Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-07-02, 12:23
Medlem
oldtimedrunks avatar
Har brjat lyssna p romanen som ljudbok. Har avklarat 12 timmar ungefr.

Absolut en intressant skildring av en svunnen tid men tycker tonen brjar bli trttsam. Som att hra p en gnllig och prktig moraltant som rackar ner p allt och alla. Jag knner liksom ingen "connection" eller kan identifiera mig med ngon av karaktrerna. Kanske var det s att mnniskorna p denna tid var p detta stt men jag knner att jag har svrt att sympatisera med karaktrerna.

Ngon som knner likadant?
Citera
2021-07-02, 12:26
Medlem
Utvandrarna och Invandrarna r relativt linjra berttelser i en mlande ton, dr Moberg gr lngt fr att stta scenen. Enligt mig r Nybyggarna den bsta episoden av de fyra bckerna i serien. Tar du dig igenom dit s utlovas strre lsvrde.
Citera
2021-07-02, 12:27
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Utvandrarna och Invandrarna r relativt linjra berttelser i en mlande ton, dr Moberg gr lngt fr att stta scenen. Enligt mig r Nybyggarna den bsta episoden av de fyra bckerna i serien. Tar du dig igenom dit s utlovas strre lsvrde.

Alright ska frska fortstta mitt lyssnande.
Citera
2021-07-02, 12:34
Medlem
Det r viktigt att frst Mobergs syfte till berttelsen, och ven hans underlag.
Annars kan jag hlla med om att det r svrt att stta sig in i karaktrerna, knna sig nrvarande och frst deras situation.
Berttelsen kan ses som ett inlgg i samhllsdebatten (fr tiden) och innehller en hel del kritik emot maktstrukturer, s som kyrkan, kungen och staten. Det r svrt att lsa och samtidigt bortse frn detta.
Citera
2021-07-02, 13:00
Medlem
Yoweris avatar
Kanske r svrt om det r det frsta du lser som handlar om den tiden.

Brjade med Mina drmmars stad serien (PAF), sen Raskens (VM), Lngt frn landsvgen (VM) sedan Utvandrarna. D hade jag kommit in i det. Har du slktforskat hjlper det. Kolla ven serien.

r fantast av 1800-talet sedan dess.
Citera
2021-07-02, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoweri

Brjade med Mina drmmars stad serien (PAF), sen Raskens (VM), Lngt frn landsvgen (VM) sedan Utvandrarna. D hade jag kommit in i det. Har du slktforskat hjlper det. Kolla ven serien.

En skillnad p Utvandrarna (hela sviten) och Mina drmmars stad r att den senare skildrar ett s bottenlst elnde. Inte fr att allt r underbart fr Karl-Oskar och Kristina, men de lyckas nd genom emigrationen att skapa en ny tillvaro och f det lite bttre. De familjer man fljer i Mina drmmars stad (har bara orkat lsa frsta boken) strvar p, men har ingen som helst makt ver sin egen situation och ingenting de gr kan frndra elndet. Det r mjligt, rentav troligt, att det r en mer realistisk beskrivning av hur de flesta hade det, men som litteratur tycker jag det fungerar smre n Mobergs bcker.
Citera
2021-07-02, 13:21
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoweri

Tack fr tips!

Karaktrerna knns som djur som ftt ngon sorts moral ptvingad utifrn utan en egen eftertanke. Karaktrerna knns kort och gott omnskliga.

Jmfrt med t ex Dalton Trumbos "Johnny got his gun". Dr kan man knna igen sig i alla Joe Bonhams knslor och tankar trots att det utspelar sig i brjan av 1900 talet. Joe Bonham knns i jmfrelse med Karl Oskar som varande av annan mnniskoart.
Citera
2021-07-02, 13:24
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag mste sga att Carl-Oskar r en hjltefigur i mina gon, en realistisk hjlte, en sdan som jag eller mnniskor jag knner hade kunnat vara sjlva.

Om du bara har lyssnat p utvandrarna ska jag inte spoila ngra senare skeden, men min hjltebeskrivning framtrder bttre i senare bcker.

Jag vill passa p att nmna Jussi och Akseli Koskela i Vin Linnas under polstjrnantrilogi ocks, frebilder fr alla nordiska mn.
Citera
2021-07-02, 17:10
Avstngd
kyrkstockens avatar
Sveriges mest slda och lsta och lnade bok, i alla fall innan harr potter och jag r zlatan.

Jag har lst romansviten 2 ggr. kan ju vara fel upplsare. Jag knner inte igen gnllet.
Citera
2021-07-02, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
En skillnad p Utvandrarna (hela sviten) och Mina drmmars stad r att den senare skildrar ett s bottenlst elnde. Inte fr att allt r underbart fr Karl-Oskar och Kristina, men de lyckas nd genom emigrationen att skapa en ny tillvaro och f det lite bttre. De familjer man fljer i Mina drmmars stad (har bara orkat lsa frsta boken) strvar p, men har ingen som helst makt ver sin egen situation och ingenting de gr kan frndra elndet. Det r mjligt, rentav troligt, att det r en mer realistisk beskrivning av hur de flesta hade det, men som litteratur tycker jag det fungerar smre n Mobergs bcker.

I Mina drmmarstadserien s r det frst att nsta generation kan f det lite bttre. S allt deras slit frbttrades fr deras barn och barnbarn. Minns inte hur mnga generationer det blev. S perspektivet r ju lngre n Mobergs svit.
Citera
2021-07-04, 09:54
Medlem
MrWins avatar
Har du sett filmerna utvandrarna och nybyggarna? Det r lttare att leva sig in i handlingen om man tittar p filmen parallellt med boklsandet.
Citera
2021-07-12, 12:51
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
N ja, Kristina kom aldrig ver sin hemlngtan och dog innan hon hade fyllt fyrtio r.
S d satt Karl Oskar dr i trettio r efter det och fick tnka ver om det var s bra med emigrationen nd...
Men det var nd ingenting mot Roberts tragiska liv.
Ack, honom skulle jag kunna skriva en mycket upprrd uppsats om.
Men det fr kanske bli en annan gng...

Sedan tycker jag ocks att du ska satsa p de senare delarna i "Mina drmmars stad".
Fr nr det blir 1900-tal, s brjar den slkten som sagt f det bttre ocks.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in