perspektiv för situationer där man inte vill hamna på marken eller bli fasthållen.

Håller med om att judo inte är det bästa om man har begränsat med tid. Jag har tränat det i par år, men jag tycker det moderna regelsystemet är hämmande om det är den enda disciplinen man ägnar sig åt.

Citat:
Sen det här med nedtagningar. Kan jag utnyttja min (förmodade) fördel stående eller det spelar ingen roll eftersom BJJ-killar trivs lika bra i guard som mount?

Vad hade ni siktat in er för typ av nedtagningar? Klubben börjar alltid stående. Är det kanske t.om dumt att vara ambitiös om jag ändå inte kan markkampen?

Är Gracies björnkram (de kallas faktiskt för det) förlegade nedtagningar i modern BJJ?

Att vara bra stående är aldrig en nackdel och få väljer bottom över top, men är du omöjlig att ta ner kommer folk dra guard förr eller senare. Sen är det väl ganska vanligt att entusiastiska nybörjare kaosar rätt mycket (jag var en av dem) och då bjuder man ofta på toppositionen. Brottningsnedtagningar som single/double leg, arm drags till ryggen och snap downs gick snabbast för mig att använda effektivt i både gi och no-gi.
Citera
2021-07-02, 21:52
Medlem
Citat:
Prova på båda och se vad du gillar. No gi är ofta högre tempo och mer fysiskt - särskilt på MMA-gym. Jag föredrar det, men gi kan vara kul också och stämningen på gi-pass är oftast riktigt skön.

Menar du mest effektivt för självförsvar? .

Jag tänkte mer ren grappling. Om vi leker med tanken att man endast kan träna en av dem och sen efter några år ska man gå över i den andra varianten. Har No GI-utövaren lättare att byta till Gi-grappling än vice versa eller inget av det?
Citera
2021-07-02, 22:34
Medlem
Citat:
Jag tänkte mer ren grappling. Om vi leker med tanken att man endast kan träna en av dem och sen efter några år ska man gå över i den andra varianten. Har No GI-utövaren lättare att byta till Gi-grappling än vice versa eller inget av det?

Jag vet inte, man måste nog titta på i vilken utsträckning elitutövare framgångsrikt bytt inriktning för att kunna uttala sig om det.

Svårigheter no-gi till gi är bland annat att friktionen och greppen gör det mycket svårare att ta sig ur många positioner och att det plötsligt finns en uppsjö nya guards och tekniker att ta hänsyn till. Vice versa är det svårt för någon som är van vid det lägre tempot i gi att säkra submissions mot hala, explosiva no gi-grapplers som dessutom i regel behärskar leg locks i högre utsträckning. Tror inte något är överlägset svårare än det andra, men jag kan ha fel.
Citera
2021-07-02, 23:27
Medlem
Citat:
Jag vet inte, man måste nog titta på i vilken utsträckning elitutövare framgångsrikt bytt inriktning för att kunna uttala sig om det.

Svårigheter no-gi till gi är bland annat att friktionen och greppen gör det mycket svårare att ta sig ur många positioner och att det plötsligt finns en uppsjö nya guards och tekniker att ta hänsyn till. Vice versa är det svårt för någon som är van vid det lägre tempot i gi att säkra submissions mot hala, explosiva no gi-grapplers som dessutom i regel behärskar leg locks i högre utsträckning. Tror inte något är överlägset svårare än det andra, men jag kan ha fel.

Om du hade varit tvungen att grappla i UFC 1 och ska möta en catch-brottare på samma nivå som dig, och du kunde välja din egen klädsel, hade du kört Gi eller No gi på dig själv då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in