2021-07-06, 13:46
Medlem
Tjo, finns säkerligen trådar sedan innan, men jag hittade ingen som passade.

Tänkte först lämna in bilen på stöd och lite enklare polering, har en del svarta prickar jag vill få bort. Men hur vet jag var man kan köpa produkter som fungerar. Köpt en del saker på det välkända Ullared, men det är lite långt bort för mig, funkar saker man köper på Biltema?
Citera
2021-07-06, 17:26
Medlem
Svarta prickar, är det tjärfläckar du tänker på? Det är bara att spreja på lite kallavfettning, vänta 5 min, och spola bort, ev göra om det några ggr om det är större prickar.

Biltemas funkar jättebra.
Citera
2021-07-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Tjo, finns säkerligen trådar sedan innan, men jag hittade ingen som passade.

Tänkte först lämna in bilen på stöd och lite enklare polering, har en del svarta prickar jag vill få bort. Men hur vet jag var man kan köpa produkter som fungerar. Köpt en del saker på det välkända Ullared, men det är lite långt bort för mig, funkar saker man köper på Biltema?

Ta en tydlig bild och lägg upp här. Därefter kommer du få tips på bra och fungerande produkter!
Citera
2021-07-07, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
Ta en tydlig bild och lägg upp här. Därefter kommer du få tips på bra och fungerande produkter!

Massa små svarta prickar och det är asfaltsfläckar bak i alla fall, drar man på sidan av bilen är plåten skrovlig och jag misstänker att det kan vara flygrost. Kommer nog prova Biltemas medel.

Räcker det med att ta bort det sedan vaxa, eller tror ni man behöver polera bilen?

Är det overkill att demontera regplåtar för att göra rent under dem?
Citera
2021-07-07, 09:55
Medlem
Som många andra skriver, kallavfettning för de svarta prickarna. Prickbort är ett bra och billigt märke som säljs bla på Rusta.
Obs var försiktig när du använder kallavfettning, lacken kan ta skada om den är varm och/eller om du låter medlet ligga på för länge.
Använd inte i direkt solsken på sommaren. Spola av bilen innan för att kyla ned den om den är varm. Känn på plåten med handen för att avgöra.

Flygrost får du bort med flygrostlösare. Finns olika prisklasser och som jag har förstått det är de dyrare ofta bättre. Autodude.se har många olika.
Citera
2021-07-07, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Massa små svarta prickar och det är asfaltsfläckar bak i alla fall, drar man på sidan av bilen är plåten skrovlig och jag misstänker att det kan vara flygrost. Kommer nog prova Biltemas medel.

Räcker det med att ta bort det sedan vaxa, eller tror ni man behöver polera bilen?

Är det overkill att demontera regplåtar för att göra rent under dem?

Om du vill ha bilen riktigt fin ska du göra följande:

1. Spraya på Kallavfettning och låt verka några minuter. Spola av med högtryck. Upprepa processen vid behov.
2. Lera bilen med en Clay Bar. Flygrosten försvinner, de svarta asfaltsprickarna försvinner och den skrovliga ytan blir len och fin. Spola av bilen och torka den torr med rätt sorts duk.
3. Polera bort eventuella repor samt återfå lystern i lacken. Polera även fram- och baklyktor.

Nu har du en nästan ny bil.
Senast redigerad av ChapterTwo 2021-07-07 kl. 20:27.
Citera
2021-07-08, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
Om du vill ha bilen riktigt fin ska du göra följande:

1. Spraya på Kallavfettning och låt verka några minuter. Spola av med högtryck. Upprepa processen vid behov.
2. Lera bilen med en Clay Bar. Flygrosten försvinner, de svarta asfaltsprickarna försvinner och den skrovliga ytan blir len och fin. Spola av bilen och torka den torr med rätt sorts duk.
3. Polera bort eventuella repor samt återfå lystern i lacken. Polera även fram- och baklyktor.

Nu har du en nästan ny bil.

Ska testa om en vecka när semestern börjar.
Citera
2021-07-10, 04:36
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paulronn
Spola av bilen innan för att kyla ned den om den är varm. Känn på plåten med handen för att avgöra.
Fast avfettningen skall läggas på torr lack för att fungera bra.
Citera
2025-04-19, 10:30
Medlem
730221s avatar
Jag har köpt en hobbybil som behöver tas om hand.
Tänkte köpa lite bilvårdsprodukter, typ scahmpoo, vax och lackförsegling.
Vad skall man välja, finns flertalet firmor som är överallt i sociala medier, GördetmedRW, Arcticclean etc. Dessa är dyra och typ samma produkter finns på Biltema.
Är Biltemas sämre? Gör man bort sig om.man köper dem? Är det mer utspätt och sämre produkter?
Citera
2025-04-19, 10:58
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 730221
Jag har köpt en hobbybil som behöver tas om hand.
Tänkte köpa lite bilvårdsprodukter, typ scahmpoo, vax och lackförsegling.
Vad skall man välja, finns flertalet firmor som är överallt i sociala medier, GördetmedRW, Arcticclean etc. Dessa är dyra och typ samma produkter finns på Biltema.
Är Biltemas sämre? Gör man bort sig om.man köper dem? Är det mer utspätt och sämre produkter?
Sonax gör bra produkter. De kan upplevas lite dyra, min kompis gillar dessa rätt starkt, han brukar köpa dessa när han är på Ullared. De är rätt mycket billigare där än på andra ställen.

För min del så spelar det ingen större roll, men välj bort miljömärkt skit. Min uppfattning är att de är betydligt sämre, t ex avfettning. "Miljövänlig" avfettning upplever jag ungefär lika bra som att spola vanligt vatten på bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in