2022-05-17, 17:14
Medlem
volvo 240s avatar
Lser nu igenom serien fr tredje gngen, sist var 2015. Himla bra att f tillgng till 70.000 ljudbcker om man blir gravt synskadad elelr blind.

Tnker ofta p vilken hemsk person Robert r som aldrig lr sig. Han verkar sjlv vara lite ltt frstndshandikappad och som han tokutnyttjar den som r nnu mer sdan allts Arvid. Ljuger och hittar p massa skit hela tiden, helt ofrbtterlig. Har nu lst 50% av Nybyggarna och vilken bra svit det hr r. Lste Raskens innan dess och har ju sett bde den serien och Utvandrarna och Nybyggarna p film. Har ju massvis med slkt som utvandrat frn smland s det gr det ju n mer intressant och man fr en uppfattning ver hur ens slktingar kan ha haft det.
Citera
2022-05-19, 09:50
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Lser nu igenom serien fr tredje gngen, sist var 2015. Himla bra att f tillgng till 70.000 ljudbcker om man blir gravt synskadad elelr blind.

Tnker ofta p vilken hemsk person Robert r som aldrig lr sig. Han verkar sjlv vara lite ltt frstndshandikappad och som han tokutnyttjar den som r nnu mer sdan allts Arvid. Ljuger och hittar p massa skit hela tiden, helt ofrbtterlig. Har nu lst 50% av Nybyggarna och vilken bra svit det hr r. Lste Raskens innan dess och har ju sett bde den serien och Utvandrarna och Nybyggarna p film. Har ju massvis med slkt som utvandrat frn smland s det gr det ju n mer intressant och man fr en uppfattning ver hur ens slktingar kan ha haft det.
Men nu kan jag nstan undra om vi har lst samma bcker, fr Robert r vare sig hemsk eller frstndshandikappad.
Jag skulle nog snarare sga att han r seriens mest tragiska figur och fr smart fr att passa in i sin samhllsklass.
Senast redigerad av Chrisma 2022-05-19 kl. 10:06.
Citera
2022-05-19, 11:14
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:

Robert r nd bara sjutton r i utvandrarna och r mest bara ung och dum. Men han framstr som lite fr vl dumdristig och jag gillar inte ordet men det r det minst dliga jag kan komma p naiv. "Jag har lst i en bok om att allt r jttebra i Amerika och drfr vill jag flytta dit". Det r ungefr hur Robert tnker. Men jag var inte sjutton r gammal 1850 men det var inte Vilhelm Moberg heller. Men Carl-Oskar vill ocks utvandra. Anledningen till att Carl-Oskar vill utvandra r att han har ftt ta ver hela grden fr att den r fr liten fr att dela p och str i skuld till sina syskon dr han mste betala till hypoteksbanken.

Bckerna r betydligt mer nyanserade n Jan Troells filmatiseringar och man kan lsa om hur alla resonerar och inga r egentligen skurkar. Det r ven vldigt mycket om morgonstnd och att det r ett tecken p bra hlsa i bckerna vilket fr en att undra om inte Vilhelm Moberg gick och drnkte sig fr att han inte fick morgonstnd lngre.
Senast redigerad av Avsiktaren 2022-05-19 kl. 11:29.
Citera
2022-05-19, 12:19
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Robert r nd bara sjutton r i utvandrarna och r mest bara ung och dum. Men han framstr som lite fr vl dumdristig och jag gillar inte ordet men det r det minst dliga jag kan komma p naiv. "Jag har lst i en bok om att allt r jttebra i Amerika och drfr vill jag flytta dit". Det r ungefr hur Robert tnker. Men jag var inte sjutton r gammal 1850 men det var inte Vilhelm Moberg heller. Men Carl-Oskar vill ocks utvandra. Anledningen till att Carl-Oskar vill utvandra r att han har ftt ta ver hela grden fr att den r fr liten fr att dela p och str i skuld till sina syskon dr han mste betala till hypoteksbanken.

Bckerna r betydligt mer nyanserade n Jan Troells filmatiseringar och man kan lsa om hur alla resonerar och inga r egentligen skurkar. Det r ven vldigt mycket om morgonstnd och att det r ett tecken p bra hlsa i bckerna vilket fr en att undra om inte Vilhelm Moberg gick och drnkte sig fr att han inte fick morgonstnd lngre.
Man fr nog komma ihg att Robert inte hade ngon framtid i hembygden heller.
Det var ingen som hjlpte honom att studera bara fr att hans frldrar var ofrstende bnder.
Och s kom han aldrig heller att lyckas med ngot i livet.
Det var inte s mycket att han var ung och naiv, utan det var mer att han mste komma bort och frska ngot annat.
Robert var inte menad att vara bonddrng eller arbetare verhuvudtaget, men det fanns inget annat fr honom i Sverige.
ven om han kom att misslyckas ven i Amerika och d ung...
Jag har d mindre frstelse fr att Karl Oskar blev s besatt av att lmna allt och fara till Amerika.
Han var ju nd till skillnad frn sin lillebror en ordentlig bonde, som var duktig p att arbeta och hade en grd.
Fast det framgick ocks av bckerna att han ltt kunde f en fix id och var envis som en sna...

Mrkligt nog har jag inget minne av alla morgonstnden.
Citera
2022-05-19, 13:06
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Men nu kan jag nstan undra om vi har lst samma bcker, fr Robert r vare sig hemsk eller frstndshandikappad.
Jag skulle nog snarare sga att han r seriens mest tragiska figur och fr smart fr att passa in i sin samhllsklass.
Ja frstndshandikappad var vl lite fel ord. Def tragiskt men knns lite som karma efter allt illa han gjort mot den mycket svagare Arvid. Jag reagerar direkt nr han r framme och fabricerar igen.... Arvid ville ju vid flera tillfllen vnda om men Robert manipulerade onom ibland med rena lgner. Sen verkar han ju inte vart riktigt rnomal, tex att han fick g runt med en kobjllra runt halsen nda tills han var 12 fr att inte irra bort sig. Visst r det en bra karaktr men tycker han r vldight osympatisk. Jag finner Karl-Oskar mycket mer sympatisk. Synd att inte Danjel Andreasson hll kvar Arvid i tjnst s hade han levt nu
Citera
2022-05-19, 14:06
Medlem
Jag tror det hr r romaner man ska *lsa* sjlv, de tar sin tid med storyn och undviker snabba omkastningar. Moberg r en stark berttare men han r eftersinnande och lter pongerna sjunka in efterhand, det hela fr ta sin tid ungefr som att se ett trd vxa frn stickling till en stor stark ek. Om man lser dem sjlv i stllet fr att f dem upplsta s r man i dialog med berttelsen och dess personer p ett annat stt, skulle jag sga. Samma sak med t ex Eyxind Johnsons Romanen om Olof eller Dostojevskij.

Det har ju frts en del debatt p senare r om hur ljudbckernas framryckning kan komma att frndra sjlva berttandet i romaner drfr att vissa saker, vissa stt att bertta "funkar inte" i ljudbcker. Ljudbcker gr bra ihop med ett dramatiskt och linjrt berttande, helst med relativt f personer. Mobergs romansvit r ngot av en kollektivroman, i varje fall ett grupportrtt, och jag kan tnka mig att det blir prvande i lngden som hglst text.
Citera
2022-05-19, 14:30
Medlem
Citat:
(
Jag har d mindre frstelse fr att Karl Oskar blev s besatt av att lmna allt och fara till Amerika.
Han var ju nd till skillnad frn sin lillebror en ordentlig bonde, som var duktig p att arbeta och hade en grd.
Fast det framgick ocks av bckerna att han ltt kunde f en fix id och var envis som en sna...

Mrkligt nog har jag inget minne av alla morgonstnden.

Karl Oskar upplevde vl att det var omjligt att komma ngonstans hr i livet med sitt lilla steniga hemman och dess magra jord - redan frsta kapitlet efter prologen heter ju "Kung i stenriket", och man ser hur han tvingas slpa bort stenar ur den inte srskilt brdiga jorden r efter r. Han inser att han inte ens kan rkna med att skert frsrja sin familj. Och den lokala verheten gr honom inte mildare stmd...

Jag tycker det r en avgjord styrka i den hr frsta romanen att den lter oss flja hur beslutet lngsamt mognar fram, hos Karl-Oskar, hos Robert, Ulrika och alla de andra - var och en knner de p olika stt att de har hamnat utanfr och inte fr plats i den socken, det landskap dr de r fdda.
Citera
2022-05-19, 15:20
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ja frstndshandikappad var vl lite fel ord. Def tragiskt men knns lite som karma efter allt illa han gjort mot den mycket svagare Arvid. Jag reagerar direkt nr han r framme och fabricerar igen.... Arvid ville ju vid flera tillfllen vnda om men Robert manipulerade onom ibland med rena lgner. Sen verkar han ju inte vart riktigt rnomal, tex att han fick g runt med en kobjllra runt halsen nda tills han var 12 fr att inte irra bort sig. Visst r det en bra karaktr men tycker han r vldight osympatisk. Jag finner Karl-Oskar mycket mer sympatisk. Synd att inte Danjel Andreasson hll kvar Arvid i tjnst s hade han levt nu
Men jag tycker inte alls att Robert gjorde ngot illa mot Arvid.
Jag kan ha glmt bort ngot eftersom jag inte har lst genom bckerna p mnga r, men...

Det r nog sant att Robert inte var normal, men det r inte jag heller.
Och det r kanske drfr det r svrt fr mig att begripa hur ngon kan se honom som osympatisk.
Det som irriterar mig ocks r att om han bara hade ftt studera, s skulle han ha funnit sin rtta plats i tillvaron.
Nu kunde han inte f det bara fr att hans frldrar varken hade gott om pengar eller frstelse fr vem han var.
Han kom bara att nstan vara p rtt plats i livet nr han lste fr andra ur bcker och frskte lra Elin engelska...
Senast redigerad av Chrisma 2022-05-19 kl. 16:12.
Citera
2022-05-19, 15:45
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Karl Oskar upplevde vl att det var omjligt att komma ngonstans hr i livet med sitt lilla steniga hemman och dess magra jord - redan frsta kapitlet efter prologen heter ju "Kung i stenriket", och man ser hur han tvingas slpa bort stenar ur den inte srskilt brdiga jorden r efter r. Han inser att han inte ens kan rkna med att skert frsrja sin familj. Och den lokala verheten gr honom inte mildare stmd...

Jag tycker det r en avgjord styrka i den hr frsta romanen att den lter oss flja hur beslutet lngsamt mognar fram, hos Karl-Oskar, hos Robert, Ulrika och alla de andra - var och en knner de p olika stt att de har hamnat utanfr och inte fr plats i den socken, det landskap dr de r fdda.
nd skulle jag sga att Karl Oskar hade minst att vinna p att emigrera av alla i sllskapet.
Ja, det r sant att det hade gtt dligt fr honom med jordbruket i ngra r.
Men trots allt det s hade han en rtt god stllning i trakten som sjlvgande bonde, om n med ett mindre hemman.
Det kunde vl komma bttre r senare s att han kunde frsrja familjen?
Och om det inte gick s bra, s kunde vl ngra av hans barn emigrera i framtiden medan de andra blev kvar?
Kristina var inte heller villig till att emigrera, men det var som att Karl Oskar inte kunde sluta tjata p henne om det.
Och ven om hon till slut gav med sig, s var det som att hon aldrig trivdes i Amerika.
Ja, man kan ju hvda att Karl Oskar lyckades nstan bst av alla i sllskapet nr de en gng kom fram.
Samtidigt s var han aldrig en frmmande fgel inom sin egen samhllsklass som Robert.
Han var inte frfljd av religisa skl som Danjel eller en utsttt fre detta prostituerad som Ulrika.
Det var inte ens s att Karl Oskar inte kunde leva tillsammans med sin fru som Jonas Petter.
Nej, det r som att han bara fick en fix id och var tvungen att f gra som han ville.
Och det r drfr jag har minst frstelse fr Karl Oskars lust att emigrera, fast han skyllde p att han tnkte p barnen.
Prosten som annars inte framstr som ngon sympatisk figur alls hade mnga bra ponger i sitt tal till honom...
Senast redigerad av Chrisma 2022-05-19 kl. 15:53.
Citera
2022-05-19, 15:55
Medlem
Citat:
nd skulle jag sga att Karl Oskar hade minst att vinna p att emigrera av alla i sllskapet.
Ja, det r sant att det hade gtt dligt fr honom med jordbruket i ngra r.
Men trots allt det s hade han en rtt god stllning i trakten som sjlvgande bonde, om n med ett mindre hemman.
Det kunde vl komma bttre r senare s att han kunde frsrja familjen?
Och om det inte gick s bra, s kunde vl ngra av hans barn emigrera i framtiden medan de andra blev kvar?
Kristina var inte heller villig p att emigrera, men det var som att Karl Oskar inte kunde sluta tjata p henne om det.
Och ven om hon till slut gav med sig, s var det som att hon aldrig trivdes i Amerika.
Ja, man kan ju tycka att Karl Oskar lyckades nstan bst av alla i sllskapet nr de en gng kom fram.

Samtidigt s var han aldrig en frmmande fgel inom sin egen samhllsklass som Robert.
Han var inte frfljd av religisa skl som Danjel eller en utsttt fre detta prostituerad som Ulrika.
Det var inte ens s att Karl Oskar inte kunde leva tillsammans med sin fru som Jonas Petter.
Nej, det r som att han bara fick en fix id och var tvungen att f gra som han ville...
Han var ju frst med det hr beslutet, och ett av deras barn hade dessutom dtt i ngon magsjukdom. Det hade lillflickan i och fr sig kunnat gra ven i Amerika, men fr Karl-Oskar blir det en slags bekrftelse p att han inte har ngon riktig framtid i Ljuder.

Det hr ju till karaktren att han r envisare n alla de andra. Sedan tror jag att alla tre i centrum - Karl-Oskar, Kristina och Robert - speglar Mobergs eget behov av fllykt och ppna horisonter, och hans ambivalens infr rollen som smlndsk bonde (han frskte faktiskt ngra r med egen grd men misslyckades snpligen).
Citera
2022-05-19, 17:09
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Han var ju frst med det hr beslutet, och ett av deras barn hade dessutom dtt i ngon magsjukdom. Det hade lillflickan i och fr sig kunnat gra ven i Amerika, men fr Karl-Oskar blir det en slags bekrftelse p att han inte har ngon riktig framtid i Ljuder.
Magsjukdom? Hon var hungrig, utsvulten. t fr mycket (grt vill jag minnas?) av ngot som svllde i magen.
Citera
2022-05-19, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Magsjukdom? Hon var hungrig, utsvulten. t fr mycket (grt vill jag minnas?) av ngot som svllde i magen.
Ja ngot sdant, det var flera r sedan jag lste dem sist. I alla fall, det hon dr av r en konsekvens av att de r s fattiga och utsatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in