Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Karl Oskar upplevde vl att det var omjligt att komma ngonstans hr i livet med sitt lilla steniga hemman och dess magra jord - redan frsta kapitlet efter prologen heter ju "Kung i stenriket", och man ser hur han tvingas slpa bort stenar ur den inte srskilt brdiga jorden r efter r. Han inser att han inte ens kan rkna med att skert frsrja sin familj. Och den lokala verheten gr honom inte mildare stmd...
Jag tycker det r en avgjord styrka i den hr frsta romanen att den lter oss flja hur beslutet lngsamt mognar fram, hos Karl-Oskar, hos Robert, Ulrika och alla de andra - var och en knner de p olika stt att de har hamnat utanfr och inte fr plats i den socken, det landskap dr de r fdda.
nd skulle jag sga att Karl Oskar hade minst att vinna p att emigrera av alla i sllskapet.
Ja, det r sant att det hade gtt dligt fr honom med jordbruket i ngra r.
Men trots allt det s hade han en rtt god stllning i trakten som sjlvgande bonde, om n med ett mindre hemman.
Det kunde vl komma bttre r senare s att han kunde frsrja familjen?
Och om det inte gick s bra, s kunde vl ngra av hans barn emigrera i framtiden medan de andra blev kvar?
Kristina var inte heller villig till att emigrera, men det var som att Karl Oskar inte kunde sluta tjata p henne om det.
Och ven om hon till slut gav med sig, s var det som att hon aldrig trivdes i Amerika.
Ja, man kan ju hvda att Karl Oskar lyckades nstan bst av alla i sllskapet nr de en gng kom fram.
Samtidigt s var han aldrig en frmmande fgel inom sin egen samhllsklass som Robert.
Han var inte frfljd av religisa skl som Danjel eller en utsttt fre detta prostituerad som Ulrika.
Det var inte ens s att Karl Oskar inte kunde leva tillsammans med sin fru som Jonas Petter.
Nej, det r som att han bara fick en fix id och var tvungen att f gra som han ville.
Och det r drfr jag har minst frstelse fr Karl Oskars lust att emigrera, fast han skyllde p att han tnkte p barnen.
Prosten som annars inte framstr som ngon sympatisk figur alls hade mnga bra ponger i sitt tal till honom...