2022-06-22, 13:55
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Korsägande, belåning i flera led och hybridobligationer. Inget olagligt i sig, men särskilt transparent ägande är det inte.
Underlättar inte när någon vill efterforska.

Ok, det ska alltså vara SBBs finansiering som är otransparant.
Så kan det vara, men inte unikt för SBB.
Belåning i flera led rörde väl IB privat?

Verksamheten känns enkel att fatta.
Citera
2022-06-22, 14:00
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Detta är varför jag varit tveksam till SBB. Fått lite känsla av ”pump and dump” runt hela bolaget. Också att de verkar ha haft så otroligt bråttom att bygga upp det. Visst, det är beaktansvärt med doers, men det har känts lite frenetiskt. Inga pauser för konsolidering, utan bara att fortsätta blåsa upp bubblan.
Pump and dump tycker jag förstärks av Ilijas inlägg i media där han klagar på aktiekursen och aktieägarna. Istället på att fokusera på att gå med vinst som alla andra företagsledare. Han verkar ha riktigt stort fokus på aktiekursen, inte företaget.

Finns en annan invandrad investerare som jag inbillar mig Ilija har läst mycket om och inspirerats av. Greg Dingizian lyckades med punp and dump i Skåne och tjänade 1 miljard på 10 år. Gick inte han in i SBB med 100mkr efter det? Finns han kvar eller har ha lämnat?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Greg_Dingizian
Senast redigerad av Barents 2022-06-22 kl. 14:24.
Citera
2022-06-22, 14:20
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Pump and dump tycker jag förstärks av Ilijas inlägg i media där han klagar på aktiekursen och aktieägarna. Istället på att fokusera på att gå med vinst som alla andra företagsledare. Han verkar ha riktigt störst fokus på aktiekursen, inte företaget.

Finns en annan invandrad investerare som jag inbillar mig Ilija har läst mycket om och inspirerats av. Greg Dingizian lyckades med punp and dump i Skåne och tjänade 1 miljard på 10 år. Gick inte han in i SBB med 100mkr efter det? Finns han kvar eller har ha lämnat?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Greg_Dingizian

Annehem och Victoria Park pumpades och dumpades menar du?

Jag tror inte Greg är IBs förebild. Du inbillar dig nog som du säger...
Citera
2022-06-22, 14:25
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Annehem och Victoria Park pumpades och dumpades menar du?

Jag tror inte Greg är IBs förebild. Du inbillar dig nog som du säger...
Det sista vet jag ingenting om, annat än att Greg gick in med 100mkr när SBB startade.

Jag bodde i Malmö och följde Victoria Park under flera år via sydsvenskan. Helt klart Pump and dump men det tog några år.
Citera
2022-06-22, 14:30
Medlem
Citat:
Ok, det ska alltså vara SBBs finansiering som är otransparant.
Så kan det vara, men inte unikt för SBB.
Belåning i flera led rörde väl IB privat?

Verksamheten känns enkel att fatta.
Vem har snackat om att fatta?
Finansieringen rör flera lager av belåning?
Kan du inte förstå att det är farligt under tider med räntehöjningar. Att andra gör det försvarar knappast att SBB gör det. Dessutom finns det nära nog inget fastighetsbolag som belånat sig i flera led.
Citera
2022-06-22, 14:36
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Inte för att vara så, men den där artikeln i DN ges alldeles för stort utrymme.

Snarare är det regeringens reviderade konjunkturprognos och prisraset på bostäder som båda släpptes imorse…

Kollar man andra bostadsbolag så är dem ner rejält också. SBB får en dubbelsmäll eftersom dem även är storägare i en bostadsbyggare…

Dem = De.

Det som ytterligare ligger SBB i fatet är att de är väldigt högt belånade men inte ger insyn i den bakomliggande finansieringsstrukturen.

Börjar inte räntorna falla tillbaka under 2023 så lär kursen inte repa sig.
Citera
2022-06-22, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimpsi
Hahaha 🤣 👌🤘

Detta flockbeteende är underbart att se 🥱🤣
Varför , varför ,köpa i detta bolag just NU ?? Varför inte vänta å se vad som händer på marknaden istället?

Ska man alltid vänta och se vad som händer på marknaden kommer det bara resultera i att man kommer köpa dyrt och sälja billigt. Och det är ingen vidare strategi.

Däremot vänder jag mig mot vissa som beskriver SBB som "stabilt bolag", kvalitetsbolag etc. Man ska tvärtom vara medveten om att det är HÖG risk att köpa SBB. Men även bolag med hög risk kan passa i en portfölj beroende på....dock inte min.
Citera
2022-06-22, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Dem = De.

Det som ytterligare ligger SBB i fatet är att de är väldigt högt belånade men inte ger insyn i den bakomliggande finansieringsstrukturen.

Börjar inte räntorna falla tillbaka under 2023 så lär kursen inte repa sig.

Ja så är det i hela sektorn, Oscar properties går t.ex ännu sämre idag…
Citera
2022-06-22, 15:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Ja så är det i hela sektorn, Oscar properties går t.ex ännu sämre idag…

OPs affärsstrategi som byggde på evigt kraftigt stigande bostadspriser där folk köpte på ritning och sålde med vinst utan att flytta in funkade ett tag...
Citera
2022-06-22, 15:27
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det sista vet jag ingenting om, annat än att Greg gick in med 100mkr när SBB startade.

Jag bodde i Malmö och följde Victoria Park under flera år via sydsvenskan. Helt klart Pump and dump men det tog några år.

Du gissar för mycket.

Båda Gregs bolag blev uppköpta genom publika bud. Victoria Park var det dessutom budstrid om.
Då kan du inte påstå att det är dump. Och om det var någon pump innan dess så var den uppenbarligen relevant.
Du får läsa på bättre. Börja med din egen länk som jag gjorde!
Citera
2022-06-22, 15:29
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Du gissar för mycket.

Båda Gregs bolag blev uppköpta genom publika bud. Victoria Park var det dessutom budstrid om.
Då kan du inte påstå att det är dump. Och om det var någon pump innan dess så var den uppenbarligen relevant.
Du får läsa på bättre. Börja med din egen länk som jag gjorde!
Berätta varför Greg sålde sitt fastighetsbolag och lite innan köpte in sig i ett annan fastighetsbolag SBB. Inte den vanliga gången. Om man tror på bostäder så har man kvar sitt eget bolag för evigt.
Citera
2022-06-22, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
OPs affärsstrategi som byggde på evigt kraftigt stigande bostadspriser där folk köpte på ritning och sålde med vinst utan att flytta in funkade ett tag...

De har sedan ett tag ställt om till att äga och förvalta fastigheter… Om det är någon som köpt på toppen så är det Oscar Properties ^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in