Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-07-12, 11:55
  #1
Medlem
Hej!

Jag har jobbat på ett IT-företag som systemutvecklare i ca. 3 år nu. Men jag sjukskrev mig ett par veckor innan semestern började, för det var för överväldigande. Har brottats med depression mm. under en längre tid samtidigt som jag har jobbat.

Nu funderar jag på att ta upp det med arbetsgivaren att gå ner från 100% till 75% hädanefter med 75% av nuvarande månadslön. Brukar det fungera bra inom IT och systemutveckling att gå ner i tid? Eller hatar arbetsgivare det?

Jag får hjälp av vården och kan ge läkarintyg för mina besvär om arbetsgivaren vill det.

Tack och hej!
__________________
Senast redigerad av SkrumpPung1987 2021-07-12 kl. 12:16.
Citera
2021-07-12, 12:04
  #2
Medlem
Den frågan bör du ställa din arbetsgivare inte här! Numera är väl allt digitaliserat som räkningar och hyror det sköts väl automatiskt? Om inte, ordna det så kan du lägga fokus på städningen. Du kan ju städa dom dagar du är ledig?
Citera
2021-07-12, 12:18
  #3
Medlem
Briasccas avatar
Tråkigt att höra om din depression, men hoppas du kan leva med den. Livet tar ju inte slut med den här livsförändringen.

Som arbetsgivare för några år sedan hade jag folk som gick upp och ned i tid av olika anledningar, och olika länge eller permanent. Det är inga problem för värdet av en skicklig medarbetare är större än att den är i tjänst 100 %. Det man som arbetsgivare vill ha är förutsägbar kontinuitet, oavsett hur många procent det är.

Så om du går ned i tjänst nu så är det inga problem om ni t.ex bestämmer att det är för ett år framåt, och så utvärderar ni sedan. Och så småningom går du upp till 100 % igen, eller så väljer du att kanske jobba 75 % resten av ditt liv. Bara allt är förutsägbart och din arbetsgivare känner till dina verkliga skäl, så är det generellt sett inga problem.

Att ditt hem faller ihop kan du lösa med att ordna betald städhjälp några timmar i månaden (det är RUT-avdrag på det). Tvätthjälp erbjuder också vissa städföretag så det kan du få hjälp med där.

Hjälp med ekonomin skötsel kan du kanske få av ett syskon, förälder eller annan vän du litar extremt mycket på. Det behöver ju inte vara för livet som du får detta stöd utan bara tills du är på banan. Så du kan ju fråga om någon kan stötta dig med betalningshjälp för några månader eller så.

Lycka till!
Citera
2021-07-12, 12:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkrumpPung1987
Hej!

Jag har jobbat på ett IT-företag som systemutvecklare i ca. 3 år nu. Men jag sjukskrev mig ett par veckor innan semestern började, för det var för överväldigande. Har brottats med depression mm. under en längre tid samtidigt som jag har jobbat.

Nu funderar jag på att ta upp det med arbetsgivaren att gå ner från 100% till 75% hädanefter med 75% av nuvarande månadslön. Brukar det fungera bra inom IT och systemutveckling att gå ner i tid? Eller hatar arbetsgivare det?

Jag får hjälp av vården och kan ge läkarintyg för mina besvär om arbetsgivaren vill det.

Tack och hej!

Varför kan du inte fortsätta jobba 100% men arbeta i långsammare tempo? Du får en uppgift, kanske gör klart den, men berättar inte att det är löst förrän du avnjutit ett par timmars flashbackscrollande.
Citera
2021-07-12, 12:24
  #5
Medlem
Jag vet inte hur det är generellt men det rimliga svaret borde vara ja. Av den enkla anledningen att jag har svårt att tro att varenda tjänst skulle ha den mycket godtyckliga siffran 40h/vecka som optimal arbetstid. Det borde ju vara uppskattat av arbetsgivare att folk vill jobba olika mycket (inom rimliga gränser) tycker jag.
Citera
2021-07-12, 13:24
  #6
Medlem
Hos oss finns flera som jobbar deltid (utvecklare) och inte bara småbarnsföräldrar så det verkar vara ok på en del företag. Sedan kan man göra som en annan här i tråden skrev, att man låtsas att uppgifter tar längre tid än vad det gör. Och det är ingenting fel med det, man ska bara koda max 4 timmar per dag annars bränner man ut sig själv.

Du skulle säkert t.o.m kunna jobba 100% men inte jobba något på fredagar (låtsas) men se till att ha koll på mail och meddelanden ifall något behöver göras. Förutsatt att det är distans men även på kontoret kan man mygla skönare hemifrån.
Citera
2021-07-12, 14:04
  #7
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid1337
Den frågan bör du ställa din arbetsgivare inte här!

Varför menar du att en enskild arbetsgivare ska förväntas ha ett bra svar på den allmänna frågeställningen "Går det ofta bra att man går ner från 100% till 75% i arbetstid"?
Citera
2021-07-12, 14:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Varför menar du att en enskild arbetsgivare ska förväntas ha ett bra svar på den allmänna frågeställningen "Går det ofta bra att man går ner från 100% till 75% i arbetstid"?
Det spelar mindre roll om det allmänna svaret är ja och TS får ett nej från sin arbetsgivare. På min förra arbetsplats så kunde man inte gå ner i tid utan fick då göra sin plats ledig för någon annan hungrig krigare. Numera är jag egen och har 3 anställda och skulle aldrig låta dom gå ner i tid då dom behövs. Inte sagt att TS inte kan gå ner i tid som systemutvecklare men alltid bäst att fråga huvudet först innan man spekulerar
Citera
2021-07-12, 14:13
  #9
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid1337
Inte sagt att TS inte kan gå ner i tid som systemutvecklare men alltid bäst att fråga huvudet först innan man spekulerar

Huvudet?
Citera
2021-07-12, 14:22
  #10
Medlem
Cameltotems avatar
Tycker de är jävla skit att man inte kan jobba mer än 40 timmar i veckan.

Varför ska det vara så svårt, herregud.
Citera
2021-07-12, 17:04
  #11
Medlem
Germanofils avatar
Det går säkert bra att på pappret minska arbetstiden (och lönen). Mer osäkert om arbetsgivaren verkligen ger dig 25 procent mindre arbetsuppgifter som ska utföras. Sådant går inte alltid hand i hand på den typen av jobb.
Citera
2021-07-12, 21:05
  #12
Medlem
Enklast är om läkaren skriver ut ett intyg där du rekommenderas jobba mindre. Det vet jag folk som fått igenom (hårdvarunära programmering).
Du måste dock själv hålla koll så att även arbetsuppgifterna verkligen minskar med 25 % också, annars säga ifrån.

Hoppas du blir bättre!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback