• 1
  • 2
2021-07-04, 19:44
Medlem
Det är uppenbart väldigt många som har begått handlingar som gör att de förtjänar dödsstraff (mord, våldtäkt mm). Det är väldigt billigt jämfört med massa år i fängelse. Vikande ju välja dödsstraffmetoder som kostar 10 kr, inte som amerikanernas onödigt besvärliga procedurer. Sen ges alla besvarade pengar till de människor i Sverige som behöver det mest.

Det är humanare för alla parter. Synd bara att vi inte har någon partiledare som ens skulle våga tänka tanken att föreslå något som alla tjänar på.

Ja, vad säger det om Sverige. Vi är handlingsförlamade
Citera
2021-07-04, 19:47
Bannlyst
Jag röstar för ja

Och min röst är värd mer än resten av befolkningen i Sverige.

Så nu borde lagen dödsstraff gälla från och med 4/7 2021
Citera
2021-07-04, 20:00
Bannlyst
För att det anses omoraliskt och obefogat som straff . Sänder ut mixade signaler . 10 budorden . Fel att döda osv.

Dödstraff kan vi glömma då det inte är meningen att fungera som ett straff. Avlivning däremot kan vi införa med syfte att skydda allmänheten från farliga personer samt minska belastningen de utgör om de vore vid liv .
Citera
2021-07-04, 20:00
Medlem
Nej, ingen förtjänar dödsstraff. Ingen förtjänar egentligen att straffas överhuvudtaget eftersom vi människor inte kan rå för våra handlingar.

Nu måste vi ha straff ändå för att samhället ska fungera, för att avskräcka folk från att begå brott. Men straffen ska aldrig vara hårdare än absolut nödvändigt för att uppnå denna effekt.
Citera
2021-07-04, 20:02
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Jag röstar för ja

Och min röst är värd mer än resten av befolkningen i Sverige.

Så nu borde lagen dödsstraff gälla från och med 4/7 2021
Röstar åxå ja. Dom pengarna som sparas in lägger man på sjukvården i stället.
Citera
2021-07-04, 20:03
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Nej, ingen förtjänar dödsstraff. Ingen förtjänar egentligen att straffas överhuvudtaget eftersom vi människor inte kan rå för våra handlingar.

Nu måste vi ha straff ändå för att samhället ska fungera, för att avskräcka folk från att begå brott. Men straffen ska aldrig vara hårdare än absolut nödvändigt för att uppnå denna effekt.

Intressant tanke om jag mördar din mamma tex och säger till juryn ” jag kan inte rå för det” samt blir släppt , skulle du bli nöjd då?
Citera
2021-07-04, 20:06
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canisdirus1
Det är uppenbart väldigt många som har begått handlingar som gör att de förtjänar dödsstraff (mord, våldtäkt mm). Det är väldigt billigt jämfört med massa år i fängelse. Vikande ju välja dödsstraffmetoder som kostar 10 kr, inte som amerikanernas onödigt besvärliga procedurer. Sen ges alla besvarade pengar till de människor i Sverige som behöver det mest.

Det är humanare för alla parter. Synd bara att vi inte har någon partiledare som ens skulle våga tänka tanken att föreslå något som alla tjänar på.

Ja, vad säger det om Sverige. Vi är handlingsförlamade
Vi kan inte ha dödsstraff eftersom det är förbjudet enligt grundlagen:

"Dödsstraff får inte förekomma." (RF 2:4)

Det är också förbjudet enligt Europakonventionens protokoll nr 6:

"Dödsstraffet skall vara avskaffat. Ingen får dömas till ett sådant straff eller avrättas." (art. 1)
(Undantags finns i artikel 2 för brott under krigstid eller överhängande krigshot, men något sånt undantag finns inte till RFs absoluta förbud mot dödsstraff.)

Om du struntar i det juridiska och snarare vill ha en moralisk diskussion kring det, så är jag rädd att du har hamnat fel. Det här är juridikforumet.
Citera
Medlem
Våra laga bygger på en kristen grund. Där är ånger, förlåtelse och tron om att människan är god centrala. Människan är god egentligen och med rätt hjälp kommer de förstå sina synder.

Dravel tycker jag, håller med Sam Harris "Fritt val är en illusion". Ingen ändra på sig, handlingar är genetiska!

Så ta bort individer som inte klarar ansvaret att leva i ett fritt samhälle.
Senast redigerad av Mr:colabo 2021-07-04 kl. 20:14.
Citera
Medlem
Anledningen är den felaktiga slutsatsen att döden är någonting definitivt och att vi bara lever en gång och sen är det slut, vilket givetvis är nonsens. Därför har vi inte dödsstraff.
Citera
2021-07-04, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Intressant tanke om jag mördar din mamma tex och säger till juryn ” jag kan inte rå för det” samt blir släppt , skulle du bli nöjd då?
Nej, som jag sa så måste vi straffa brottslingar för att samhället ska fungera, även om de egentligen inte förtjänar det.

Om vi visste säkert att ingen någonsin mer skulle bli mördad, att ditt mord på min mamma var det sista mordet i mänsklighetens historia. Då skulle jag bli nöjd om du släpptes fri, för då skulle det inte finnas något som helst rimligt skäl att straffa dig.
Citera
2021-07-04, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Nej, ingen förtjänar dödsstraff. Ingen förtjänar egentligen att straffas överhuvudtaget eftersom vi människor inte kan rå för våra handlingar. .

Håller med dig om angående våra handlingar men drar en helt annan slutsats.
Vi låter inte trasiga bilar köra på våra gator, utan vi skrotar dom. Precis samma krassa syn borde vi ha på människor. Klarar du inte av ansvaret att leva i detta fria samhälle får du helt enkelt inte vara med.
Citera
2021-07-04, 20:17
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All.
Anledningen är den felaktiga slutsatsen att döden är någonting definitivt och att vi bara lever en gång och sen är det slut, vilket givetvis är nonsens. Därför har vi inte dödsstraff.
När man dör är man borta och man lever bara en gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in