2021-07-09, 00:19
Medlem
JimmiesRustlers avatar
#ChatControl har klubbats igenom

Citat:
Ett hårt kritiserat undantag i EU-direktivet om e-sekretess har nu klubbats igenom. Det bir nu tillåtet för Internet-leverantörer att utan brottsmisstanke läsa all e-post och alla chattmeddelanden som privatpersoner skickar till varandra och överlämna innehållet till polisen. Undantaget motiveras med att man vill göra det lättare att upptäcka brottslighet men kritiseras för att vara alltför integritetsinkräktande.

Citat:
Brussels, 06/07/2021 – Today, the European Parliament approved the ePrivacy Derogation, allowing providers of e-mail and messaging services to automatically search all personal messages of each citizen for presumed suspect content and report suspected cases to the police. The European Pirates Delegation in the Greens/EFA group strongly condemns this automated mass surveillance, which effectively means the end of privacy in digital correspondence. Pirate Party MEPs plan to take legal action.

https://samnytt.se/eu-upphaver-sekre...ka-genomsokas/

https://european-pirateparty.eu/parl...s-chatcontrol/

Syftet ska nämligen vara brottsbekämpning. Personligen tror jag inte att såna lagar skulle förändra nånting när det kommer till brottsbekämpning. snarare underlätta för massövervakning av EU-medborgare. Det är knappast så att kriminella diskuterar brottsplaner med varandra via mejl och whatsapp - som redan avlyssnas av aktörer som NSA, CIA osv.
Citera
2021-07-09, 00:36
Medlem
Detta är såklart ett fruktansvärt slag mot den personliga integriteten, och ytterligare en i mängden av anledningar till att Sverige bör lämna EU snarast.

Rent praktiskt förändrar det dock ingenting. Lagligt eller ej så har dina mejl och chattar redan varit avlyssnade i mer än ett decennium. Vill du konversera utan att bli avlyssnad gör du det med manuell kryptering (så som PGP) eller genom att fysiskt prata utan närvarande mobiltelefoner eller annan uppkopplad elektronik. Även snigelpost avnjuter väl än så länge en viss nivå av anonymitet.
Citera
2021-07-09, 00:43
Medlem
FlashbackNegerns avatar
"Skulle du vilja att någon tittar på dig hela tiden"

Ja, ja det skulle jag. För att det kommer vara många andra som också blir tittade på också. Det är inte okej om det är fokus på mig. Men om det är alla så är det okej för mig.
Citera
2021-07-09, 00:46
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimmiesRustler

Syftet ska nämligen vara brottsbekämpning. Personligen tror jag inte att såna lagar skulle förändra nånting när det kommer till brottsbekämpning. snarare underlätta för massövervakning av EU-medborgare. Det är knappast så att kriminella diskuterar brottsplaner med varandra via mejl och whatsapp - som redan avlyssnas av aktörer som NSA, CIA osv.
Har du inget att dölja bör du inte vara rädd. EU står inför stora faror från både terrorister och inhemska sådana.
Citera
2021-07-09, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Har du inget att dölja bör du inte vara rädd.

Jag har mitt privatliv att dölja. Jag stänger om mig när jag går på toaletten också. Jag har kläder på mig för att inte visa mig naken. Jag talar förtroligt med människor i enrum, inte med megafon på gatan. Dessutom, och det är det värsta, finns risken att man inte vågar uttrycka till exempel politiska eller religiösa åsikter som överheten inte tycker om och som de kanske till och med förbjuder. Vi ska inte ge någon den makten för det är för farligt.
Citera
2021-07-09, 01:17
Medlem
Vore synd om snuskiga Facebook och Apple använder detta för att läsa allas mail, stoppa in infon i AI och börja rikta annonser och skit.
Citera
2021-07-09, 01:26
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Har du inget att dölja bör du inte vara rädd. EU står inför stora faror från både terrorister och inhemska sådana.

Hoppas du bara är ett jävla troll. Detta papegojande är både nonsens och totalitär galla.
Citera
2021-07-09, 01:36
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storsaga
Vore synd om snuskiga Facebook och Apple använder detta för att läsa allas mail, stoppa in infon i AI och börja rikta annonser och skit.

Detta har dom gjort länge. Kanske framförallt Google som läser dina mail och riktar annonser. Man undrar ju vad "suspect content" är. Jag undrar varför detta behövs officiellt, jag utgår ifrån att SÄPO med flera redan har tillgång till det mesta bakom kulisserna.
Citera
2021-07-09, 01:45
Medlem
MrFinalDayss avatar
Lika bra, för det är ändå iakttagen man känt sig alltid. Nu kanske vanligt folk kan börja skämmas när dom skickar fittor och kukbilder till varandra.
Citera
2021-07-09, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JimmiesRustler

Det låter väl rimligt kan man tycka. Det är inte internetleverantörer som kan se dina mejl och chatthistorik, utan de företag som tillhandahåller kommunikationsmöjligheten. Det är ju privata företag som sätter reglerna för deras användare. Accepterar du inte reglerna så behöver du inte använda tjänsterna, inte svårare än så. Internet är ingen mänsklig rättighet.
Citera
2021-07-09, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eisenhoovermachine
Internet är ingen mänsklig rättighet.
Enligt FN är det just det, och varit sedan mitten på 2016 om jag inte minns fel.
Citera
2021-07-09, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Detta har dom gjort länge. Kanske framförallt Google som läser dina mail och riktar annonser. Man undrar ju vad "suspect content" är. Jag undrar varför detta behövs officiellt, jag utgår ifrån att SÄPO med flera redan har tillgång till det mesta bakom kulisserna.

Jag misstänker att du svarade på ett sarkastiskt inlägg. Poängen är att det redan fanns alla verktyg i världen för att lyssna av dig redan innan denna nyhet och att det samlats data utan din kännedom när du klickar runt i telefonen, i appar och hemsidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in